تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : اجتماعی
خبرنگار :
کدخبر : 11405
تاریخ : جمعه، 11 آذر 1401 - 11:22
پایگاه اطلاعات خانوار ثبت احوال چیست؟ در درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور(سهیم) در جهت تعامل دو سویه با مردم ۹ خدمت به صورت غیرحضوری مبتنی بر تلفن همراه ارائه می‌شود که ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار به منظور پوشش روابط سببی و نسبی از اهمیت خاصی برخوردار است.

جامعه- امیدبانوان؛ ایرنا نوشت: سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود، ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

با توجه به نیازهای جدید جامعه و پیشرفت های حاصل شده، این سازمان در تلاش است ضمن بررسی و نیازسنجی در کشور، با بازنگری در ارائه خدمات خود، ضمن ارتقاء جایگاه سازمان ثبت احوال کشور به جامعه کمک‌های مثمرثمری ایفا کند.

پایگاه اطلاعات خانوار

یکی دیگر از خدمات سازمان ثبت احوال کشور، اقدامات ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار است؛ موضوع ارتقاء پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به منظور پوشش روابط سببی و نسبی به عنوان وظیفه ذاتی سازمان ثبت احوال کشور و ضرورت اجتناب ناپذیر ارائه خدمات کارا، شفاف و استناد پذیر در دست اجرا است.

ایجاد این پایگاه موضوع آیین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند ۲ تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم است و بر اساس احکام این آیین نامه سازمان ثبت احوال کشور مسوول ایجاد این پایگاه است.

اقدمات انجام شده در راستای ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار

در این راستا تاکنون اقدامات شامل: انجام طراحی پایگاه، دریافت اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها، تطبیق اطلاعات موجود در سازمان با اطلاعات دریافتی از سازمان هدفمندی یارانه ها، ارائه سرویس به پنجره واحد خدمات دولت هوشمندو مشارکت فعال در کارگروه مسئول اجرای آیین نامه شناسایی خانوار (موضوع تبصره۳ ماده ۲ آیین نامه) انجام شده است.

ایجاد پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی) در راستای انجام یکی از تکالیف صریح در ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور ایجاد پایگاه خانواده(روابط سببی و نسبی) را براساس توان داخلی سازمان آغاز کرده و مبتنی بر داده‌های استخراج شده نسبت به ایجاد و ارائه سرویس پایه اطلاعات خانواده اقدام کرده است.

در حال حاضر این سرویس علاوه بر سامانه سهیم، در اختیار چند دستگاه اجرایی از جمله بانک مرکزی، درگاه یکپارچه خدمات دولت هوشمند(ثبت نام یارانه) فراجا قرار گرفته است.

ارائه ۹خدمت درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور

سامانه الکترونیکی سهیم به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال در شهریورماه ۱۴۰۱ و همزمان با هفته دولت با حضور وزیر کشور راه اندازی شد و همزمان بصورت مستقل در نشانی sahim.sabteahval.ir، درگاه سازمان ثبت احوال کشور و نیز پنجره واحد خدمات دولت هوشمند در دسترس است.

در این درگاه خدمات الکترونیک مبتنی بر موبایل است و در حال حاضر این سامانه آخرین اطلاعات موجود والدین، فرزندان و همسر هرشخص ایرانی را نمایش می‌دهد.

در حال حاضر ۹ خدمت دراین درگاه از مجموعه خدمات هویتی، بسته به سطح احرازهویت انجام شده، در دسترس و قابل ارائه است که شامل: پایگاه اطلاعات خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیداشده، ثبت شکایات، اخبار واطلاعات و قوانین و مقررات است.