تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : تازه های سلامت
خبرنگار :
کدخبر : 13021
تاریخ : چهارشنبه، 24 اسفند 1401 - 22:39
فاکتورهای تولید مثل بر سلامت قلب زنان تأثیر می‌گذارند تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بین اولین زایمان زودتر، تعداد بیشتر زاد و ولد زنده و شروع قاعدگی در سنین پایین‌تر و خطر بیشتر مشکلات قلبی در زنان ارتباط وجود دارد.

برای زنان مهم است که از عوامل خطر، از جمله سنتی و باروری آگاه باشند، بنابراین می‌توانند اقدامات لازم را برای کاهش خطر ابتلاء به مشکلات قلبی انجام دهند.

محققان به طور خاص این عوامل تولید مثل و ارتباط آنها را با شرایط قلبی زیر بررسی کردند: فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی قلبی و سکته مغزی.

به گفته محققان، «این عوامل تولیدمثلی، یا "فنوتیپ باروری بیشتر"، به احتمال زیاد به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی که در دوران بارداری رخ می‌دهد با خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. این تغییرات فیزیولوژیکی شامل تغییرات هورمونی است که عوامل خطر سنتی بیماری‌های قلبی عروقی، نظیر کلسترول بالا، مقاومت به انسولین و افزایش وزن را افزایش می‌دهد.»

یائسگی به خودی خود باعث بیماری قلبی نمی‌شود اما تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی رخ می‌دهد می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

همچنین زنان باید بدانند که برخی از عوامل خطر، ریسک ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، از جمله:

پره اکلامپسی، فشار خون ناشی از بارداری، دیابت بارداری، یائسگی زودرس (قبل از ۴۰ سالگی)، شرایط التهابی مزمن مانند پسوریازیس، آرتروز و لوپوس که با دو برابر خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.