خبرفوری!

با این راه‌ها تمرکزتان را افزایش دهید

چهارشنبه، 26 آبان 1400 - 15:25 سبک زندگی 6966 پرینت خبر
یادگیری عمیق و کار با کیفیت زمانی انجام می‌شود که با تمرکز و دقت بالا مشغول انجام کاری باشیم. بنابراین موضوع تمرکز را نباید کم‌اهمیت دانست.

سبک زندگی- امیدبانوان؛ تبیان نوشت: امروزه با آمدن نرم‌افزار‌ها و ایجاد مشغولیت‌های فراوان در زندگی، تمرکز ما کمتر و کمتر شده است. اما نکته مهمی که باید به آن بسیار توجه داشته باشیم این است که یادمان باشد یادگیری عمیق و کار با کیفیت زمانی انجام می‌شود که با تمرکز و دقت بالا مشغول انجام کاری باشیم. بنابراین موضوع تمرکز را نباید کم‌اهمیت دانست.

 

تمرکز چیست؟

در مرحله اول باید توجه داشته باشیم که تمرکز یک موضوع ارثی و ژنتیکی نیست، بلکه یک فرآیند آگاهانه است که طی آن فرد فکرش را به صورت ارادی در زمان مشخصی بر روی موضوعی که بخواهد متمرکز می‌کند. بنابراین راه بسته نیست و هرکدام از ما می‌توانیم در مسیر متمرکز شدن و بالا بردن سطح تمرکز خود تلاش کرده و به آن برسیم. زمانی که شما توانایی کنترل توجه خود را داشته و بدون اینکه حواستان به چیزی پرت شود به یک چیز توجه کنید، قطعاً نتیجه بهتری از تلاش‌های خود خواهید گرفت.

 

جدی‌ترین آسیب نداشتن تمرکز

یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی که نداشتن تمرکز در طول زندگی بر یک فرد وارد می‌کند هدر رفتن زمان، انرژی و بهره وری او است که در ادامه آن کاهش خلاقیت، عدم توانایی حل مشکلات و در نهایت عدم موفقیت را به همراه دارد.

 

راه‌های افزایش تمرکز:

- انجام فعالیت‌ها به صورت تک به تک
کار‌های مختلف را همزمان انجام نداده و آن‌ها را تک به تک انجام دهید. تحقیقات زیادی در زمینه‌ی مدیریت زمان و تمرکز انجام شده، به طوری که باید بدانیم مغز انسان توانایی انجام چند کار همزمان را ندارد بلکه در هر لحظه فقط بر یک موضوع تمرکز می‌کند. در اغلب مواقع ممکن است فردی را ببینید که همزمان چند کار را با هم انجام می‌دهد اما در حقیقت تمرکز اصلی و با کیفیت او تنها بر روی یک کار است.

- توجه بیشتر به حال حاضر
ساعت زندگی خیلی از ما در زمان حال کوک نیست؛ یا در حال نشخوار اتفاقات گذشته هستیم و یا ماندن در سالن انتظار برای رسیدن به آینده. امروز و خوشی‌های آن را فدای زمان‌هایی کرده‌ایم که یا دیگر به دست نمی‌آیند و یا فردا و آینده‌ای مشکوک هستند که جز حسرت و آرزو نتیجه‌ای ندارند. توجه داشته باشید کاری که امروز انجام می‌دهید می‌تواند به شما کمک کند از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کرده و مسیری را برای آینده‌ای موفق‌تر هموار کنید.

- کاهش محرک‌ها
محرک‌هایی مثل زنگ تلفن همراه، صدای پیام، زنگ‌های یادآور، چک کردن صفحات اجتماعی شخصی و امثال این‌ها همه می‌توانند عواملی برای حواس‌پرتی و اختلال در تمرکز باشند.
بنابراین اگر می‌خواهید روی کاری تمرکز خوبی داشته باشید، به این نکات توجه کنید؛
- سعی کنید تلفن همراه را خاموش و یا آن را در جایی دور از دسترس خود قرار دهید.
- استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به ساعاتی که انرژی کمتری برای انجام کار‌های مهم‌تر دارید، اختصاص دهید.
- غیرفعال کردن اعلان‌ها از عوامل خوب و تأثیرگذار در رفع حواس‌پرتی خواهند بود.
- به دنبال مکان آرامی باشید که در زمان‌هایی بتوانید بدون مزاحمت کسی با تمرکز بیشتر به کار‌هایتان برسید. کتابخانه، یک اتاق خصوصی در خانه شما، یا حتی یک کافی شاپ آرام را حتماً امتحان کنید.

 

عوامل درونی حواس‌پرتی را جدی بگیرید

نکته قابل توجهی که باید به آن توجه داشته باشید این است که عوامل حواس‌پرتی را تنها در عوامل بیرونی ندانید و در وجود خودتان نیز این عوامل را شناسایی کرده و در رفع آن‌ها تلاش کنید. خستگی، نگرانی، اضطراب، انگیزه ضعیف و سایر اختلالات درونی از مهم‌ترین عوامل درونی برای از بین بردن تمرکز هستند.

- فهرست و اولویت‌بندی کارها
کار‌هایی که باید در روز انجام دهید را به ترتیب اولویت فهرست کرده تا سردرگم نشوید. توجه داشته باشید اگر فعالیتی نیازمند تمرکز بیشتر است، آن را به زمانی از روز اختصاص دهید که انرژی کافی برای انجام دادن داشته باشید.

- ورزش کردن
ورزش جریان خون و اکسیژن در بدن را بالا برده و در نتیجه به مغز اکسیژن خوبی می‌رساند.
یک سری از بازی‌ها مثل دارت، کشیدن خطوط موازی روی برگه آچار و.. با اعضای خانواده نیز که هماهنگی بین چشم و دست را افزایش می‌دهند نیز در افزایش تمرکز مفید هستند.

- استراحت‌های کوتاه مدت
سعی کنید در بین کار‌های طولانی‌مدت و متمرکز، استراحت‌های کوتاهی به خودتان داده و با تغییر توجه به جای دیگر و موضوع غیرمرتبط با کار مورد نظرتان، تمرکز ذهنی‌تان را افزایش دهید. پیاده‌روی کوتاهی انجام دهید، برای دقایقی چشمانتان را ببندید و اگر امکانش را دارید یک خواب کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای بعدازظهر داشته باشید. این لحظات کوتاه استراحت به این شکل عمل می‌کند که شما می‌توانید تمرکز ذهنی خود را تیز نگه داشته و زمانی که واقعاً به آن نیاز دارید عملکرد خود را بالا نگه دارید.

- خواب خوب شبانه
یکی از عواملی که می‌تواند عوامل حواس پرتی را کاهش داده و تمرکز ما را بیشتر کند، خواب خوب شبانه است. در این مورد باید به دو فاکتور مهم خواب خوب و کافی (حدود ۷-۸ ساعت) آن هم در شب توجه کنید. علی‌رغم اینکه تمرکز ذهنی بسیار مهم بوده و داشتن آن در مسیر موفقیت و بالابردن سطح کیفی کارها در زمان کمتر بسیار راهگشا است، اما چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. هر فردی برای داشتن آن نیازمند زمان و تمرین زیادی است تا مهارت‌های تمرکزی در خود تقویت کند.

- بستن فایل‌های باز
 تا قبل از بستن فایل‌های باز و انجام کامل کار قبلی، کار جدید شروع نکنید. اگر کتاب نصفه نیمه در دست دارید، دوباره کتاب نخرید و یا اگر در حال یادگیری یک مهارت هستید، اول آن را به سرانجام رسانده بعد سراغ مهارت بعدی بروید.

- خرد کردن اهداف بزرگ
اهداف بزرگ را خرد کرده تا رسیدن به آن برایتان راحت‌تر شود. مثلاً وقتی می‌خواهید برای کنکور ارشد درس بخوانید، برای خواندن و دوره کردن کتاب‌ها و شرکت کردن در آزمون‌ها به صورت جداگانه برنامه‌ریزی کنید.

 تمرکز یک موضوع ارثی و ژنتیکی نیست، بلکه یک فرآیند آگاهانه است که طی آن فرد فکرش را به صورت ارادی در زمان مشخصی بر روی موضوعی که بخواهد متمرکز می‌کند. این‌طوری موقع خواندن کتاب‌ها نگران دوره کردن و یا آزمون نیستید؛ چراکه برای همه‌ آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید.

- شروع از آسان به سخت
ممکن است برای شروع، تمرکزتان پایین باشد.اما وقتی با کار ساده شروع کنید آرام آرام تمرکز بیشتر می‌شود.
مثلاً زمان خانه‌تکانی از یک جای ساده شروع کنید. یا وقتی می‌خواهید مطالعه کنید اگر می‌بینید تمرکزتان پایین است از کتاب ساده‌تر شروع کنید.