دوشنبه، 23 فروردین 1400 - 16:36

حضور بی‌اثرِ شبکه بومی برای نیاز ملی

امیدبانوان- حدود یک‌سال است که در پاندمی کووید19 فضای غالب آموزش در بستر شبکه‌های مجازی انجام می‌شود و شبکه شاد یعنی شبکه آموزش دانش‌آموزی که پاسخ خلاقانه بومی به یک نیاز ملّی است، در بستری از هزار مشکل و ایراد، جای خود را به شبکه‌های غیربومی داده است.

کرج- امیدبانوان؛ در حالی محسن حاجی میرزایی- وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت سالروز تأسیس شبکه شاد، معتقد است: در صدها هزار کانال شبکه شاد، تا کنون بیش از سی میلیارد پیام و یازده میلیارد فایل در محیطی امن و سالم با حضور فعالانه افرادی با هویت‌های مشخص، مبادله شده است که با رصد و ملاحظۀ ریزبینانه و تحقیق در این زمینه، برآیند براین مهم است که شمار غالبی از دانش‌آموزان فعالیت آموزشی خود را در شبکه‌هایی به جز شبکه شاد انجام می‌دهند و با ایرادات و مشکلات عدیده‌ای که این شبکه برخوردار است، عطای این شبکه به لقای آن بخشیده شده است.

در حالی بسیاری از کاربران این شبکه می‌گویند که گاهی در شبکه شاد یک سلام و علیکی داریم و معلم و دانش‌آموز فایلی را رد و بدل می‌کنند که بیشتر آموزش و ارتباط بچه‌ها با معلم‌ها در واتس‌اپ صورت می‌گیرد و بعد از گذشتِ یک‌سال زیرساخت‌های لازم برای رفع مشکلات این شبکه مهیا نیست.

با توجه به ادامه‌دار بودنِ همه‌گیری کرونا و ادامۀ آموزش‌ها در بستر فضای مجازی، باید منتظر بود و دید این شبکه بومی برای نیاز ملی تا چه حد انتظارات آموزشی را برآورده می‌کند!

قابل ذکر است؛ پیشتر دکتر اشرف‌السادات شکرباغانی- ‎دانشیار پژوهشکده برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت که به‌منظور اجرای آموزش ترکیبی دست‌اندرکاران آموزش لازم است هرچه سریع‌تر به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات زیر بود: ‏

‏ «تدابیری برای مناطقی که تحت پوشش آنتن مخابرات نیستند، اندیشیده شود.‏ / ‏‏ در راستای ارتقای توانمندی‌های معلمان، آموزش معلمان جهت آموزش الکترونیک و مجازی، ارائه امکانات از قبیل محتوا، نرم‌افزار و سخت‌افزار بیاندیشند. / ‏‏ برنامه خاصی برای تدریس در پایه اول ابتدایی در نظر بگیرند. / ‏‏ دستورالعمل مناسب برای آموزش‌های خاص مدارس کودکان استثنایی (کودکان با معلولیت‌های ‏جسمانی متفاوت)، در نظر بگیرند. / ‏‏ راهکاری برای آموزش در مدارس کپری، کانتینری و.. که در مناطق صعب‌العبور قرار دارند؛ ‏اندیشیده شود.‏ / ‏ برای آموزش در مدارس عشایری، فرایند آموزشی مناسب در نظر گرفته شود.‏ / ‏‏ مسئولان سامانه شاد بر رفع مشکلات شبکه شاد متمرکز شوند و سال تحصیلی جدید در شرایطی ‏آغاز شود که ایرادهای سامانه شاد برطرف شده باشد».

 

کدخبر: 4674


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise