آرشیو، 10 مرداد 1396 - 11:45

 در گفتگو با دکتر حسن کریمی رئیس مرکز علمی - کاربردی قند کرج مطرح شد:

 رشته‌های تحصیلی جدید علمی کاربردی در مهر ماه سال 96

مرکزعلمی - کاربردی قند کرج مطابق سنوات گذشته از طریق سازمان سنجش اقدام به جذب دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی کرده است. این مرکز در رشته‌های حوزه صنعت، خدمات و مدیریت حسابداری در 21 رشته دانشگاهی به جذب دانشجو مبادرت کرده است.

کرج - امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ مرکز علمی - کاربردی قند کرج مطابق سنوات گذشته از طریق سازمان سنجش اقدام به جذب دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی کرده است. این مرکز در رشته‌های حوزه صنعت، خدمات و مدیریت حسابداری در 21 رشته دانشگاهی به جذب دانشجو مبادرت کرده است. به این بهانه گفتگویی با دکتر حسن کریمی رئیس این مرکز داشتیم تا از شرایط و مزایای این مرکز بیشتر آگاه شویم.

با توجه به زمان ثبت نام دانشگاههای علمی کاربردی لطفا به چند مزیت مرکز قند کرج اشاره کنید تا راه انتخاب مرکز علمی کاربردی و نیز رشته برای علاقه‌مندان تسهیل شود.

یکی از مزیتهای این مرکز به دلیل شرایط خاص مکانی، دسترسی آسان و تسهیل در رفت و آمد است. ایجاد شرایط مالی خوبی برای کمک به تحصیل دانشجویان فراهم شده از جمله اهدای وام تحصیلی به کلیه دانشجویان در بیشترین سقف پرداختی هر ترم و پرداخت شهریه به دانشجویان فعال در بحث پژوهش می باشد. در زمینه اشتغال نیز با دانشگاهها و بخشهای خصوصی به ویژه در دوایر دولتی برای جذب فارغ‌التحصیلان رایزنی‌هایی صورت گرفته است. تشویق و کمک به شکل‌گیری فعالیتهای تولیدی دانشجویان در قالب کار شراکتی که نهایتا به یک کار دائم تبدیل شود از دیگر فعالیتهای این مجموعه است همچنین در قالب کارآفرینی، اشتغال، هدایت مباحث کارورزی و پروژه‌های دانشجویی به سمت ساخت دستگاههای صنعتی مرتبط با رشته تحصیلی آنها صورت می‌گیرد. از همه مهمتر بهره‌گیری از اساتیدی است که هم در صنعت و هم در دانشگاه ید طولانی در آموزش دارند.

این امکانات طی 5 سال فعالیت این مجموعه، امتیازات بسیار خوبی را با خود به ارمغان آورده که به بعضی از آنها که فقط مختص سال 95 می باشد اشاره می‌شود: عنوان کسب مقام برتر در مرکز رشد در سال 95، کسب رتبه برتر دفتر کارآفرینی در سال 95، رتبه برتر جشنواره پژوهشی صنعت، معدن و تجارت در سال 95، کسب عنوان برتر مرکز علمی کاربردی بین مراکز صنعت و معدن، کسب 6 رتبه برتر در مسابقات پژوهشی در سال 95، ثبت بیش از 4 اختراع فقط در سال 95 .

همچنین به استارت‌آپ های این مرکز می‌توان اشاره کرد که اولین استارت آپ صنایع غذایی را در سال 94 در زمینه قند، شیرینی و شکلات؛ اولین استارت آپ در زمینه برق کنترل صنعتی را در سال 95 و برای دومین بار استارت‌آپ در صنایع غذایی کشور را در تیرماه 96 در مرکز اجرا کردیم که به صورت فراگیر در کل کشور فراخوان داده شد و افراد مختلفی اعم از دانشجو یا غیر دانشجو در استارت‌آپ امسال شرکت کردند که 24 طرح به عنوان طرح برتر شناخته شد. همه طرحها به سمت مرکز رشد هدایت می‌شود تا در مرحله تجاری شدن وارد بازار شود. همچنین افتتاح اولین آب‌نمای موزیکال است که در کشور نظیر آن بوده ولی در البرز برای اولین بار انجام شده است و علاوه بر جنبه زیبایی آن جنبه آزمایشگاهی نیز برای دانشجویان دارد. مستحضر هستید که دانشجویان برق، کنترل الکترونیک آزمایشگاهی را برای میکرو کنترلر دارند که در این آزمایشگاه کار برنامه‌نویسی را انجام می‌دهند تا آن را به یک کار عملی تبدیل می‌کنند. این فعالیت در قالب یک آب‌نمای موزیکال، نور، نمایش آب و شعله آتش صورت می‌گیرد. ان شاء الله تا دو ماه دیگر مسابقه برنامه‌نویسی این آب‌نما برای اولین بار در کشور و در این مرکز انجام خواهد شد.

مهمترین علت این موفقیت‌ها را در یک جمله خلاصه کنید:

موفقیت در حوزه فعالیت پژوهشی ماحصل سه ضلع اصلی فعالیت دانشگاه است: بخش آموزش، اساتید و دانشجویان. اگر اینها با هم همراه نباشند، نمی‌توانند چنین افتخاراتی را برای یک مجموعه آموزشی به همراه بیاورند.

به بسترسازی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان، اشاره کردید امکان دارد کمی بیشتر در این خصوص توضیح دهید:

همان طور که ذکر شد رایزنی‌هایی با مراکز کاریابی و شرکتهای صنعتی صورت گرفته است و با توجه به پتانسیل خوب اساتید مرکز که در صنعت نیز مشغول به کار می باشند امکان جذب به کار فارغ التحصیلان مهیا شده است همچنین سامانه‌ی ثبت اطلاعات فارغ التحصیلان حدود یک سال است که راه‌اندازی شده است و دانشجویان چه شاغل چه غیر شاغل می بایست بعد از فارغ‌التحصیلی الزاما در آن ثبت نام کنند و نیازها و اطلاعات شغلی خود را وارد کنند. از این طریق با توجه به بانک اطلاعاتی که از دانشجویان و نیاز صنعت داریم ارتباط صنعت با دانشجویان را فراهم کرده‌ایم و مرکز علمی کاربردی قند کرج اولین مرکز در البرز است که چنین سامانه پویایی را برای اشتغال راه‌اندازی کرده است.

امید است با چنین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در سنوات آتی شاهد رشد روزافزون رشته‌هایی ‌باشیم که دانشجوی فارغ التحصیل وارد صنعت و بازار کارمی‌شود. دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی مهارتی و نسل 3 است که هدف اصلی‌ آن تربیت دانشجوی کارآفرین است. چیدمان بیش از 50 تا 60 درصد دروس علمی کاربردی به صورت مهارتی صورت گرفته است و دانشجو بعد از فارغ التحصیلی نیازی برای کارآموزی یا کارورزی برای ورود به عرصه کار ندارد.

در مورد تاریخ ثبت نام توضیح دهید:

طبق تقویم اعلام شده نهم مرداد پایان ثبت نام مقطع کاردانی است ولی با رایزنی‌های صورت گرفته، زمان فوق‌العاده متفاوتی نسبت به سنوات دیگر در نظر گرفته شده و احتمالا تا 4 روز این زمان تمدید خواهد شد و همچنان سامانه برای ثبت نام باز است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به دانشگاه به صورت رایگان و با مشاوره‌ای که از طرف دانشگاه انجام می‌شود، ثبت نام کنند. در مقطع کارشناسی نیز فعلا منتظر هستیم تا سازمان سنجش زمان ثبت نام را اعلام کند.

آیا رشته جدیدی به رشته‌های این مرکز اضافه شده است؟

بله. با توجه به پایشی که در استان صورت گرفت، 3 رشته مورد نیاز، برای اولین بار به مجموعه مرکز قند اضافه شد که شامل: رشته کاردانی بازرگانی انبارداری حرفه‌ای، کاردانی فنی تصفیه آب و پساب در صنایع غذایی و کارشناسی حرفه‌ای مدیریت کسب و کار است.

سخن پایانی:

به دانشجویانی که دغدغه اشتغال دارند، توصیه می‌کنم در مجموعه‌های علمی کاربردی ثبت نام کنند به این دلیل که بیش از 50 تا 60 درصد دانشجویان این دانشگاه شاغل هستند و قرارگرفتن دانشجویان شاغل و غیر شاغل پتانسیل جذب خوبی را فراهم می‌کند. چیدمان دروس به صورت مهارتی است و دانشجو با فضای کار آشنا می‌شود. خصوصا مراکزی که در کنار صنعت قرار گرفته‌اند.

مرکز علمی کاربردی قند کرج در کنار یک صنعت 84 ساله قرار گرفته و این ظرفیت مشاهده محیط کار و صنعت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا تمام مباحث کارورزی، مهارت آموزی و پروژه‌ها را در محیط کار عملا و از نزدیک لمس کنند. لذا به علاقه مندانی که کار برایشان مهم است، توصیه می‌کنم اول دانشگاههای علمی کاربردی را در اولویت قرار دهند ثانیا از بین مراکز، مراکزی را انتخاب کنند که این پتانسیل و ظرفیت محیط صنعتی را دارند و همچنین مراکزی را مد نظر قرار دهند که در رزومه آنها مراکز پژوهشی برتر مطرح شده باشد مثل مرکز قند کرج که طی تمام ادوار کاری خود از سال 91 با فاصله بسیار زیاد در رتبه‌های برتر آموزش و پژوهش بین 34 مرکز استان قرار گرفته است. در بعضی فعالیتها مثل جشنواره حرکت نیز رتبه برتر کشور را در سال 94 و در سال 95 کسب کردیم و ان شاء الله بتوانیم در سال 96 نیز رتبه‌های برتر را کسب کنیم. 

کدخبر: 445

عکاس: معصومه علی اکبر

خبرنگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise