آرشیو، 4 شهریور 1396 - 11:01

لوردوز در دختران چیست و چه خطراتی دارد؟

اختلالات ستون فقرات در سنین رشد در حدود ۱۲ سالگی اتفاق می افتد. در این دوران با توجه به این که عضلات کودک فعال است و جنب و جوش کودکان بالا است، معمولا توجهی به مشکل نمی شود.

کرج - امید بانوان؛ نبض ما نوشت؛  علی پناهی متخصص طب فیزیکی، در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: شکل طبیعی ستون فقرات به علت وجود قوس هایی است که با هدف بهتر انتقال وزن و ضربه گیری طراحی شده است. بنابراین می توان گفت که قوس ها ضربه گیر طبیعی بدن هستند.

پناهی با اشاره به این که قوس ها در نواحی خاصی از ستون فقرات وجود دارد، افزود: این قوس ها در حالت طبیعی، شکل خاصی دارند و اگر به هر دلیلی اعم از زمینه ای، ژنتیک یا شیوه زندگی از حالت طبیعی خارج شوند، نیاز به بررسی و ارزیابی دارد.

وی توضیح داد: اگر ستون فقرات سطح صاف داشت، انتقال ضربات در طول روز فشار بیشتری به زانوها و کف پا وارد می کرد و باعث آسیب پذیری بیشتر آن می شد. اگر از بغل به ستون فقرات نگاه کنیم دو انحراف رو به جلوی ستون فقرات را می بینیم که لوردوز است که در ناحیه کمر و گردن است و یک انحراف رو به عقب است در ناحیه قفسه سینه و ناحیه نشیمن گاهی است که کیفوز در ناحیه قفسه سینه شایع تر است.

دلایل افزایش قوس ضربه گیر ستون فقرات

پناهی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چگونه می توان متوجه شد قوس ها از حالت طبیعی خارج شده اند، تصریح کرد: خیلی اوقات دلایلی برای افزایش قوس می تواند باشد. بیماری در ستون فقرات مثل کیفوز، پوکی استخوان یکی از علی است که کیفوز قفسه سینه را تشدید کرده و تشدید لوردوز کمر در سنین بالا منجر به آسیب دیسک شده و مداخله جراحی لازم دارد. در آن محل زیاد می شود. همچنین چاقی، شلی جدار عضلات شکم، حاملگی، لیز خوردگی مهره، بیماری هایی که رباط ها و ارتباطات مهر ه ها را ضعیف می کند مثل یک بیماری ژنتیکی که در آن لیگامان ها شل و باعث می گردد قوس ها زیاد شود. این بیماری حالتی ایجاد می کند که لوردوز کمری مانند کمر زینی شکل می شود (شبیه زین اسب).

این متخصص طب فیزیکی اذعان داشت: یک روش ساده برای تشحیص این است که از فرد بخواهیم به دیوار تکیه داده و شانه ها را به دیوار چسبانده و پاشنه پا را به دیوار برساند. از شخص دیگری درخواست کنیم دستش را از ناحیه کمر فرد اول رد کند؛ اگر دست به راحتی عبور کند، یعنی قوس کمر افزایش یافته و لوردوز بیشتر شده است.

لوردوز در مادران آینده

پناهی با تاکید بر این که قوس کمر یا لوردوز در میان دختران شایع تر است، خاطرنشان کرد: اختلالات ستون فقرات در سنین رشد (۱۰-۱۲ سالگی) اتفاق می افتد. در این دوران با توجه به این که عضلات کودک فعال است و جنب و جوش کودکان بالا است، معمولا توجهی به مشکل نمی شود. در حالی که با تشخیص به موقع و با اصلاح وضعیت زندگی، ورزش، استفاده از بریس و کفش مناسب می توان بدون عمل جراحی برای رفع مشکل اقدام کرد.

وی متذکر شد: تشدید قوس کمر در سنین بالا منجر به آسیب دیسک شده و مداخله جراحی لازم دارد.

این متخصص طب فیزیکی همچنین یادآور شد: کودکانی که قوس کمر دارند، ورزش ژیمناستیک برای آنها توصیه نمی شود. در ژیمناستیک عضلات به سمت عقب کشیده می شوند و در افرادی که قوس کمر شان زیاد است، احتمال لیزخوردگی مهره و افزایش لوردوز وجود دارد. ورزش هایی که ضربه زیادی دارد مثلا جودو و تکواندو هم برای این افراد مفید نیست. این افراد بهتر است ورزش دیگری را انتخاب کنند و با کمک پزشک، ضعف و کوتاهی عضله را اصلاح کنند.

پناهی متذکر شد: تقویت عضلات پشت ستون فقرات، مانع از بیشتر شدن قوس کمر می شود. این که کدام عضله تقویت و کدام باید کشیده شود، بر اساس مشکل فرد، انجام می شود. کسی که قصد ورزش کردن دارد مثلا فوتبال، والیبال، قبل از انجام آن باید تمام عضلات که در مقابل هم قرار دارند را به طور آرام در تمام طول عضله بکشند.

وی در ادامه خطاب به دانش آموزان که از کوله پشتی استفاده می کنند، گفت: استفاده از کوله پشتی آن هم نوعی که طول بندش مناسب نباشد و تا پایین کمر آمده باشد، به ستون فقرات ضربه می زند و در طولانی مدت لوردوز ایجاد می کند. البته روش درست این است که لبه تحتانی کوله پشتی باید بالاتر از کمر قرار گیرد؛ یعنی از ناحیه ای که بچه می نشیند چند ساعت بالاتر باشد و حتما بندها باید بسته باشد و وزن کوله پشتی نهایتا می تواند ۱۳ تا ۱۵ درصد وزن بچه باشد.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 479


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise