آرشیو، 31 مرداد 1396 - 12:31

راه‌هایی برای افزایش حضور زنان در کسب و کار

تبعیض جنسیتی قائل شدن در کسب و کار علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن فرهنگ شرکت، ممکن است آن را دچار شکست نیز بکند. می‌توان گفت ۸ام مارس که به عنوان روز جهانی زنان شناخته می‌شود. فرصت مناسبی برای تکریم زنان فعال در کسب و کارهای مختلف و تشویق آنان به حضور در کسب و کار است. فراهم کردن محیط کاری مناسب و ظرفیت‌سازی یکی از راه‌های مهم تشویق و افزایش حضور زنان در کسب و کار است.

کرج- امید بانوان؛ تبعیض جنسیتی قائل شدن در کسب و کار علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن فرهنگ شرکت، ممکن است آن را دچار شکست نیز بکند. می‌توان گفت ۸ام مارس که به عنوان روز جهانی زنان شناخته می‌شود. فرصت مناسبی برای تکریم زنان فعال در کسب و کارهای مختلف و تشویق آنان به حضور در کسب و کار است. فراهم کردن محیط کاری مناسب و ظرفیت‌سازی یکی از راه‌های مهم تشویق و افزایش حضور زنان در کسب و کار است.

توجه به این نکته ضروری است که اولویت بندی برای حضور زنان در موقعیت‌های مختلف کاملا منطقی است. زیرا خانم‌ها به دلیل روحیه‌ی لطیفی که دارند بهتر است در بخش‌های مناسب با روحیه خود مشغول کار شوند. اما اگر به عنوان یک کسب و کار امروزی دوست دارید در جنبه‌های مختلف کسب و کارتان موفق شوید. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید علاوه بر افزایش حضور زنان در کسب و کار، موقعیت کسب و کار خود را نیز تثبیت کنید. زیرا حضور زنان در کسب و کار امروزه یکی از مهمترین نکاتی است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد.

پرداخت‌های مساوی
متاسفانه یکی از عواملی که سبب حضور کمرنگ زنان در کسب و کار می‌شود پرداخت ناعادلانه صاحبان کسب و کار به آن‌ها است. نکته‌ی مهمی که سازمان‌ها و کسب و کارهای امروزی باید به آن توجه کنند پرداخت مساوی به نیروی کار زن و مرد در ازای ساعت کاری یکسان است. همانگونه که می‌دانید امروزه خانم‌ها نیز شانه به شانه مردان در فضاهای کسب و کاری حضور دارند و با ارائه‌ی ایده‌های جدید و ناب کمک زیادی به رشد کسب و کارها می‌کنند. بنابراین پرداخت مساوی علاوه بر رعایت عدالت باعث پر و بال دادن به آن‌ها نیز می‌شود.

بررسی میزان سختی کار
بسیاری از کارآفرینان توجه چندانی به میزان سختی کار برای کارکنان خود نمی‌کنند. از نظر آن‌ها ساعت کاری و پرداخت به موقع برای جلب رضایت کارمندان کافی است. اما حقیقت این است که توجه به میزان سختی کار و در نظر گرفتن مزایا برای کارکنان مهمترین عامل روی تعهد کاری و رضایت از شغل کارکنان است. با توجه به این‌که معمولا خانم‌ها زیاد اهل اعتراض نیستند، در صورت ناعادلانه بودن کار آن را ترک می‌کنند. بنابراین یک مدیر موفق کسی است که با بررسی عواملی که باعث ترک کار کارکنان می‌شود و در نظر گرفتن سختی کار میزان حضور زنان در کسب و کار را افزایش دهد.

حفظ شغل زنان پس از مرخصی زایمان
یکی از عواملی که سبب کمرنگ شدن حضور زنان در کسب و کار می‌شود از دست دادن جایگاه شغلی پس از مرخصی زایمان است. به یاد داشته باشید که اگر جایگاه شغلی کارمند خود را به فرد دیگری بدهید، پس از اتمام مرخصی زایمان این فرد ممکن است در یکی از کسب و کارهای رقیب شما استخدام شود. در حالت کلی این تفکر که خانم‌ها پس از این‌که صاحب فرزند شوند از کسب و کار فاصله می‌گیرند، تفکر غلطی است. بنابراین فردی که به عنوان یک مدیر امروزی فعالیت می‌کند باید این تفکر را در خود ریشه کن کند. بنابراین فراموش نکنید که زمانی که از تیم‌های ترکیبی استفاده کنید بیشترین بازده تیم خود را تجربه خواهید کرد.

زنان در کسب و کار
در حالت کلی این تفکر که خانم‌ها پس از این‌که صاحب فرزند شوند از کسب و کار فاصله می‌گیرند، تفکر غلطی است. بنابراین فردی که به عنوان یک مدیر امروزی فعالیت می‌کند باید این تفکر را در خود ریشه کن کند. بنابراین فراموش نکنید که زمانی که از تیم‌های ترکیبی استفاده کنید بیشترین بازده تیم خود را تجربه خواهید کرد.

توجه به نظرات آن‌ها در بحث‌ها و جلسات
یکی از دلایلی که سبب کاهش حضور زنان در کسب و کار می‌شود، عدم توجه به نظرات آن‌ها است. زیرا معمولا خانم‌ها در محیط کاری اعتراض زیادی نمی‌کنند. اما اگر احساس کنند که نادیده گرفته می‌شوند، کار خود را ترک می‌کنند. این ترک کار می‌تواند تاوان سنگینی برای صاحبان کسب و کار داشته باشد. بنابراین به عنوان یک مدیر موفق بهتر است حضور خانم‌ها در جلسات ایده‌پردازی و نظرسنجی را پررنگ‌تر کرده و به نظرات و پیشنهادهای آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

بر روی انتخاب بهترین فرد تمرکز کنید
آنچه که سازمان‌های امروزی را از سازمان‌های قدیمی متمایز می‌کند انتخاب افراد با مهارت بدون تبعیض جنسیتی است. حضور زنان در کسب و کار یکی از مزیت‌های فوق‌العاده برای کسب و کارهای امروزی است. زیرا وجود خانم‌ها در کسب و کار سبب ایجاد تعادل و تلطیف در کار می‌شود. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که تیم‌های ترکیبی موفقیت بیشتری نسبت به تیم‌های تک جنسیتی عمل می‌کنند. از این رو تمرکز بر روی انتخاب بهترین فرد برای هر تخصص یکی از مهمترین مسائلی است که باید مدیران به آن توجه کنند.

کنار گذاشتن تعصب
خانم‌ها اگر در محیط کاری خود آرامش کافی نداشته باشند حاضر به ادامه آن نخواهند بود. بنابراین برای افزایش حضور زنان در کسب و کار خود بهتر است تعصبات خشک و بیجا را فراموش کرده و محیط کاری امن و صمیمی برای کارکنان خود ایجاد کنید. خانم‌ها معمولا در محیط‌های کاری صمیمی و دوستانه بیشتر از محیط‌های خشک و متعصب رشد می‌کنند. توجه به نیازهای کارکنان و در اولویت قرار دادن موفقیت سازمان از جمله عواملی است که می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند.

ایجاد تغییر
توجه به انتقادهای سازنده و ایجاد تغییر می‌تواند گام موثری برای موفقیت یک کسب و کار باشد. ایجاد تغییرات سازنده و توجه به انتقادهای وارد شده یکی از ویژگی‌های ضروری مدیران موفق است. با توجه به این‌که خانم‌ها بیشتر از آقایان تغییر را عامل پیشرفت می‌دانند. ایجاد تغییرات مورد نیاز در سازمان سبب تشویق شدن آن‌ها به حضور در کسب و کار می‌شود. افزایش حضور زنان در محیط کاری نیز خبر خوبی برای کسب و کار شما خواهد بود.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 474


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise