آرشیو، 24 مهر 1397 - 16:34

مافی :

ایران «تولید علم با مشارکت زنان» را سیاست اصلی خود قرار داده است

نماینده ایران در اتحادیه بین‌المجالس گفت: ایران تولید، کسب و اشاعه فناوری­ های نوین و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی با مشارکت مستقیم زنان ایرانی را سیاست اصلی خود قرار داده است.

کرج- امید بانوان؛  خانه‌ ملت نوشت، پروانه مافی نماینده مردم تهران در حاشیه نشست گروه کشورهای اسلامی PUIC در حاشیه اجلاس یکصد و سی و نهم اتحادیه بین المجالس جهانی (ژنو-٢١مهر٩٧)، در مجمع نمایندگان زن اتحادیه بین المجالس جهانی به ایراد سخنرانی پرداخت. متن سخنرانی نماینده جمهوری اسلامی ایران با موضوع برابری جنسیتی در دانش و فناوری و به خطر افتادن مشاغل زنان و سایر حقوق آنها در اثر نوآوری و فناوری  به شرح ذیل است:

«سخنرانی نماینده جمهوری اسلامی ایران

برابری جنسیتی در دانش و فناوری و به خطر افتادن مشاغل زنان و سایر حقوق آنها در اثر نوآوری و فناوری ارتقاء حقوق و کرامت انسانی زنان و توانمندسازی آنان از جمله پیش شرط های لازم برای توسعه همه جوامع به شمار می ­آید.

نشست های IPU فرصت بسیار مناسبی برای تبادل آراء صاحب­نظران پیرامون موضوعات و نگرانی های حوزه زنان و اتخاذ تدابیر و ابتکارات لازم در این زمینه است. در عین حال فرصتی برای بررسی چالش ­ها و توجه به ضرورت­ هایی همچون تنوع فرهنگی و اجتماعی است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه جدی به ارتقاء و بهبود وضعیت زنان، توانمندسازی زنان و توانمندسازی آنان را به عنوان عامل ایجاد توسعه پایدار در تلاش ­های خود مد نظر قرار داده است.

مجلس شورای اسلامی نیز تلاش دارد با توسعه و تصویب قوانین، نابرابری اجتماعی و اقتصادی را شناسایی و کاهش دهد. فراهم نمودن امکان دسترسی کامل زنان به علم و دانش، مهارتهای فناوری و مشارکت آنها در آموزش علوم و فنون تضمین کننده این امر است که زنان می توانند در تولید و کاربرد علم و فناوری، خلاقیت و مدیریت مشارکت نمایند و نیازهای خود و جامعه در روند دستیابی به دانش، علوم و فناوری تامین و توسعه جوامع را تسریع نمایند. این در حالی است که تصاویر قالبی و کلیشه­ های جنسیتی در سراسر جهان زنان را از ورود به عرصه­ های فناوری و مهندسی دور نگاه داشته است.

رفع موانع تبعیض آمیز در حوزه علم و فناوری بویژه در دوره تحصیل در مدارس و دانشگاه ­ها به عنوان عامل بنیادین پیشرفت زنان در این حوزه محسوب می شود.

جمهوری اسلامی ایران، تولید، کسب، انتقال و اشاعه فناوری­ های نوین و کاربردی کردن و تجاری­‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی با مشارکت مستقیم زنان ایرانی را سیاست اصلی خود قرار داده است.

در این رابطه به منظور برنامه ریزی و سیاست گذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان علمی بویژه محققین زن در پژوهش و فناوری «بنیاد ملی نخبگان» از یک دهه پیش در جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

امروزه دختران دانشجو و دانش آموزان بخش قابل توجهی از شرکت کنندگان در المپیادها و جشنواره ­های علمی و فناوری دانشجویی و دانش­ آموزی را تشکیل می­ دهند. حمایت از تشکیل و توسعه انجمن های علمی زنان و تخصیص امکانات علمی و پژوهشی مناسب جهت جذب نخبگان علمی زن محور تصمیمات و سیاست­ های کشور قرار دارد.

در حال حاضر تعداد ۵۶ درصد کل دانشجویان در مقطع کارشناسی در دانشگاه ­های دولتی را زنان تشکیل می دهند. علاوه بر این ۶۹ درصد از دانشجویان علوم پایه، ۲۳ درصد فنی و مهندسی، ۵۲ درصد رشته ­های کشاورزی و ۵۳ درصد از دانشجویان در رشته ­های پزشکی را زنان تشکیل می دهند.  

سهم معنادار زنان ایرانی در رشته ­های تحصیلی علوم پایه، پزشکی و فنی و مهندسی بیانگر علاقه مندی آنان به نقش ­آفرینی در عرصه­ های نوین و اثرگذار است. ما معتقدیم «آینده ای که می خواهیم» در صورتی قابل تحقق است که زنان نقش فعالی در همه عرصه­ های مختلف داشته باشند و مشارکت آنان در عرصه اقتصاد نیازمند دانش حرفه­ای و مهارت­های فنی است تا دسترسی آنان را به فرصت­ها و منابع اقتصادی و افق ­های مثبت شغلی فراهم آورد.

  به همین منظور در یک دهه گذشته تعداد مراکز آموزش فنی و حرفه­ای در کشور چهاربرابر شده و زنان در حال حاضر به آموزش ۷۸۴ رشته فنی از جمله مکانیک، کامپیوتر، الکترونیک و فناوری دسترسی دارند.

علاوه بر این به منظور ارتقاء مهارت­های زنان در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه جامعی برای توانمندسازی زنان توسط وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران طراحی شده و در ۹۶ نقطه کشور به اجرا درآمده و هزاران زن و دختر روستایی با شرکت در این برنامه علاوه بر کسب مهارت، با فرصت­های کسب و کار دیجیتالی آشنا شده­ اند.

خانم رئیس؛ لازم می دانم یادآوری کنم در حالی که جهان در آستانه انقلاب چهارم صنعتی قرار گرفته و توسعه سریع فناوری­ های نوین و هوشمند نوید بخش آینده­ای متفاوت است، اما همچنان زنان نابرابری­ های مختلفی را تجربه می کنند. شکاف جنسیتی عمیق در حوزه اقتصاد، شکاف جنسیتی در عرصه تکنولوژی و رسانه و آسیب ­پذیری شدید زنان در این عرصه نگران کننده است.  

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، با توسعه فناوری­ های نوین و هوشمند تا سال ۲۰۲۶ نزدیک به ۴/۱ میلیون شغل از بین خواهند رفت که بیشترین بخش آن شامل مشاغل مربوط به زنان است. این امر هشداری است که اگر به آن توجه نشود باعث بازماندگی مضاعف زنان از روند پر شتاب اقتصادی در دهه­ های آتی خواهد بود.

در خاتمه مایلم پیشنهاداتی برای کاهش این چالش ­ها ارائه کنم:

۱- آموزش سواد رسانه­ ای و دیجیتال و ارتقاء مهارت­ های فنی و تخصصی دختران نقش مهمی در توان­افزایی آنان و مشارکت در عرصه اقتصاد و جهان در حال تغییر کار دارد.

۲- ترغیب دختران از دوران ابتدایی به یادگیری مهارت­های فنی و تشویق آنان به مشارکت در دروس علوم و ریاضی به عنوان گام اصلی در رفع شکاف جنسیتی در STEM  باید مورد توجه قرار گیرد.

۳- معرفی و الگوسازی از زنان موفق و تقویت قدرت رهبری زنان در این عرصه، نقش مهمی در رفع کلیشه ­های جنسیتی و پیش داوری­ ها از توان و ظرفیت­ های زنان در این عرصه دارد.

۴- از بین رفتن برخی مشاغل یکی از تهدیدهای فعلی در آستانه انقلاب چهارم صنعتی است و تبدیل آن به فرصت بسیار مهم است. توسعه مشاغل آنلاین و دورکاری (Remote Jobs)  از جمله فرصت­هایی است که با توانمندسازی زنان در عرصه  It and ICT می توان مشاغلی مفید و انعطاف پذیر برای زنان ایجاد نمود.

۵- توجه به ظرفیت­ تکنولوژی­های نوین در آموزش و آگاه­سازی زنان برای پیشگیری از خشونت ­های مختلف در عرصه رسانه و فضای دیجیتال. از توجه شما متشکرم»

انتهای پیام/

کدخبر: 619


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise