آرشیو، 10 شهریور 1396 - 15:59

روز عکاس، بهترین روز برای تقدیر از پیشکسوتان عکاسی

این «دلنوشته» مطبوعاتی یا آنچه در چارچوب مطبوعات به آن «گزارش» گفته می‌شود، به استاد خوبم آقای «ناصر گلی» تقدیم می‌شود که بیشتر از هنر عکاسی به من هنر انسان بودن را آموخت.

کرج - امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ گوش‌نوازترین نوا برای یک عکاس شاید شنیدن صدای چلیک دوربینی باشد که به سوی هدفی نشانه رفته و ناگهان سفیرکشان سوژه‌ای را در قاب تصویر ذهنی هنرمند به بند می‌کشد. اما در میان صدای این همه چلیک چلیک روز نوزدهم آگوست، روز جهانی عکاس، شنیدن خبر موفقیت یک هنرجو برای استاد شاید لذت‌بخش‌ترین صدای دلنشینی باشد که نوید می‌دهد این نسل همچنان با ذوق و عشق در جستجوی خلق دنیایی فراسوی نظر و بینش افراد سطحی‌نگر است.

همان هنرمندانی که تصویر را از میان پازلی درهم به فراست و به مدد نگاه هنرمندانه خویش می‌یابند، با ترکیب‌بندی جادویی و نورسنجی دقیق بدان جان می‌بخشند و پیش‌کش نگاه مهربانی می‌کنند که قدردان این همه ذوق و خلاقیت است. به بهانه روز جهانی عکاس و گرامیداشت مقام و منزلت اساتید این فن دقیق و هنر عمیق سری زدیم به نمایشگاه «عکس طبیعت» که به همت انجمن عکاسان استان البرز و به لطف و درایت استاد «ناصر گلی» دبیر برگزاری مراسم‌های روز جهانی عکاس، رییس انجمن عکاسان استان البرز و مدیر تنها مرکز آموزش عکاسی حرفه‌ای در استان البرز به مدت یک هفته در پارک تنیس کرج برگزار شد.

اولین بار با استاد ناصر گلی در همین پارک و شاید در همان هفته گرامیداشت روز عکاس آشنا شدم، با همان مهر و ادب همیشگی که بعدها متوجه شدم جزو ملزومات همیشگی کلاس و درس وی است. اقتدار وی در تربیت هنرجویانی دقیق و مرتب همانقدر برایم لذت‌بخش بود که مهر او در برقراری ارتباطی دوسویه با تک‌تک هنرجویان. نه تنها من که مطمئنم تمام هنرجویانی که از شهرهای دور و نزدیک ساعتی را به عشق کلاس درس وی از خانه و کاشانه دور می‌شدند و یا در کارگاهها و سفرهای عکاسی با وی همراه بودند و همچنان وی را همراهی می‌کنند، بیشتر از هنر عکاسی ایشان مجذوب اخلاق و مهر وی هستند. به قول نظیری نیشابوری: «درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را» استاد گلی سالهاست که در آموزشگاه «گرافیک محیطی پگاه» به پرورش هنرمندان خلاقی می‌پردازد که اینک هر یک از آنها در حرفه عکاسی حرفی برای گفتن دارند و چه بسا حرفهایشان را در قالب تصاویری بدیع و زیبا در عرصه‌های مختلف بین‌المللی به اشتراک گذاشته‌اند.

یکی از محسنات و شاید بهتر بگوییم سبک آموزشی وی، برگزاری کلاسهای عکاسی به صورت کارگاهی و میدانی است. میدانی به وسعت ایران و کلاس‌هایی زیر سقف آسمان پرستاره کویر یا لحظه‌ جادویی شکار سپیده‌دمی رؤیایی، در آنسوی مرداب و دریاچه‌های شمال ایران... سبکی که کمتر جایی ممکن است با این شرایط ارائه شود.

از استاد گلی خواهش کردیم برای‌مان توضیح دهد امسال برای روز عکاس چه ارمغانی برای هنردوستان آورده است؟ چون می‌دانیم وی هر سال و هر بار با امیدی وصف‌ناپذیر یک هفته در سال را به ترویج فرهنگی ساده می‌پردازد: فرهنگ خوب نگریستن به جهان اطراف، خوب ارتباط برقرار کردن با ارکان هستی و خوب بودن با خویشتن برای پرورش کودک هنرمند درونی که با همین خوبی‌های ساده و دوست‌داشتنی به بلوغ و نبوغ می‌رسد.

و او با شعار زیبایی کلام خود را این چنین آغار کرد: «برای حمايت از طبيعت از خودمان شروع كنيم!» براستی برای فردی که بیش از نیمی از عمر خود را و بهترین لحظات زندگی خویش را در آغوش بکر طبیعت سپری کرده است و حتی با برگزاری دوره‌های مختلف خودجوش با همکاری هنرجویان و دوست‌داران طبیعت پروژه‌های مختلفی را برای پاکسازی طبیعت از ردپای انسان‌های نآاگاه از فرهنگ محیط زیست سپری کرده است، چندان غریب و دور از ذهن نیست.

با آشنایی با چنین روحیه طبیعت‌دوستی چندان تعجب نکردم وقتی گفت: «روزجمعه، اولین روز از هفته عکاسی را در دل طبیعت آغاز کردیم که بیش از پنجاه نفر از هنرمندان عکاس از سفر عکاسی در منطقه بسیار زیبای برار کلاردشت استفاده کرده و از کارگاه یک روزه عکاسی در رودخانه بهره بردند.»

او برای‌مان از کلاسها و کارگاههایی گفت که  حاشیه برگزاری «نمایشگاه طبیعت» در پارک مفرح تنیس کرج برگزار شده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته هر یک از روزهای هفته به ارائه برنامه و کارگاه ویژه‌ای اختصاص یافته که با افتتاحیه «نمایشگاه طبیعت» با حضور بیش از یک صد و بیست نفر از هنرمندان عکاس استان آغاز شده و در روز جمعه نیز با اعلام برگزیدگان و اهدای لوح به آنان به پایان رسید.

رئيس انجمن عكاسان استان البرز در مورد نحوه انتخاب و داوری عکس‌های رسیده به دبیرخانه می‌گوید: انتخاب عکس‌های طبیعت و منظره پس از ٤ ساعت تلاش کمیته، گزینش شد و با رعایت و حساسیت حفظ امانتداری در سه مرحله مورد انتخاب قرار گرفت. ضمن اعتراف به کیفیت خوب آثاری كه به دبيرخانه رسيد، الزاما پنجاه اثر انتخاب شد و از ميان ٣٦٠ عكس رسيده به دبير خانه حدود ٣٠٠ عکس از گردانه رقابت خارج شد و به جهت ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان جوان‌تر کلیه اعضای کمیته انتخاب از ارائه عکس در نمایشگاه خودداری کردند تا فرصت بیشتری برای هنرمندان فراهم آید.

ناصر گلی در ادامه با افتخاری وصف‌ناپذیر نام هنرمندان جوانی را ذکر می‌کند که در این نمایشگاه به ارائه آثار خود پرداخته‌اند و براستی برای یک پیشکسوت در هنر عکاسی چه چیزی زیباتر از خواندن نام‌ هنرمندانی است که خود آنها را با چلیک چلیک دوربین‌هایشان مأنوس کرد و رسم عاشقی در عکاسی را به آنان آموخت: معصومه علی اکبر، علیرضا گلی، زهرا امانت، پژمان اسدیان، نرگس محمدی زنده‌دل، ندا بهروزی، بهاره داوری، ندا اقراری، سنا اسکندری، فرنوش فرج‌پور، فاطمه فیروزبخت، پریسا قهرمانی، علی گلزار، هستی شادی حامدی، سیده الهام هاشمی‌زاده، امیر حسین حسینی، نرگس ایزدیار، کامبیز بیگ‌پور، صادق جلیلی، نجمه کریم‌پور، مرضیه خلج، مریم خامنه‌ای، نیلوفر خراسانی، لیلی صادقی،کیوان کردستانی، مریم حسینی، ناصر مصلحی‌راد، محمد مصطفی گلی، نرگس ناظری، ابوالفضل رمضانی، سمیه رییسی، رقیه صادقی، سعید ساداتی، علی سلطانی، یاسمن توحیدی، افشین زرگر هنرمندانی هستند كه آثارشان به نمايشگاه «نگاه به طبيعت» رسید.

وی سپس به برنامه‌های رسمی این هفته اشاره کرد که با حضور مسئولین فرهنگی استان برگزار شد و خاطرنشان کرد: به مناسبت روز جهانی عکاس، چهار برنامه به اجرا در آمد. مراسم افتتاحیه با حضور آقای خیلدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، سرهنگ خسروی معاونت محترم اجتماعی نیروی انتظامی استان البرز، ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی استان، ریاست محترم سازمان محیط زیست و مدیر محترم آموزش این سازمان، اعضای محترم هیات رئیسه اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران استان البرز، تنی چند از اساتید و هنرمندان سایر رشته‌های تجسمی و موسیقی و بیش از پنجاه نفر از هنرمندان عکاس، آغاز شد.

وی افزود: این مراسم با همکاری سازمان زیبا، منظر و فضای سبز شهرداری کرج به اجرا درآمد. وی خاطرنشان کرد: در تمام مدت برگزاری نمایشگاه کارگاه آموزش رایگان عکاسی دیجیتال از ساعت پنج نا هفت اجرا شد که عموم علاقه‌مندان عکاسی می‌توانستند به راحتی از آن بهره گیرند. وی چهارمین مراسم به مناسبت روز جهانی عکاسی را برگزاری تقدیر از هنرمندان برجسته این نمایشگاه با حضور علی خیلدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و مهندس زین العابدین اعلام کرد که طی این مراسم به 10 اثر برگزیده دیپلم افتخار و هدایای نقدی تقدیم شد و گواهی‌های شرکت کلیه هنرمندان نیز تقدیم شد.

همچنین به پاس قدردانی از زحمات و همکاری‌های جناب آقای خیلدار، جناب سرهنگ خسروی، مهندس زین العابدین و جناب سلطانی تصویر بسیار زیبا و معنوی ضریح مطهر امیر مومنان علی علیه السلام که توسط یکی از عکاسان استان البرز عکاسی و چاپ شده بود، هدیه شد.

در پایان از استاد ناصر گلی درخواست کردیم به مشکلات عکاسی در استان البرز اشاره نمایند. لیستی که اینک پیش روی شماست، بخش مهمی از دغدغه‌ هنرمندیست که شاید زبان گویای سایر هنرمندان این مرز و بوم است که از بی‌توجهی به هنر رنج می‌برند ولی مقتدرانه و هنرمندانه در وادی هنر عاشقانه مانده‌اند تا مبادا لحظه‌ای صحنه هنر از وجود هنرمندان خالی بماند و خدای نکرده به دست هنرنمایانی بیفتد که از هنر به آب و نانی و شاید نامی بسنده کرده‌اند!

 - نبود یک قانون مدون و هماهنگی بین یگان‌های ذیربط برای انسجام بخشی از فعالیت این گروه کثیر و مشتاق که اغلب آنها را جوانان تشکیل می‌دهند.

- نبود یک مجموعه متشکل برای فعالیت عکاسان و سر در گمی این هنرمندان در عرصه فعالیت هنری

- فقدان یک گالری مناسب برای عرضه آثار ارزشمند تهیه شده سالن‌ها بعضا در محل‌های دولتی قرار دارد، ضمن اینکه محدودیت زمان حضور فعالان این عرصه را به دنبال دارد. باور مردم هم بر دولتی بودن این فعالیتها قرار می‌گیرد و اغلب موارد متصور هستند که در خارج از ساعات اداری نمی‌توان مراجعه نمود، در نتیجه مورد استقبال و استفاده قرار نمی‌گیرد.

- سالن‌های موجود در کنار قرار گرفتن در فضای اداری از هرگونه امکانات مناسب برخوردار نیست و وضعیت این سالن‌ها تأسف بار است.

- سالن زیرزمین خانه هنرمندان که با تلاش بسیار آماده شده است از نظر مکانی در ناحیه غیر مسکونی، اداری و کم تردد واقع شده است. در بازدیدی که اینجانب داشتم این مکان شدیدا مرطوب بوده که باعث از بین رفتن آثار می‌شود و به هیچ عنوان مناسب برای این گونه فعالیتها نیست. در قسمت بیرونی آن فرسودگی شدید ساختمان کاملا مشهود است. اگر به این وضعیت رسیدگی نشود احتما ریزش کامل ساختمان وجود دارد. -

از همه اینها مهمتر افرادی هستند که در این زمینه سیاست‌گذاری می‌نمایند، این افراد هیچ گونه تحربه اجرایی ندارند و مدیریت ناصحیح آنها باعث شده است تا یک از هم گسیختگی در بین هنرمندان بوجود آمده و خلأ بزرگی بین هنرمندان و سازمانهای مربوطه ایجاد شود.

با حضور جناب آقای خیلدار مدیر کل محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و با درایتی که در ایشان سراغ داریم امید آن داریم با تغییر مدیریت‌های این بخش و استفاده از نیروهای بومی و متخصص که به لطف خدا در البرز وجود دارند، این مشکلات مرتفع شود.

ـ نبود یک نهاد متحد متشکل از یگانهایی که در حوزه هنر فعالیت دارند. اگر این نهاد تشکیل شود و همه تلاش نمایند بی‌تردید شاهد شکوفایی بیش از پیش هنر در این استان بزرگ خواهیم بود و قطعا استان البرز قطب عکاسی در کشور خواهد شد.  این یک شعار نیست و باشناختی که اینجانب با بیش از چهل سال فعالیت در این حوزه در استان البرز داشته‌ام کاملا امکان پذیر است.

سخن پایانی؛

قلم قاصر است در بیان زحماتی که هنرمندان کشور برای اعتلای فرهنگ این جامعه کشیده‌اند. امیدوارم این متن ذره‌ای از زحمات آنها به ویژه لطف و مهر استاد ناصر گلی را جبران کند. من و امثال من که اینک در عرصه رسانه و مطبوعات مشغول هستیم، به خوبی می‌دانیم که معنای عمیقی که در یک عکس ساده نهفته است را نمی‌توان هرگز با کتابی مملو از لغات بیان کرد؛ و من چه خوشبختم که در این عرصه هم با واژه‌ها مأنوسم و هم به لطف استاد خوبم فراز و فرود زندگی را هر روز از لنز دوربین خوش‌بینی رصد می‌کنم و به مخاطبین فهیمم تقدیم می‌کنم.

گزارش تصویری این گزارش را در اینجا ببینید.  

کدخبر: 499


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise