آرشیو، 28 آبان 1396 - 18:01

از وارونگی تا آلودگی در خواب غفلت گذشت

فصل پاییز با زیبایی و جبروت رؤیایی‌اش از راه رسید. کم‌کم صدای خش‌خش برگ‌های رنگارنگ با رایحه سوختن گهگاه برگها در هم تنیده می‌شود تا یاد کودکی و سوختن برگ خشک در جوی‌های محله را یادآور شود.

 کرج-امید بانوان؛  تیلدا - حسینی فصل پاییز با زیبایی و جبروت رؤیایی‌اش از راه رسید. کم‌کم صدای خش‌خش برگ‌های رنگارنگ با رایحه سوختن گهگاه برگها در هم تنیده می‌شود تا یاد کودکی و سوختن برگ خشک در جوی‌های محله را یادآور شود.

پاییز و زمستانِ پی آن برای هر فرد ویژگی فصلی خویش را دارد. برای بعضی نوید روزهای خوش عاشقانه‌ایست که در راهند و برای بعضی با دغدغه‌های مختلف همراه است. تغییر فصل و رسیدن پاییز برای بسیاری با نوعی افسردگی همراه است که به فراخور وضعیت زندگی و شرایط اقلیمی درجه‌هایی دارد. ا

ما میان این همه شعر و خیالِ پادشاه فصلها، خوب است سری به احوال آنانی بزنیم که به دلایل مختلف جزو گروه‌های حساس هستند. همانها که مدام باید حواسشان به اعلام‌ها و هشدارهای محیط زیست باشد تا مبادا در شرایط بد آب و هوایی و بحران آلودگی هوا از خانه خارج شوند.

کوچکتر که بودیم هیجان شنیدن اخبار یا بیانیه‌های هواشناسی همراه با شوقی بود که به تعطیلی مدارس ختم می‌شد و نوید روزی برفی را می‌داد ولی این روزها بیاینه‌ها حاکی از خانه‌نشینی در اثر آلودگی است! نه هوا آنقدر سرد است مثل قدیم و نه کوچه‌ها آنقدر از پر برف که به قول قدیمی‌ها در به سختی باز شود یا انبوهی از برف پارو شده معابر تنگ کوچه‌ها را ببندد.

سالهاست کلانشهرهای دنیا گرفتار وارونگی هوا شده‌اند. پدیده‌ای ناخوشایند که در چینش دمای هوا از زمین به خورشید تغییراتی را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که هر چه از زمین به سمت بالا پیش می‌رویم دمای هوا بر عکس همیشه گرم‌تر می‌شود و کره زمین مثل گلخانه‌ای در زیر سقفی شیشه‌ای انباشته از آلاینده‌های مختلف می‌شود و با افزایش غلظت آلاینده‌ها فاکتورهای خطرناکی برای گروه‌های حساس شکل می‌گیرد.

وارونگی هوا در ماههای آخر فصل پاییز و در طول زمستان به شدت خود را نشان می‌دهد. با وجودی که هر ندیدنی دلیل بر نبودن نیست! اما مسئولین کلانشهرها گویی با این امر چندان موافق نیستند. در طول 9 ماه سال که باید به منابع آلاینده شهرها بپردازند، وسایل حمل و نقل عمومی و سوخت نیروگاهها و کارگاههای مختلف را بررسی کنند، خوابند و با شروع بحران‌ها و اعلام شرایط  اضطرار یک‌شبه تصمیم می‌گیرند که اقدام عاجلی در این رابطه انجام دهند؛ غافل از این‌که اولین قدم در مدیریت بحران پیشگیری از بحران است.

شهرداری کلانشهرها، نیروی انتظامی، اداره کل محیط زیست و سایر ارگانها موظف هستند طبق ضوابط قانونی و تعیین شده در جهت پیشگیری از افزایش آلودگی هوا و مواجهه با شرایط اقلیمی مختلف تلاش کنند ولی تا زنگ خطر هشدار به صدا درنیاید خبری از برگزاری نشست و ابلاغ برنامه نیست.

حتی رسانه‌ها نیز تا قبل از بروز بحران به آن نمی‌پردازند و این گونه است که وارونگی و آلودگی هوا بیشتر از آن که آیتمی حیاتی در جهت بهبود سبک زندگی محسوب شود به موضوعی فصلی در تقویم زمستانی ما بدل شده و چند ماهی به اعلام بیانیه و ارائه آمار آلودگی و نهایتا رژیم غذایی برای پیشگیری از آن می‌گذرد و به فراموشی سپرده می‌شود تا سال بعد که با جشن شب یلدایی یا شب سال نو میلادی از آن رونمایی شود! در حالی که یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما بررسی مطالبات اصلی قشرهای ضعیف و حساس و پیگیری وضعیت آنان است.

این یادداشت سرآغازی برای پیگیری وضعیت آلودگی و وارونگی هوا در کلانشهر کرج است و امیدواریم قبل از ورود بحران، مسئولین از خواب ناز غفلت بیدار شوند و باور کنند زنگ هشدار به صدا درآمده و حاکی از زنگ بحران آلودگی است که خبر از تعطیلی مدارس و نهادها دارد.

 

کدخبر: 552

روزنامه‌نگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise