آرشیو، 9 شهریور 1396 - 13:34

نشست صمیمانه رؤسای مراکز علمی – کاربردی استان البرز برگزار شد

در ادامه سفر هیأت عالی‌رنبه دانشگاه علمی - کاربردی کشور به استان البرز، پس از برگزاری کارگاه‌های مختلف «مالی»، «رسانه»، «سنجش» و «نظارت و پژوهش» میهمانان عصر روز چهارشنبه اول شهریور، طی بازدید از مرکز قند کرج علاوه بر شرکت در جلسه صمیمانه مشترک رؤسای مراکز با دکتر امید، از آب‌نمای آب، موزیک و آتش در مرکز صنعتی قند کرج بازدید کردند.

علم و فناوری- امید بانوان؛  طی این نشست صمیمانه هر یک از رؤسای مراکز ضمن بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود در جهت افزایش تعامل مراکز با یکدیگر و هم‌چنین افزایش انگیزه دانشجویان و اساتید به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

دکتر امید در این نشست به سؤالات و درخواستهای مطرح شده پاسخ داد و در بخشی از سخنانش عنوان کرد: طی انعقاد این دو تفاهم‌نامه ما با مسئولین استان البرز به این تفاهم رسیدیم که بخشی از نیازهای آموزشی استان را به مراکز علمی - کاربردی بسپرند. مطمئنا با ایجاد اطمینان بیشتر در طول زمان صنایع مادر خود به خود به این سمت و سو جذب خواهند شد و کم‌کم ابهامات موجود و نگاه منفی که احیانا نسبت به کارکرد دانشگاه علمی - کاربردی در کشور وجود دارد، از بین خواهد رفت.

یکی دیگر از مقولات مطرح شده در این نشست بحث پرداخت وام کم‌بهره به دانش آموختگان بود که دکتر امید در این مورد اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ این دانشگاه در بودجه سال 96 ، 200 میلیارد تومان تسهیلات برای مراکز علمی – کاربردی در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب نهایی این میزان برای ساخت و ساز نباید به کار برود بلکه برای توسعه فناوری، تجهیز مراکز رشد و آزمایشگاهها باید به کار رود.

وی همچنین از وام 8 میلیون دلاری در معاملات ارزی خبر داد و گفت هزار و دویست میلیارد برای کل دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که از این مبلغ به کلیه دانشگاهها هزار میلیارد ریال و برای دانشگاههای علمی - کاربردی 200 تا 300میلیارد در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تقاضا برای آموزش اساتید در خارج از کشور نیز اظهار داشت: توافقات و رایزنی‌هایی در حال انجام است تا در سطح بین‌المللی چه داخل ایران و چه به صورت اعزام به خارج از کشور تسهیلات و شرایط آموزشی برای اساتید فراهم شود.

رئیس دانشگاه علمی – کاربردی کشور با هشدار به نحوه جذب مخاطب در سالهای گذشته اظهار داشت: اگر طبق روش و سنوات قبل بخواهیم عمل کنیم مطمئنا دچار آسیب خواهیم شد. ما باید با روش‌های نوین و با به کار گیری ظرفیت بالای رسانه و به ویژه صدا و سیمای البرز مردم را به سطح بالایی از پذیرش دانشگاههای علمی ـ کاربردی نزدیک کنیم.

وی دومین اصل در تغییر استراتژی تبلیغات را تولید محصول خوب و اعتماد مصرف کننده به آن دانست و گفت: در قدم اول باید خودمان به این تولیدات و محصولات خود ایمان و باور داشته باشیم.

وی به سه ضلع فرهنگ سازی در جامعه، اصلاح فرآیندها و ایجاد تسهیلات لازم برای دانشجویان و اساتید و نظم و ارتقاء سطح تولیدات اشاره کرد و گفت: این سه رأس پا به پای یکدیگر در رسیدن به این هدف متعالی ما را حمایت خواهند کرد.

وی افزایش مراکز رشد را راه موثری در کاهش هزینه‌های مملکت دانست و گفت: با تعامل دو جانبه صورت گرفته با صندوق نوآوری و شکوفایی در صدد هستیم صندوق مشترکی با دانشگاههای علمی کاربردی کشور ایجاد کنیم که در صورت تحقق، این صندوق نیز می‌تواند حمایت مالی ارزشمندی از مراکز داشته باشد.

وی یکی دیگر از طرح‌های مهم در حال پیگیری را «استقرار نظام صلاحیت حرفه» در کشور عنوان کرد و گفت: طی رایزنی‌های صورت گرفته با ستاد اقتصاد مقاومتی در نظر داریم این مورد را پی‌گیری کنیم به نحوی که بین رشته تحصیلی و شغل هر فرد قرابت و نزدیکی وجود داشته باشد. در صورت تأیید این طرح از این به بعد برای هر شغل مناسب معیارهایی برای شاغلین در نظر گرفته می‌شود که صرفا ناظرینی از داخل مراکز  بعد از ارزیابی کیفی صلاحیت شغلی هر فرد را صادر خواهند کرد.

وی در پایان با مقایسه کوتاهی بین آمار مشاغل ایران و دنیا گفت: در دنیا بیش از 17 هزار شغل وجود دارد که برای هر یک مهارتی نیز در نظر گرفته شده است ولی در ایران نه تنها آمار صحیحی موجود نیست که همین آمار نیز بیانگر 3 هزار شغل است! لذا تنها خواهش من از رؤسا و مسئولان استانی و کشوری این است که در تلاشی هماهنگ و هدفمند سعی کنیم با تعریف، تبیین و ارائه رشته‌های مختلف این فاصله عظیم را کم کنیم.

انتهای پیام/

کدخبر: 498


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise