آرشیو، 7 آذر 1397 - 12:06

تأکید آیت الله مکارم شیرازی به اصلاح قوانین دست و پا گیر درباره مهریه

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه زندان عوارض زیادی دارد که زندانی و خانواده او را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند، بر اصلاح قوانین دست و پا گیر درباره مهریه و آزادی زندانیان مهریه تاکید کرد.

کرج- امید بانوان؛ مرکز خبر حوزه نوشت: آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع مهریه اشاره کرد و گفت: سابقا تذکراتی درباره زندانیان مهریه داده شد و اقداماتی انجام دادند که جای تشکر دارد؛ اما اخیرا در جراید دیدیم که هنوز قریب به چهار هزار نفر در زندان هستند و دولت ماهیانه ۷۰۰ میلیون تومان خرج آنان می کند.

وی اظهار داشت: اکثریت قریب به اتفاق این زندانیان بی‌گناهند و نباید این همه بی‌گناه در زندان باشد؛ آن هم در زندان جمهوری اسلامی که نباید این طور باشد. این مرجع تقلید ابراز داشت: برای آزادی این زندانیان، راه‌های شرعی خوبی وجود دارد که باید از این راه‌ها وارد شد و با این ورود، اکثریت قریب به اتفاق آنان آزاد می‌شوند.

این استاد برجسته حوزه گفت: زندان عوارض زیادی دارد که زندانی و خانواده او را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند؛ خوب است که این مسئله به صورت جدی بررسی شود  و بنده اطلاع دارم که مجلس شورای اسلامی آماده است قوانین دست و پا گیر درباره مهریه را اصلاح کرده تا زندانیان مهریه از زندان خلاص شوند.

باید اشخاص وسواسی را با احکام شرعی آشنا کرد

این مرجع تقلید در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت در این حدیث فرموده است: «إنّ اللَّهَ تَعَالَی تَجَاوَزَ عَنْ أُمّتی مَا حَدّثَتْ بِهِ أَنْفُسَهَا مَا لَمْ تَعْمَلْ أَوْ تَکَلَّمْ/ خداوند از امّت من گذشت کرده است مادامیکه به مرحله عمل یا گفتار در نیاید، برای شان بخشیده است».

وی اظهار داشت: عده‌ای گرفتار وسواس هستند که گاهی وسواس‌های فکری است و گاهی وسواس‌های عملی. آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: وسواس‌های عملی در میان بانوان بسیار زیاد شده است که گرفتار طهارت، نجاست و ... شده و زندگی خود، فرزند و همسر را تیره و تار می‌کنند.

وی خاطرنشان ساخت: باید به این زنان گفت که وسوسه شما به خاطر این است که مسئله شرعی نمی‌دانید؛ شک در وسواسی حجت نیست؛ علم آن نیز که از طریق غیرمتعارف برای او حاصل می‌شود، حجت نیست. این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: باید اشخاص وسواسی را با احکام شرعی آشنا کرد تا از این مشکلات رهایی پیدا کنند. وی اظهار داشت: گاهی وسواس‌ها، وسواس فکری است و کفریاتی در نظر او می‌آید که ذهن او را مشوش می‌کند؛ راه خلاصی از وسوسه‌های شیطانی «اعتنا نکردن به این وسوسه‌ها» و ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» است.  

 

کدخبر: 679


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise