آرشیو، 28 مرداد 1396 - 18:27

کتاب‌های دارای شخصیت‌های انسانی برای کودکان آموزنده‌تر هستند

اغلب قهرمانان کتاب‌های داستان کودکان، حیواناتی هستند که برخی ویژگی‌های انسان را دارند، اما یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که برای کمک به کودکان در فراگیری اصول اخلاقی، لازم است کتاب‌هایی انتخاب شود که نقش اصلی آنها را انسان‌ها و نه حیوانات داشته باشند.

کرج - امید بانوان؛ یونایتدپرس نوشت، محققان کانادایی در تحقیق روی کودکان چهار تا شش ساله متوجه شدند که بعد از خوانده شدن کتاب داستان با شخصیت‌های انسانی، این کودکان هم سن و سالان خود را بیش از قبل در بازی‌ها مشارکت دادند.

دکتر «پاتریشیا گانه» استادیار تکامل اولیه شناختی در دانشگاه تورنتو در یک بیانیه خبری گفت: بسیاری از افراد معتقدند که کودکان داستان‌هایی را که در آنها حیوانات مشابه انسان نقش آفرینی کنند، جذاب و قابل درک می‌یابند اما نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که این گونه نیست. به طور کلی، زمانی که داستان یک شخصیت انسانی را به نمایش می‌گذارد، کودکان بیشتر احتمال دارد که به پیام اخلاقی آن عمل کنند.

در این مطالعه، محققان داستان‌هایی را در مورد تقسیم و مشارکت در استفاده از داشته‌ها برای گروهی از کودکان کم سن و سال خواندند. برای برخی از این کودکان کتاب‌هایی با شخصیت‌های انسانی خوانده شد و سایر کودکان به داستان‌هایی با نقش آفرینی حیوانات گوش دادند. پس از آن از کودکان پرسش‌هایی درباره داستانی که برای آنها خوانده شده بود، پرسیده و به آنها گفته شد که می‌توانند همچون شخصیت‌های داستان، آنها نیز برچسب‌هایشان را با دیگر کودکان تقسیم کنند.

با وجود آن که طرز سخن گفتن و لباس پوشیدن شخصیت‌های حیوانی کتاب‌ها همانند انسان‌ها بود، اما کودکان آنها را کاملا به صورت انسان تصور و تجسم نمی‌کردند و در پاسخ به پرسش‌ها گفتند که حیوانات فاقد خصیصه‌های انسانی هستند. محققان یافته‌های تحقیق خود را در مقاله جدیدی در مجله Developmental Science منتشر کردند.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 464


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise