سه‌شنبه، 10 دی 1398 - 09:10

از حبس ثروت تا عدم مدیریت مالی؛

ثروت سرگردانی که از گردونه اقتصاد خارج شد

در طول تاریخ طلا نقش مهمی در زندگی بانوی شرقی بازی کرده که جا دارد از منظر اقتصادی نیز به آن نگریست. از دیرباز این عنصر سرخ به دلیل ماهیت گرم و درخشانی که داشت با بشر همراه شد و البته با بانوان همراه‌تر ! به دلیل خاصیت دارویی‌اش برای زنان بیشتر توصیه شد ولی وقتی با غبار ناخوشایند «تجملات » مطلاتر شد سبب شد خاصیت دارویی آن به یک رسم و از یک رسم به یک «باید غیر ضروری» برسد؛ به نحوی که هر چه ارزش آن در بازار جهانی بیشتر شد، میزان تقاضا برای خرید و مصرف تزئینی آن نیز افزایش یافت.

کرج - امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ در طول تاریخ طلا نقش مهمی در زندگی بانوی شرقی بازی کرده که جا دارد از منظر اقتصادی نیز به آن نگریست. از دیرباز این عنصر سرخ به دلیل ماهیت گرم و درخشانی که داشت با بشر همراه شد و البته با بانوان همراه‌تر ! به دلیل خاصیت دارویی‌اش برای زنان بیشتر توصیه شد ولی وقتی با غبار ناخوشایند «تجملات » مطلاتر شد سبب شد خاصیت دارویی آن به یک رسم و از یک رسم به یک «باید غیر ضروری» برسد؛ به نحوی که هر چه ارزش آن در بازار جهانی بیشتر شد، میزان تقاضا برای خرید و مصرف تزئینی آن نیز افزایش یافت.

چندی پیش که بازار ایران از انواع بدلیجات و نقره و سنگهای تزئینی اشباع شده بود و نسل جوان از مصرف هر نوع طلای زینتی پرهیز می‌کرد با افزایش سرسام آور قیمت طلا گرایش کاذبی برای خرید آن اوج گرفت و ما را با این سؤال مبهوت کرد که «آیا ارزش یک بانو را میزان طلا و جواهرات وی تعیین می‌کند؟‍ و آیا این ارزش با قیمت بازار جهانی تخمین و تعیین می‌شود که بسیاری حاضرند با ضرر فراوان به خرید طلای دست دوم مبادرت کنند، مبادا از این چرخه رقابت ناسالم دور بمانند؟»

در حالیکه زنان مشرق زمین با انواع طلا و جواهرات سرگرم هستند؛ زنان دیگر کشورها به این شدت به داشتن طلا عشق و حرص نمی‌ورزند. این تفاوت را در ظاهر و آرایش زنان نیز می‌توان یافت که در ینگه دنیا بیشتر به تغذیه و بهداشت پوست می‌پردازند ولی در ایران حتی زنان تحصیلکرده و با درآمد مکفی همچنان از مترو اقلام آرایشی غیر بهداشتی چینی و ارزان می‌خرند و دلخوشند به پس انداز بیشتر! در حالیکه در یک بازه زمانی طولانی همین پول حتی بیشتر صرف دکتر و درمان پوست خواهد شد!

از بحث فرهنگ و سنت که بگذریم، از دید یک اقتصاددان به قضیه که بنگریم جای طر ح این سؤال باقیست که چرا این ثروت به جای این که در چرخه اقتصاد به پویایی برسد بر دست و گردن زنان ذخیره می‌شود به این امید که روزی به کار آید!  ضرب المثلی قدیمی از مادران به دختران منتقل شد که «پول سفید را برای روز سیاه ذخیره کن!»

ولی در پس این دوراندیشی نگاهی منفی نیز وجود دارد که مرتب از روزهای مبادا سخن می‌گوید! و این یکی از رسوبات فکریست که نسل به نسل به ما منتقل شد تا به این باور تلخ برسیم که هرچه بیشتر ذخیره کنیم، زندگی شیرین‌تر خواهد شد. در حالیکه وفور نعمت در چرخش صحیح آن است که برکت می‌یابد.

یادمان نرفته چندی پیش رسانه‌ها از 200 تن ذخیره طلا در خانه‌ها خبر دادند که به سر و دست و گردن زنان این سرزمین آویخته شده در حالیکه اگر این سرمایه در گردش می‌افتاد اقتصاد ایران با تغییر به سزایی روبرو می‌شد.

شکی نیست ذخیره یک نیاز فطری است و هر کس به گونه‌ای چیزی را در غار تنهایی خود ذخیره می‌کند یکی غمش را، دیگری ثروتش را و شاید یکی هم خلاقیتش را. بماند که تمام این ذخیره سازی‌ها از حس عدم امنیت نشأت می‌گیرد و بماند این سؤال در خلوت ذهن که چرا زنان ایران تا به این حد در پی ذخیره هستند و فقط هجی می‌کنم از نو « ع د م ام ن ی ت» را!

دومین علت گرایش به خرید طلا در ایران عدم اطمینان به بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری است که خود داستانی مجزا دارد. در بیان علت سوم به این نکته بسنده می‌کنم که از دیرباز برای ارج نهادن به مقامی از طلا استفاده می‌شد همچنان که هنوز به قهرمانان مدال طلا اعطا می‌شود، ولی وقتی جایگاه و شأنیت روح بلند یک زن نیز با طلا سنجیده شود باید به روابط انسانی بیشتر شک کرد، وقتی در خبرها می‌خوانیم لاکی با روکش طلا یا لنزی از جنس طلا به بازار ایران می‌آید تا کرامت گمشده بانوی ایرانی را در این هیاهوی هویت گمشده به او برگرداند!

تیلدا حسینی 

کدخبر: 553


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise