آرشیو، 21 آذر 1397 - 12:23

زنان یا مردان، کدام مدیران بهتری هستند؟

تحقیقات جدید بر اساس شاخص برابری زنان و مردان در رهبری کشورهای G7 نشان می‌دهد که به‌طورکلی در این هفت‌کشور، زنان برای رهبری مناسب‌تر از مردان شناخته‌شده‌اند.

کرج- امید بانوان؛ در طول دو سال گذشته، جنبش منصفانه و برابری بین مردان و زنان درزمینه های زندگی عمومی، سیاست، کسب‌وکار و سراسر بخش‌های مختلف اقتصادی در همه جهان به وجود آمده است و زنان و مردان برای تغییر دنیایی کار می‌کنند که فرصت‌های اقتصادی دیگر فقط به مردان یا زنان محدود نمی‌شود.

به باور کارشناسان، برای حمایت از علت برابری جنسیتی، ما باید ارزش‌ها، نگرش‌ها، سرعت تغییر یا عدم تحقق آن، محرک‌ها و موانع را در ایجاد یک جهان عادلانه درک کنیم. ما باید هنجارهای اجتماعی، باورهای روزمره و رفتارهای مردان و زنان و اثر متقابل محرک‌ها بر تغییر برابر تعادل را مدنظر قرار دهیم.

رهبران سیاسی زن در همکاری با گروه مشاوره بزرگ کانتار (Kantar)، شاخص ریکی رهبری را (Reykjavik Index for Leadership) ایجاد کرده‌اند تا از برابری زنان و مردان حمایت کنند. این شاخص در جریان نشست جهانی رهبران زنان در ایسلند در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی راه‌اندازی شد و گزارش افتتاحیه آن بر کشورهای G7 تمرکز داشت.

کشورهای G7، نشست وزیران اقتصاد هفت‌کشور صنعتی است که در سال ۱۹۷۵ میلادی با حضور شش کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات‌متحده آمریکا تشکیل شد و سال‌های بعد کانادا نیز به این گروه پیوست و G7 تشکیل شد. حالا این سؤال مطرح می‌شود که مردم این کشورها در مورد زنان به‌عنوان رهبران چه احساسی دارند؟

شاخص‌هایی در دسترس هستند که پیشرفت در برابری اقتصادی زنان و مردان را اندازه‌گیری می‌کند اما هنوز مشخص نیست که مردم در مورد مردان و زنان در نقش رهبری چه احساسی می‌کنند.

شاخص ریکی رهبری (Reykjavik Index for Leadership) نگرش و درک مناسب بودن فردی چه زن و چه مرد برای رهبری در کل اقتصاد را نشان می‌دهد. حق رهبری یک عامل کلیدی در دستیابی به برابری واقعی بین زنان و مردان است. علاوه بر این، برابری برای هر دو گروه در زمینه رهبری، محدودیت‌ها و تبعیض‌ها را نه‌تنها در برابر زنان، بلکه در برابر مردان در نقش‌های رهبری خاص در جامعه کاهش می‌دهد.

این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تبعیض‌ها در برابر هر دو قشر زن و مرد وجود دارد اما در زنان بیشتر در نقش رهبری در زندگی حرفه‌ای است. در شاخص مورد نظر، عدد ۱۰۰ نشانگر توافق کامل مردم برای رهبری در کل اقتصاد نسبت به مردان و زنان به یک اندازه است. درواقع این عدد نشانه ملموس برابری زن و مرد در این زمینه خواهد بود.

قابل‌توجه است که شاخص برابری زن و مرد در رهبری در کشورهای G7 در ابتدای راه‌اندازی ۶۶ بوده و این رقم در حال حاضر در کشورهای انگلیس با رسیدن به ۷۲، فرانسه با رسیدن به ۷۱، کانادا با رسیدن به ۷۱ و ایالات‌متحده با رسیدن به ۷۰ ارتقا پیداکرده‌اند اما هنوز راه درازی تا برابری کامل خواهند داشت و شاخص موردنظر در دیگر کشورهای G7 همچون ژاپن با رسیدن به ۶۱، آلمان با رسیدن به ۵۹ و ایتالیا با رسیدن به ۵۷ کاهش پیداکرده است. در این سه کشور مردم بیشتر فکر می‌کنند که زنان و مردان در موقعیت‌های رهبری برابر نیستند. جالب است که در این سه کشور، کلیشه‌های سنتی یا جنسیتی در مورد نقش‌های مردانه یا نقش‌های زنانه بیشتر از چهار کشور دیگر دیده می‌شود.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در شاخص کشورهای G7 این است که شاخص رهبری زنان با ۶۷ بالاتر از شاخص مردان با عدد ۶۱ بوده است و درواقع به‌طورکلی در این هفت‌کشور، زنان برای رهبری مناسب‌تر از مردان شناخته‌شده‌اند.

این سطح ناهنجاری میان مردان و زنان منعکس‌کننده تنش و موانعی است که در نقش آن‌ها نه‌تنها در محل کار، بلکه در خانه و در جوامع شخصی آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، دیدگاه‌های مردان و زنان در انگلیس ازنظر کاندیدای مناسب برای رهبری، بسیار نزدیک است. با این‌وجود، برای ۴۲ درصد از مردم انگلیس، قرارگیری یک زن به‌عنوان رئیس دولت هنوز موضوع خاصی است چراکه ترزا می (Theresa May) به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس، رهبری این کشور را بر عهده دارد.

لازم به توضیح است که ما بالاترین سطح ناهنجاری میان مردان و زنان را در آلمان و آنجلا مرکل (Angela Merkel) می‌بینیم چراکه آلمان احتمالاً بیشترین مردان کلیشه‌ای و سنتی را بین این هفت‌کشور در اختیار دارد.

تحقیقات موردنظر نکات مختلفی را در نظر گرفته و بررسی کرده و در بیشتر بخش‌ها نگرش جنسیتی و برابری زن و مرد را مدنظر خود قرار داده است و محققان در نظر دارند تا بررسی‌های خود را ادامه دهند. این شاخص و مطالعات گسترده آن بینش روشن در مورد اختلاف نقش‌های مختلف زن و مرد در سراسر کشورهای G7 را ارائه داده است و نتایج آن نشان می‌دهد که زنان در حال پیشرفت در دیدگاه‌های خود از برابری مردان و زنان برای رهبری هستند که می‌تواند امیدوار کنند باشد.  

کدخبر: 759


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise