البرز- امید بانوان؛ معاون آموزش ابتدایی البرز با توجه به لزوم برنامهریزی برای اجرای طرح «مدرسه تابستانه» در مدارس ابتدایی مطابق با اهداف شیوهنامه و دستورالعملهای ابلاغی، اظهار داشت: حصول اطمینان از یادگیریهای اثربخش و مادامالعمر دانشآموزان یکی از اساسیترین اهداف غایی هر نظام آموزشی میباشد.
«سید محمود حسینی» افزود: در راستای اجرای شیوهنامه «مدرسه تابستان» مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری دانشآموزان دارای افت تحصیلی با سطوح عملکرد « نیاز به آموزش و تلاش بیشتر» و«قابل قبول» در تابستان 1401 با هدف توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارساییها و کاستیهای آموزشی، تعمیق یادگیری دانشآموزان، حمایت از دانشآموزان لازم التوجه و کاهش افت تحصیلی، تکرار پایه و ترک تحصیل اجرا میشود.
وی با بیان اینکه مخاطبان طرح یاد شده تمام دانشآموزان دوره اول ابتدایی هستند که در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 در دروس فارسی و ریاضی «قابل قبول و نیازمند آموزش و تلاش بیشتر» دریافت کردند؛ همچنین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی هستند که در دروس فارسی، ریاضی و علوم دارای سطوح عملکرد تحصیلی «قابل قبول و نیازمند آموزش و تلاش بیشتر» میباشند، متذکر شد طرح مذکور از تاریخ اول تیرماه 1401 لغایت 30 مرداد 1401 به مرحله اجرا در میآید.
حسینی یادآور شد: ارتقای کیفیت یادگیری و توجه ویژه به دانشآموزانی که دارای مسائل و مشکلات یادگیری هستند، مستلزم شناسایی مستمر وضعیت موجود عملکرد دانشآموزان در طول سال تحصیلی است.
معاون آموزش ابتدایی افزود: پیشرفت تحصیلی دانش آموز تأثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس و تصویر مثبت ذهنی او از خود دارد، به همین دلیل شکست نسبی یا مطلق تحصیلی در مدرسه عاملی مهم برای کاهش بهداشت روانی و انگیزههای فردی محسوب میشود.
حسینی بیان کرد: نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت اول و دوم یکی از منابع اطلاعاتی پایه به منظور ایجاد شناخت کمی از وضعیت دانشآموزان با عملکرد نیازمند به تلاش و قابل قبول میباشد.
وی تصریح کرد: بررسی کیفی و تحلیل دادههای این ارزشیابی و برنامهریزی به منظور بهبود وضعیت تحصیلی دانشآموزان مذکور میتواند گامی مهم در زمینه پایش و ارتقای یادگیری دانشآموزان با اهداف کاهش نرخ تکرار پایه، مداخله آموزشی به هنگام، ایجاد آرامش روانی دانشآموزان، معلمان و اولیا و کاهش آسیبهای اجتماعی و... باشد.
او در ادامه افزود: عواملی نظیر بیماریهای جسمانی، ناراحتیهای عاطفی، نامساعد بودن شرایط خانوادگی و پایین بودن کیفیت آموزشی، آسیبهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی طولانی مدت آموزش حضوری، یادگیری دانشآموز را مختل میکند و موجب عقب ماندگی تحصیلی میشود.
معاون آموزش ابتدایی استان البرز ابراز امیدواری کرد با طراحی و اجرای اقدامات و فعالیتهای اثربخش در این زمینه با مشارکت مدیران، اولیا و معلمان، شرایط بهبود و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مشمول طرح فراهم شود.
انتهای پیام/