امید بانوان؛ هنرآنلاین نوشت: بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم همزمان با ماه مبارک رمضان در مصلا امام خمینی(ره) برپا میشود.
بدون شک باگذشت سالها از این رویداد، یکی از نقاط عطف آن بخشی است که در راستای معرفی و تأمین نیاز طیفی از جامعه گام برمیدارد و بهانه خوبی برای افزایش مخاطبان این نمایشگاه را فراهم میکند.
ارائه طرحهای تبلیغی و ترویجی نو و همچنین نمایش آثار شاخص در حوزه مد و لباس اسلامی در بخش عفاف و حجاب بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، تلاش ایدهها در ترازوی قضاوت است.
آثار برندهای فعال در بخش مد و لباس اسلامی باهدف تقویت فعالیتهای موفق طی سالهای گذشته و برنامهریزی برای طرحهای جدید به میدان آمده و این طرحها در تمامی زمینههای مرتبط با حوزه عفاف و حجاب شامل پوشش بانوان، آقایان، کودکان و نوجوانان، ملزومات عفاف و حجاب، انواع چادر و سرپوش معرفی و رونمایی میشوند.
انتخاب و رونمایی از آثار برگزیده با تکیهبر موارد محتوایی و کاربردی در دستور کار شرکتکنندگان قرار میگیرد و ارتباطگیری با مخاطبان و استفاده از ظرفیت غنی حضور مخاطبان در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه ازجمله فعالیتهای این عرصه را قم میزند.
این رویداد همچون دیگر عرصهها، فضایی برای تلاقی ایده و اجرا در حوزه مد و لباس را فراهم میکند، محل تلاقی ایدههای نو و صداهایی که تلاش منصفانه ایدهها را در ترازوی قضاوت و بهترینها را در معرض دید مخاطبان قرار میدهد.
نکته قابل تأمل آنکه باید حرکت و کنشی اساسی و سمبلی از داشتههای ملی و مذهبی را در این رویداد ارائه کرد و امید داشت آثار چشمنواز، آغازگر حرکت جدی در جهت ایجاد زمینه کاری برای هنرمندان کشور در این بخش باشد.
این اتفاق در سالهای متمادی دنبال شده اما باید در تمامی نقاط کشور موردتوجه قرار گیرد و طراحان و تولیدکنندگان ثابت کنند که میتوانند در سختترین شرایط کشور اتفاقات درخور توجهی را رقم زنند.
نکته قابلتوجه در این بخش که در سالهای گذشته مورد غفلت واقعشده این است که خدمات و محصولات ارائهشده در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن را که رویدادی بینالمللی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف است را باید به جهانیان معرفی کرد و از سوی دیگر نه در حرف که در عمل مد اسلامی در ایران و از دریچه نمایشگاه قرآن، بستری را در مسیر ایجاد استقلال فرهنگی و اقتصادی و ایجاد زمینه قطع وابستگی به دیگر کشورها در این بخش فراهم آورد.
به هر روی هراندازه از امکانات، ظرفیتهای و داشتههای وطنی بگوییم، بازهم مشکلات قاچاق در این بخش هم سایه انداخته و تنها ارائه جایگزین است که به معنای اعلام استقلال تلقی میشود، اما حداقل بازار شب عید در آستانه ورود به سال جاری نشان داد که همچنان با این مرحله از خودکفایی در زمینه مد و لباس فاصله بسیار وجود دارد و اگر بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، علاقهمندی ایرانیان به استفاده از پوشاک ایرانی افزایشیافته است اما در عمل پاسخ مؤثر و درخور توجهی از سوی فعالان این بخش به این میزان از علاقهمندی را در سطح بازار شاهد نیستیم.