آرشیو، 23 خرداد 1394 - 19:32

با عادات مزاحم؛ این اعتیادهای کوچک چه کنم؟

عادات مخرب و مزاحم آن دسته از اعمالی هستند که آرام می‌لغزند و ناخودآگاه و به تدریج وارد منش و شخصیت ما می‌شوند و کم‌کم قدرت تفکر و تدبیر را از ما می‌گیرند. آن وقت است که به خود می‌آییم و می‌بینیم انسان سابق نیستیم، به چیزهایی وابسته‌ایم که بدون آنها گویی بخش مهمی از زندگی ما مختل شده است

کرج - امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ همه ما در زندگی به دنبال آرمانها، اهداف و ایده‌آل‌هایی هستیم که زندگی ما را رونق بخشیده و به آن حال و هوایی بانشاط‌تر و پرشعف‌تر بدهد. اما گاهی برای یافتن راهی برای رسیدن به شادی و نشاط  سر از بیراهه‌هایی درمی‌آوریم که زندگی را به شدت برای ما دشوار می‌سازد و نه تنها سبب ایجاد نشاط نمی‌شود که ناخودآگاه ما را به دره‌های هولناکی مملو از غم و افسردگی و شکست پرتاب می‌کند. دره‌هایی به نام عادات مزاحم!

عادات مخرب و مزاحم آن دسته از اعمالی هستند که آرام می‌لغزند و ناخودآگاه و به تدریج وارد منش و شخصیت ما می‌شوند و کم‌کم قدرت تفکر و تدبیر را از ما می‌گیرند. آن وقت است که به خود می‌آییم و می‌بینیم انسان سابق نیستیم، به چیزهایی وابسته‌ایم که بدون آنها گویی بخش مهمی از زندگی ما مختل شده است. روانشناسان معتقد هستند 30 تا 50 درصد از اعمال انسانها از روی عادت است! عاداتی که تفکر در آنها یا اصلا نقشی ندارد یا بسیار کمرنگ است. برای اثبات این ادعا نیاز چندانی به شاهد و دلیل و مدرک هم نیست، کافیست به رفتارهای خود نگاهی بیندازیم. صبح را چگونه شب می‌کنیم؟ در تعاملات خود با بقیه، اصلا چرا راه دور برویم با خودمان چگونه رفتار می‌کنیم؟ مگر غیر از اینست که تعداد باز و بسته شدن بی‌اراده یخچال وقتی عصبی هستیم یا کلافه‌ایم بهترین گواه عادت مزاحمی است که ما را وادار می‌کند برای رهایی از شر یک فکر مزاحم، یک احساس نامطلوب به سراغ یخچال و ریزه‌خواری برویم؟ از صبح که هنوز چشمان‌مان به روی زندگی باز نشده اولین کاری که بسیاری از ما این روزها انجام می‌دهیم، چک کردن پیامها و اتصال به خط اینترنت است و از همان لحظه است که لحظه‌ها، ساعتها و روزها در پی یافتن شادی گمشده‌ای، آرامش از دست رفته‌ای یا در جستجوی همدم یا نهایتا هم‌زخمی به عادت چک کردن موبایل و اکانت خود گرفتار می‌شویم.

همه این تصاویر برای ما آشناست، تصاویری از عادات به ظاهر کوچکی که به زندگی ما جهت داده است، کنترل و اقتدار ما را بر روی روال عادی و هوشمندانه زندگی از ما سلب کرده است. گویی همه ما جستجوگرانی هستیم به دنبال بهشتی گمشده! بهشتی که قرار نیست رخ خود را به ما نشان دهد چون ما بهشت را درون خود باید می‌یافتیم ولی به اشتباه آن را در محیطی دیگر و میان افرادی حستجو می‌کنیم که خود نیز بهشت را گم کرده‌اند! ای کاش باور می‌کردیم بهشت موعود در قلب و درون ما و همیشه در دسترس ما است حتی اگر مثل یک رؤیای فراموش شده منظره آن محو و کمرنگ شده باشد.

جستجوی شادی و آرامش، زیبایی و کمالی که ما را وادار می‌کند به سمت و سوی عاداتی پیش برویم که کم کم به یک نوع اعتیاد روانی تبدیل می‌شود؛ فقط درون  خود ما قرار دارد و با خودنگری، مراقبه و توجه به باطن و درون ماست که آهسته آهسته ما را به سفری دعوت می‌کند که بسیاری از اهل معرفت و سالکان آن را آغاز کرده‌اند. همانها که به این باور رسیده‌اند برای رسیدن به هدف غایی این هستی یعنی وصال حق تعالی راهی ندارند جز این که با اراده‌ای قوی دست از تعلقات خاطر، عادات مزاحم و سرانجام موانعی که مانع وصال آنها به حق تعالی است بردارند و به جایگاهی برسند که همان اراده‌ای که آن قدر آن را ساختند و پرداختند تا آنها را به مقام و مرتبه‌ای از کمال الهی برساند، سرانجام باید به اراده خداوند وصل شود و تنها اراده وی بر زندگی آنها ساری و جاری شود.

برای غلبه بر عادات مزاحمی که به طور روزمره با آن مواجه هستیم و هیچ کس جز خود ما از جزئیات و چگونگی آن خبر ندارد، ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که کدام یک از عادات مضر هستند و کدام یک به موقع به نفع ما عمل می‌کنند. بعد از آن باید به شناخت عادت برسیم و سیکل انجام آن را به درستی دریابیم. به عنوان مثال، دفترچه یادداشتی برای خود داشته باشیم و عادتی مثل بی موقع غذا خوردن را بررسی کنیم و ببینیم چه مواقعی به انجام این کار روی می‌آوریم و بعد علت اصلی و درواقع محرک انجام  آن را بشناسیم و در نهایت زنجیره شکل گیری آن را بررسی کنیم و همه اینها تنها به شرط آگاهی امکان پدیر است. به همین جهت می‌گوییم عادات در واقع سلسله رفتارهایی هستند که بدون تفکر و اندیشه، در لحظه و به صورت ناخودآگاه صورت می‌گیرند و این ما هستیم که با کمی مکث در انجام رفتاری، فرصت اندیشه و تمرکز را به خود می‌دهیم و سبب می‌شویم کم کم آفتاب آگاهی از پشت ابرها بیرون بیاید و بر همه جلوه‌های مختلف رفتار ما بتابد تا منجر به رفتار درست شود.

زندگی مرتب در حال تغییر است و انسانی که نتواند با این تغییرات، کنار بیاید و خود تغییر کند کالبد بی‌جانی بیش نیست. امروز را فرصتی برای مبارزه با عادات مزاحم، اعتیادهای روانی کوچک و بزرگ و رهایی از قفس یکنواختی زندگی بدانیم و با اراده‌ای قوی زندگی را از نو معنا کنیم و از نو بسازیم. بیا در مسیر یافتن شادی و آرامش جوینده گمراهی نباشیم.

 

کدخبر: 60

روزنامه‌نگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise