آرشیو، 29 شهریور 1396 - 00:25

زنان معماران صلح

همایش «زنان معماران صلح»، به همت مؤسسه صیانت از حقوق زنان با همکاری دفتر سازمان ملل متحد در تهران و کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، در سالن کنفرانس دفتر سازمان ملل متحد برگزار شد.

کرج - امید بانوان؛ در این نشست که به مناسبت روز بین‌المللی صلح برگزار شد، جمعی از صاحب‌نظران حوزه حقوق، بانوان فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی، دانشجویان علوم سیاسی و حقوق بین‌الملل شرکت داشتند. ماریانا دونستکو، نماینده سازمان ملل متحد در تهران، ضمن اشاره به تاریخچه و علت تشکیل  سازمان ملل متحد، حفظ سنتهای صلح‌طلبانه در برابر جنگ را یکی از اولویت‌های مهم این سازمان عنوان کرد.

وی پیشرفت در این زمینه را نیز خوب قلمداد کرد و افزود: در اولین سال فعالیت تنها یک درصد صلح‌بان زن وجود داشت در حالی که امروز این تعداد بیش از 29 درصد افزایش یافته است.

دکتر زهرا پیشگاهی‌فرد، مشاورز وزیر امور خارجه و مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت خارجه نیز با بیان اینکه اکنون هفتاد و دو سال از تأسیس سازمان ملل می‌گذرد، اظهار داشت: این نگاه مطالبه‌گرانه به عملکرد سازمان ملل وجود دارد که آیا این سازمان در عمل هم به نیت طرفداری از صلح پای‌بند مانده است یا خیر؟!

وی با اشاره به فجایع میانمار و یمن تأکید کرد: آیا مستحق است پایمال‌کنندگان حقوق‌ بشر به عضویت شورای حقوق بشر درآیند؟ به نظر می‌رسد سازمان ملل در حال خارج شدن از راه ملت‌هاست.

دکتر حسین میرمحمد صادقی، استاد حقوق و جزا و جرم‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو سخنران بعدی این نشست بود. وی با بیان تعریف کوتاهی از خشونت، «هر رفتاری که موجب تحقیر فرد شود و در او احساس پایین‌بودن نسبت به دیگران ایجاد کند»، به ذکر 4 نوع خشونت علیه زنان پرداخت.

وی افزود: خشونت خانگی، خشونت جنسی، قاچاق زنان و دختران و در نهایت قربانی‌شدن آن‌ها در منازعات مسلحانه مهمترین خشونت علیه این قشر در سراسر دنیا می‌باشد که با آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی می‌توان درصدد کاهش یا رفع آن برآمد.

وی در بخشی از سخنانش قاچاق زنان در سراسر دنیا را به عنوان یکی از مصادیق بارز خشونت و «برده‌داری نوین» ذکر کرد که به عنوان یک تجارت بین‌الملل بعد از قاچاق مواد مخدر  در جهان از جمله سودآورترین تجارت‌های بین الملل است.

وی افزود: متأسفانه در این نوع تجارت ابتدا زنان را با وعده‌های کار، تحصیل و ... تطمیع می‌کنند و بعد با سوء استفاده از نقاط ضعف آنها از جمله عدم داشتن اسناد و مدارک هویتی معتبر، عدم تسلط به زبان بین‌المللی و غیره در اختیار گردانندگان این سازمان‌ها قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که خشونت علیه زنان درمنازعات بین‌المللی در طول تاریخ ادامه داشته است، گفت: بیش از 20 جنگ را می‌توان نام برد که در آنها ارتکاب خشونت علیه زنان یا برای پاداش دادن و بالا بردن روحیه سربازان خودی بوده یا به عنوان غنیمت جنگی و از نشانه‌های طرف پیروز بوده است! این تاکتیک جنگی مذموم و استفاده ابزاری از زنان در طول جنگ‌های جهانی اول و دوم سبب آسیب‌های فراوانی میان زنان و دختران کشورهای مختلف شد. کم‌کم نگاه جهان عوض شد، برخوردها تغییر کرد و با وضع قوانین جدید راه برای صلح بانوان بازتر شد.

انتهای پیام/

کدخبر: 517

خبرنگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise