آرشیو، 8 آذر 1397 - 18:57

گرایش مطالعات جنسیت در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی می شود

رئیس کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از تهیه و تدوین برنامه و سرفصل دروس گرایش «مطالعات جنسیت» در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

 کرج- امید بانوان؛ ایرنا نوشت: محمد اسحاقی در مورد آخرین وضعیت رشته ها و گرایش های جدید در دوره کارشناسی ارشد، گفت: گرایش «مطالعات جنسیت» برای مقطع کارشناسی ارشد در کارگروه مطالعات زنان و خانواده مراحل تدوین و نهایی شدن را طی می کند.

اسحاقی در خصوص علت راه اندازی این گرایش تحصیلی جدید توضیح داد: یکی از موضوعات مهم در حوزه مطالعات زنان و خانواده، بحث جنسیت است و در این گرایش، مباحث مهمی بر مبناهای فلسفی، کلامی، اجتماعی، فرهنگی و تقنینی گنجانده می شود.

وی ادامه داد: عدالت جنسیتی، شاخص های عدالت جنسیتی، تاثیر جنسیت در قانونگذاری و جامعه از محورهای مهمی است که در گرایش مطالعات جنسیت بررسی خواهد شد. به گفته معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گرایش تحصیلی مطالعات جنسیت به منظور برطرف کردن خلاء جدی در مباحث علمی، آموزشی و پژوهشی مرتبط با حوزه جنسیت در کشور طراحی شده است.

ابلاغ گرایش مطالعات حقوق خانواده به وزارت علوم

وی همچنین از تصویب و ابلاغ گرایش «مطالعات حقوق خانواده» در مقطع دکتری خبر داد و افزود: گرایش جدید مطالعات حقوق خانواده در مقطع دکتری پس از تهیه و تدوین در کارگروه مطالعات زنان و خانواده، در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصویب و به وزارت علوم ابلاغ شده است.

اسحاقی با تاکید بر لزوم تسریع وزارت علوم برای ابلاغ این گرایش به دانشگاه ها گفت: انتظار داریم این گرایش تحصیلی با گنجانده شدن در دفترچه آزمون دکتری 98 هر چه زودتر به دانشگاه ها ابلاغ شود چرا که چندین دانشگاه، متقاضی چنین گرایشی در مقطع دکتری هستند.

یادآور می شود؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به پیشنهاد کمیسیون تحول علوم انسانی در دبیرخانه شورای عالی «آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی» را تصویب کرد. شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با هدف ایجاد تحول پایدار در علوم انسانی و به منظور طراحی، سازماندهی، برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت تحول علوم انسانی در دانشگاهها، مراکز آموزشی و پژوهشی راه اندازی شده است. از وظایف اصلی این شورا و کارگروه های آن می توان به بازنگری رشته های تحصیلی، تصویب و سپس ابلاغ این رشته های بازنگری شده به وزارت علوم برای گنجاندن در پذیرش دانشگاه ها، اشاره کرد.

انتهای پیام/

کدخبر: 685


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise