آرشیو، 14 تیر 1394 - 19:31

زمان را این گونه به سخاوت خرج نکنیم

مدیریت زمان در واقع مهندسی انسان بر افکار، احساسات  و اعمال است وگرنه در کل تاریخ بشر زمان همان زمان بوده و محدوده آن نیز همان محدوده 24 ساعته شبانه روز است. این ما هستیم که باید از این زمان محدود به گونه‌ای استفاده کنیم که بعدها حسرت از دست رفتن زمان را نخوریم و بر عمر از دست رفته اشک نریزیم.

کرج -امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ چه حس زیبایی است خط زدن آیتم‌هایی که در لیست کاری روزانه نوشته بودید و الان با خیال راحت یکی یکی آنها را از ذهنتان حذف می‌کنید و نفس آرامی می‌کشید. چه حس خوبی است وقتی طبق برنامه مشخص از پیش تعیین شده‌ای به تمام گفتگوها، ملاقاتها، تماسها و کارهای روزانه خود می‌رسید.

تمام این حس‌ها برای آن دسته از افرادی که به مدیریت زمان اعتقاد دارند و اصول آن را در زندگی خود پیاده کرده‌اند، حسی آشناست و البته برای دسته‌ای نیز فقط یک رویاست. دسته اول به تفاوت کار مهم از کار بی‌اهمیت همان قدر خوب پی برده‌اند که به تفاوت کار  فوری از غیر فوری و کار ضروری از کار غیر ضروری. افراد ناموفق ید طولانی در به تعویق انداختن امور مهم و فوری دارند در حالی که افراد موفق از انضباط فکری بالایی برخوردار هستند که بر طبق اولویت‌های درستی که در ذهن دارند  نه تنها هر کاری را در زمان خودش انجام می‌دهند که نقطه طلایی روز را که درواقع بهترین زمان از نظر سطح انرژی و کارآیی می‌باشد، به انجام مهمترین یا سخت‌ترین کار می‌پردازند تا اصلی‌ترین دغدغه را از روی دوش ذهن بردارند و روزی بدون اضطراب و استرس را سپری کنند.

مدیریت زمان در واقع مدیریت انسان بر اعمال خود می‌باشد که به او اجازه می‌دهد فرد با انگیزه بیشتری به انجام امور مختلف روزانه خود بپردازد. به زبان ساده‌تر وقتی نظارت بیشتری بر نحوه انجام کارهای خود داشته باشیم در واقع به اصل مدیریت زمان نزدیک شده‌ایم. به عنوان مثال، فردی که دچار وسواس فکری است یا آن قدر کمال گراست که در انجام هر کاری بارها و بارها آن را مورد ارزیابی و امتحان قرار می‌دهد؛ همان قدر در مدیریت زمان ناموفق است که فردی که اهل تعلل و تنبلی است. بنابراین نحوه انجام کارها و شخصیت افراد در مدیریت زمان نقش بسزایی دارد.

در مدیریت زمان بعضی اصولی که در مدیریت بسیاری از مقولات دیگر رعایت می‌کنیم، این جا نیز حائز اهمیت است. مثلا عکاسان حرفه‌ای در مدیریت و انتخاب عکس‌های گرفته شده یک اصل مهم و ساده دارند که بسیار کارگشاست: ابتدا عکس‌های بی‌کیفیت را حذف کن! همین اصل ساده را اگر در انجام کارهای روزمره در نظر بگیریم و ابتدا کارهای غیر مهم، غیر ضروری و غیر فوری را حذف کنیم به یک سری از فعالیت‌هایی خواهیم رسید که انجام آنها ضربان موفقیت ما را در دست دارند. با انجام همین عمل ساده بسیاری از کارهایی که سارق زمان بودند نیز خود به خود شناسایی و حذف می‌شوند. مثل چک کردن مدام حساب کاربری خود در دنیای مجازی یا بررسی و چک کردن ایمیل به کرات در روز یا وارسی کانال‌های تلویزیون و در نهایت دل و عقل سپردن به یکی از آنها در حالی که شاید اصلا بر اساس علاقه ما هم نباشد.

بعد از این مرحله اگر طبق یک نظم ذهنی اولویت‌ها مشخص شود و برای انجام بسیاری از کارهای زمان بر یک بازه زمانی مشخص تعیین شود که حتما در زمان تعیین شده کارها به اتمام برسد، موفقیت چشمگیری نصیب ما خواهد شد.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم مدیریت زمان سرعت انجام کارها می‌باشد. جالب است بدانید که هر چقدر فعالیتی با کندی انجام شود، انگیزه فرد نیز در به اتمام رساندن آن کمتر خواهد شد. در حالی که سرعت و کارآیی در انجام کارها به دلیل این که انسان را از اسارت انتظار رها می‌کند، در افزایش انگیزه و علاقه فرد برای به اتمام رساندن آن کار موثر است.

نکته دیگری که در مدیریت زمان باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد تنوع در نحوه انجام کار و نوع کارها می‌باشد. از آنجایی که ذهن انسان از یکنواختی بیزار است، هر چقدر در ریتم انجام کارها تناوب و تنوع وجود داشته باشد، ذهن با طراوت بهتری می‌تواند انجام آن امور را به عهده بگیرد. به عنوان مثال می‌توان الگوی کار – استراحت یا الگوی کار سخت - کار آسان را برای انجام فعالیتهای مختلف در نظر گرفت یا حتی در زمان انجام کار به نوعی تنوع رسید که مثلا یک ساعت کار مفید یا مطالعه مفید انجام داد و چند دقیقه به استراحت پرداخت.

در کل، همانطور که گفته شد مدیریت زمان در واقع مهندسی انسان بر افکار، احساسات  و اعمال است وگرنه در کل تاریخ بشر زمان همان زمان بوده و محدوده آن نیز همان محدوده 24 ساعته شبانه روز است. این ما هستیم که باید از این زمان محدود به گونه‌ای استفاده کنیم که بعدها حسرت از دست رفتن زمان را نخوریم و بر عمر از دست رفته اشک نریزیم.  این میسر نیست مگر اینکه به درک درستی از خود و ویژگی‌های شخصیتی و فردی خود برسیم. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم مدیریت زمان مدیریت انسان است بر نفس خود آنجا که مایل است بی نظم و بی منطق دل به امور پیش پاافتاده و ساده بسپارد و از قرار گرفتن در چارچوب نظم هراسان و گریزان است.

 

کدخبر: 70

روزنامه‌نگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise