آرشیو، 25 شهریور 1394 - 19:30

دست سرد مسئولین فرهنگی بر شانه‌های سفیران «مهر و هنر»

مهر امسال، هر چهارشنبه با ما همراه باشید تا در این روزهای خوب پاییز برای یک بار هم که شده «قصه اجرا» در البرز را از زبان مجریان توانمند استان با زبان دل بخوانیم و به نجوای دلتنگی آنان که از میان واژه‌هایشان پیداست، گوش جان بسپاریم.

کرج - امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ مهر امسال، هر چهارشنبه با ما همراه باشید تا در این روزهای خوب پاییز برای یک بار هم که شده «قصه اجرا» در البرز را از زبان مجریان توانمند استان با زبان دل بخوانیم و به نجوای دلتنگی آنان که از میان واژه‌هایشان پیداست، گوش جان بسپاریم.

جادوی سخن، افسون صدا 

تُنِ صدای روح‌نواز و لحن دلنشین، یکی از نعمتهایی است که خداوند به هر کسی نمی‌دهد، وقتی این صدای شفاف با مهارت‌های مختلف کلامی و شخصیت‌ تاثیرگذار پرورش یافته باشد، می‌تواند انسان را موفق‌تر از سایرین کند.

 انسان‌ها موقعیت و موفقیت اجتماعی خود را در برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی تا حد زیادی مدیون گفتار درست و توفیق بیشتر در بیان افکار و احساسات خود هستند. وقتی از جادوی سخن صحبت می‌کنیم بلافاصله نام و یاد مجریان، شاعران و سخنورانی در ذهن ما تداعی می شود که توانسته‌اند رد پای عمیق و ماندگاری در ذهن و قلب ما باقی بگذارند و خاطره‌ دلنشینی را در دفتر خاطرات زندگی ما ثبت کنند که هر بار آن صدا را می شنویم ناگهان در عالم خیال به سالهای دور و روزهای خوب گذشته سُر می‌خوریم، گویی در آن صدا افسونی لغزنده و مواج موج می‌زند که هر بار با شنیدن آن به سوی دنیایی از خاطره می‌لغزیم. انگار با شنیدن صدای آنان در شیشه عطری در ذهن ما باز می‌ماند که عطر روزهای خوش گذشته را در وجود ما تداعی می‌کند.

دست سرد مسئولین فرهنگی بر شانه‌های سفیران «مهر و هنر»

استان البرز مهد پرورش هنرمندان خوش‌نامی است که در عرصه‌های مختلف هنری خوش درخشیده‌اند. در این میان فن و هنر «اجراء» یکی از هنرهای پرتکنینک و فنی است که در استان البرز جایگاه ارزشمندی را به خود اختصاص داده است، به نحوی که اینک بسیاری از مجریان خوش‌نام استان البرز به مجریانی کشوری بدل شده‌اند و در بسیاری از برنامه‌های مهم ملی و کشوری سفیران خوش‌ نامی از استان هنرپرور البرز به سایر استانها بودند که پیام «مهر و هنر» را در کنار هم به گوش ملت ایران رسانده‌اند.

 این در حالی است که مدیران و مسئولین فرهنگی استان البرز به هر دلیل نخواستند یا نتوانستند از این توانایی و استعداد این هنرمندان مردمی بهره کافی را در استان البرز ببرند و در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی  برای آئین‌ها و مراسم مختلف از مجریانی دعوت کردند که نه استان البرز را به خوبی می‌شناسند، نه مردم آن را و نه البته مقامات و مسئولین استان را. به همین دلیل هم هست که اغلب می‌بینیم دیر به اجرا می‌رسند چون محل برگزاری برنامه را به خوبی نمی‌دانستند یا در هنگام معرفی مسئولین ارشد استانی یا بیان سمت‌ آنان با مشکل و ابهام روبرو شده‌اند و حتی گاهی چون برخورد و آشنایی نزدیکی با آنان نداشته‌اند، نتوانسته‌اند در میان جمع استقبال کنندگان از یک مقام ارشد استانی معرفی شایسته‌تری ارائه دهند.

ممکن است معیار انتخاب مجریان را ما نیز بدانیم؟

جالب این جاست که هنوز معیار انتخاب مجریان برای ما دقیقا مشخص نشده است. آیا فقط چهره تلویزیونی بودن مهم است ولو اینکه مجری منتخب برای اجرای این برنامه، چند سال پیش یکی دو برنامه را در تلویزیون اجرا کرده باشد و اینک به طور کل با صدا و سیمای ملی خداحافظی کرده باشد! آیا صرف شنیده شدن صدای وی از رادیوی ملی کشور و داشتن یک خاطره جمعی بسیار دور ذهنی باعث شده است که مجریان توانمند استان البرز را به راحتی نادیده بگیریم و به مجریان تهران متوسل شویم؟ در حالی که در همین رادیو البرز مجریان توانمندی به ارائه برنامه می‌پردازند که هم صدای آنان در خاطره جمعی البرزیان به خوبی جا افتاده است و هم آنقدر خاطرات مشترک از روزهای آفتابی و مه گرفته البرز دارند که بهتر با هم ارتباط برقرار می‌کنند تا مجری خارج از البرز.

ببخشید! «ثانیه‌ای چند هزار تومان؟!» حساب کردید؟

به تمام این‌ها اضافه کنیم هزینه‌ای که مسئولین فرهنگی بابت اجرا به این مجریان کشوری می‌پردازند. با یک پرس و جو یا جستجوی ساده در اینترنت به مبالغ هنگفتی می‌رسید که بابت اجرا پرداخته شده است که با دیدن آن بلافاصله این سوال در ذهن شما تداعی می‌شود که «ثانیه‌ای چند هزار تومان؟!» بابت این اجرا از حساب این مملکت پرداخت شده است؟ تا یک برنامه طبق مقیاس مد نظر مسئولین فرهنگی استان البرز خوب از آب دربیاید؟ تازه اگر خوب از کار دربیاید!

این در حالی است که بارها و بارها دیده شده مجریان توانمند استان البرز در کنار مجریان مطرح کشوری برنامه‌ای زنده و روی جایگاه اجراء کرده‌اند و آنقدر خوش درخشیده‌اند که بازخورد آن در بین مخاطبین کاملا مشهود بوده است و با غرور و افتخار از اجرای مجری البرزی به خوبی استقبال کرده‌اند. با این تفاوت تلخ و اندک که مجری دعوت شده با احترام و سلام و صلوات از برنامه خارج می‌شود در حالی که مبلغ توافق شده قبل از اجرا به حساب وی پرداخت شده است؛ ولی مجری البرزی قرار است از این به بعد در بروکراسی اداری و تشریفات برنامه، روزی به هر طریق یک پنجم آن مبلغ را دریافت کند. البته به شرطی که بتواند از هفت خوانی رد شود که بیشتر آن به این جمله ختم می‌شود که « مجری از خود ماست، دوستانه با هم کنار می‌آییم!» درست در این لحظات است که باید پرسید: چرا موقع انتخاب مجری و تعیین قیمت یک بار از ذهن‌ آنان خطور نکرد « مجری از خود ماست، چرا وقتی او هست به دیگری رجوع کنیم؟»

این بار لحن کلامم را از واژه‌های مکتوب بشنو

البرز دغدغه‌های فرهنگی زیادی دارد، اما دغدغه فرهنگی هنرمندان البرز غیر قابل باور است. این بار دغدغه مجریان استان البرز را در پرونده رسانه‌ای خود قرار داده ایم. لذا در چند هفته پیاپی تصمیم گرفته ایم گفتگوهایی با چندتن از مجریان مطرح و پیشکسوت استان را به خوانندگان فهیم این استان تقدیم کنیم تا از زبان خود آنها دغدغه‌ها بیان شود؛ چرا که هنرمندانی که خود عمری پشت تریبون بوده‌اند و در مخاطب‌شناسی و برقراری ارتباط با مردم خوب البرز استاد و سرآمد هستند، این بار نیز می‌توانند ناگفته‌های اجرا را با همان زبان گویا و لحن مهربان خود بازگو کنند. مطمئن باشید حتی صدای رسا و لحن خاطره انگیز آنها را در واژه‌های مکتوب‌شان نیز به راحتی دریافت می‌کنید چرا که مجریان هنرمند آنچنان بیان گیرایی دارند که حتی برای نویسنده شدن و بیان مکتوب مکنونات قلبی خود نیز همیشه یک گام از بقیه جلوتر هستند.

 

کدخبر: 109

روزنامه‌نگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise