آرشیو، 11 خرداد 1394 - 19:32

شنیدن خاطره‌هایی با طعم عشق و ایثار

نشست عصر خاطره و بررسی کتاب «حاج‌ روح‌الله» برگزار شد

کرج - امید بانوان؛  مراسم عصر خاطره روزهای انقلاب به همراه نشست نقد و بررسی کتاب «حاج روح‌الله» در خصوص زندگینامه داستانی شهید روح‌الله اصل دهقان با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مدیران و حضور پر برکت خانواده معزز شهید روح‌الله اصل دهقان  و دیگر خانواده های معزز ایثارگر به همت حوزه هنری استان البرز و با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز  برگزار شد.

خسرو عباسی خودلان مسئول دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان البرز در ابتدای این نشست پس از خوش آمد به میهمانان و معرفی فراخوان کتاب و ارائه توضیحات چگونگی برگزاری از استاد  شرفی خبوشان خواست تا کتاب را از ابعاد مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهد.

استاد محمدرضا شرفی خبوشان ضمن تعریف قالب و نوع زندگینامه داستانی به عنوان یکی از انواع ادبیات داستانی، این نوع ادبی را یکی از سخت‌ترین قالب‌های داستانی برای نوشتن از شخصیت‌های واقعی دانست. وی اظهار داشت: در مقایسه با رمان نویسنده در نوشتن  زندگینامه داستانی با مشکلاتی همانند محدودیت تخیل و شخصیت پردازی مواجه است.

وی تلاش‌های نویسنده در باورپذیری شخصیت «حاج روح الله» را به عنوان یکی از نقاط قوت کتاب ارزیابی کرد. شرفی خبوشان اضافه کرد: فرم روایی کتاب باعث تمرکز روی راوی کتاب می‌شود در صورتی که در زندگینامه داستانی مخصوصاً شخصیت‌های بزرگ و تاریخی همانند شهید روح الله اصل دهقان بهتر است توجه و تمرکز روی شخصیت اصلی داستان متمرکز شود.

وی جذابیت شخصیت در داستان را مهم دانست و گفت: شخصیت داستانی یکی از مهمترین عناصر داستان است و پرداخت همه جانبه شخصیت یکی از روش‌های مناسب جهت ارتباط خواننده با دنیای داستان است.

محمدرضا شرفی خبوشان تاکید کرد: وجود مشکلاتی در زبان داستان یکی دیگر از نقاط ضعف کتاب است که با یکدست شدن نثر و نحوه نگارش گفتگوها این مشکل به راحتی قابل مرتفع شدن است. شرفی خبوشان در پایان از دست اندرکاران انتشار این کتاب و و برگزار کنندگان نشست تقدیر نمود و اظهار امیدواری کرد کتاب اصلی حاج روح الله هر چه زودتر جهت معرفی کامل این شهید به مردم منتشر شود.

در پایان این نشست بانو معصومه قیطاسی از نقد دقیق و بی طرفانه میهمانان قدردانی نمود و در خصوص مراحل نگارش و انتشار کتاب توضیحاتی برای حاضران بیان نمود.

در این نشست آیینی و با حضور عبدالحمید قره داغی رئیس حوزه هنری استان البرز ،حجت الاسلام و المسلمین  فلاح مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز ،امام جمعه محترم شهر نظر آباد و خانواده محترم شهید اصل دهقان از برگزیدگان فراخوان کتابخوانی کتاب حاج روح الله به نحو شایسته‌ای تقدیر به عمل آمد که مجید علیزاده، مهناز نورائی، مریم علیپور و  پارسا طهماسبی از جمله ایشان بودند.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 46


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise