آرشیو، 7 شهریور 1396 - 21:22

گسترش مرزهای تکنولوژی مهمترین وظیفه دانشگاه علمی – کاربردی

گسترش مرزهای تکنولوژی مهمترین وظیفه دانشگاه علمی – کاربردی ربع قرن فعالیت دانشگاه جامع – علمی کاربردی البرز  در سومین گردهمایی رؤسای واحدهای استانی مورد تأکید قرار گرفت.

علم و فناوری- امید بانوان؛ در روزهای اول و دوم شهریورماه، البرز میزبان هیأت عالی‌رتبه دانشگاه علمی – کاربردی کشور بود. دکتر محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور و جمعی از رؤسای مراکز در محفلی علمی در پردیس کشاورزی گرد هم آمدند تا با تبادل دیدگاه‌های خود به روند رو به رشد کیفیت این دانشگاه کمک کنند.

در ابتدای برنامه دکتر سید صاحب سادات حسینی رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی البرز ضمن عرض خیر مقدم خدمت میهمانان و مدعوین، از دکتر سید حسین گلدانساز، رئیس جدید پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و همکارانشان که در برگزاری این گردهمایی در سالن کنفرانس پردیس کشاورزی و پذیرایی از میهمانان در هتل پردیس کمال همکاری را داشتند، تشکر نمود.

وی در ادامه به معرفی  استان البرز پرداخت و با مقایسه دوره‌ها گفت: مقایسه نسبت دوره‌های درخواست شده با رشته‌های استان بیانگر نکات جالبی است. به عنوان مثال در البرز درخواست در رشته‌های صنعتی 45 درصد است ولی پذیرش ما 46 درصد است. در رشته‌های کشاورزی 3 درصد است درحالی‌که پذیرش ما 4 درصد است. درخواست در رشته‌های هنر و خدمات، شاغلین 52 درصد است ولی پذیرش ما 50 درصد است.

وی افزود: در سال 1392 دانشجویان بالغ بر 14 هزار و 234 نفر بودند که در مقایسه با سال 1393، 23 هزار و 505 نفر و در تیرماه سال 1396 به 29 هزار و 871 نفر رسیده است. وی تعداد دانشجویان علمی – کاربردی البرز را به تفکیک بیان کرد و گفت: دانشجویان کاردانی  با تعداد 17 هزار و 378 نفر ، 61 درصد و دانشجویان کارشناسی ارشد با 11 هزار و 307 نفر، 39 درصد و کارشناسی ارشد 37 نفر هستند که در مجموع 28 هزار و 722 نفر می‌باشند.

دکتر سادات حسینی همچنین به ذکر آمار کدرشته‌ها نیز پرداخت و گفت: در سال 1396 تعداد کد رشته‌های کاردانی 268 نفر و تعداد کد رشته کارشناسی 182 نفر هست که به ترتیب 60 و 40 درصد از آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با ذکر تعداد کل فارغ التحصیلان علمی – کاربردی البرز خاطرنشان کرد: در سال 1391، تعداد دانشجویان فارغ التحصیل 12 هزار و 642 نفر بود. در سال 92 این تعداد به 3926 نفر رسید. اما در سه سال آخر این تعداد 24 هزار و 298 نفر شد. بنابراین دانشگاه علمی – کاربردی تا به حال 40 هزار و 866 نفر فارغ‌التحصیل داشته و از آنجایی که 98 درصد دانشجویان استان البرز بومی هستند، این آمار مسئولیت ما را در اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان بیشتر می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی البرز گسترش مرزهای تکنولوژی، ایجاد تکنولوژی و بومی‌سازی آن را از وظایف مهم این دانشگاه عنوان کرد و ادامه داد: ما برای اولین بار در البرز شورای هم‌اندیشی را تشکیل دادیم که بعد از به ثمر رسدن به کل استانها تعمیم یافت. در طول سال، رؤسای ما با هر مشکلی که روبرو می‌شوند آن را به دبیرخانه شورای مشورتی ارجاع می‌دهند، آنها بعد از بررسی دستورالعمل یا آئین‌نامه‌های مربوطه جهت رفع مشکل را صادر می‌کنند.

سپس شورای هم‌اندیشی ماهی یکبار تمامی رؤسا را گرد هم آورده و با شور و مشورت دوستان بعد از رفع اشکالات، آنها را مصوب می‌کنند و بعد به اجرا درمی‌آید.

وی با تأکید بر اصل مشورت  و تأسی از منش مولای متقیان که فرمود « یدالله مع‌الجماعه» موفقیت این دانشگاه را مرهون موفقیت دوستانی دانست که هر یک از توانمندی لازم برخوردار است و با اشتراک‌گذاری این خرد جمعی و کار تیمی راه را برای نیل به این موفقیت هموار کرده‌اند.

دکتر سید صاحب سادات حسینی در بخشی از سخنانش به ارائه آمار جامعی از تعداد مدرسان استان البرز  پرداخت و اظهار داشت: مدرسان این دانشگاه بالغ بر2520 نفر  هستند که 1721 نفر از این تعداد فعال هستند و طبق بازنگری صورت گرفته حدود صد و خرده‌ای نیز نتوانستند رأی لازم را از کمیته برای ادامه همکاری بیاورند.

وی در پایان به ذکر تاریخچه کوتاهی از فعالیتهای علمی- فرهنگی صورت گرفته توسط دانشگاه جامع علمی - کاربردی البرز پرداخت و بیان داشت: اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است، از جمله برگزاری نمایشگاه «قرآن و عترت» و همچنین پنجمین دوره درون دانشگاهی حرکت که سامانه‌ای نیز برای آن طراحی کردیم.

برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نمونه نیز صورت گرفته که اگر این امر به استان البرز واگذار شود، آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی همچنین از آمار طرح‌های پژوهشی که در هفته پژوهش و استارت‌آپها ارائه شده بود، سخن گفت و اظهار داشت: در سال 94، 483 طرح و در سال 95 ، 534 طرح ارائه شد. 4 استارت‌آپ نیز تا کنون برگزار شده که طرح‌های تایید شده به مراکز رشد ارجاع داده می‌شود.

 

انتهای پیام/

کدخبر: 490


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise