دوشنبه، 14 اسفند 1402 - 15:35

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز

با تخصیص اعتبار ویژه به طرح‌های آبخیزداری سد راه سیلاب شد

امید بانوان؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ضمن تأکید بر لزوم تخصیص اعتبارات ویژه به مبحث منابع طبیعی و مدیریت بحران در مناطق سیل‌خیز گفت: هر چه‌قدر در اجرای طرح‌های آبخیزداری به خصوص در مناطق سیل‌خیز درنگ و تأخیر رخ دهد، البرز با مخاطرات جدی‌تری روبرو خواهد شد.

 البرز. امید بانوان؛ عفت السادات حسینی - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ارائه دورنمایی از برنامه‌های آینده منابع طبیعی در استان به تشریح گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته طی یک سال گذشته پرداخت.

 

«اصغر بیات» در این نشست که صبح دوشنبه 14 اسفند و در آستانه روز درختکاری و گرامیداشت هفته منابع طبیعی در مرکز آموزش علمی کاربردی منابع طبیعی دکتر جوانشیر برگزار شد، با بیان اینکه عِرق به آب و خاک و حفاظت از عرصه‌های طبیعی وظیفه همه ما می‌باشد، به طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره و این طرح را در گسترۀ استان البرز تشریح کرد.

 

 البرز بیش از تعهدش نهال تولید کرده است

 

وی با بیان اینکه در این طرح که از سال قبل آغاز شده و قرار است در بازۀ زمانی ۴ساله در سطح کشور به عدد یک میلیارد درخت برسد، گفت: سهم استان البرز از این طرح ملی ۴۰ میلیون اصله نهال است که با توجه به طرفیت نهالستان بزرگ دولتی محمدشهر و نهالستان‌های متعدد موجود در البرز، سهم ۱۶درصدی برای این موضوع در نظر گرفته شده که بر اساس آمار احصاء شده بیش از تعهد، تولید نهال در استان صورت گرفته است.

 

بیات در ادامه اظهار داشت: کاشت نهال در البرز ۲ میلیون اصله نهال در سال است که ظرف ۴ سال این عدد به ۸ میلیون اصله نهال خواهد رسید.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: طی برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است از مشارکت همه بخش‌ها استفاده و طرح‌ها و پروژه‌هایی در عرصه‌های بیابانی و کوهستانی استان انجام شود. در این راستا یک عرصه ۵۰۰ هکتاری در اشتهارد آماده‌سازی شده که روز پنجشنبه افتتاح خواهد شد.

 

وی همچنین از جنگل‌کاری حاشیه جاده ماهدشت - اشتهارد به طول ۴۰۰ کیلومتر خبر داد و اظهار داشت: این یکی از طرح‌های بسیار مهم و خاص است که خوشبختانه با مشارکت اداره کل راهداری و بسیج سازندگی زیرساخت‌های آن صورت گرفته و در هفته منابع طبیعی اجرای آن آغاز خواهد شد.

 

لزوم گسترش فضای سبز در منطقه میانی و جنوبی البرز

 

«اصغر بیات» در ادامه با اشاره به محدودیت‌ها و موقعیت سوق‌الجیشی استان گفت: البرز با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار و پَراکنش جمعیت ده برابری آن که بیشترین تراکم جمعیت در منطقه جنوبی و میانی آن قرار دارد، با چالش‌های جدی روبرو است. به طوری که تراکم جمعیت در ۲۵۰ هزار هکتار منطقه چالوس و طالقان کم و برعکس تراکم جمعیت و مراکز صنعتی در منطقه میانی و جنوبی آن زیاد است؛ یعنی میزان مصرف کربن در این مناطق زیاد، تردد خودرو بسیار بالا و هوای سالم برای این جمعیتِ انبوه کم است که هشداری جدی محسوب می‌شود و باید با گسترش فضای سبز به جبران این امر پرداخت.

 

وی ضمن قدردانی از تعامل خوب سایر دستگاه‌های اجرایی در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش در سطح ملی، طی سه ماهه اخیر اقدامات اثرگذاری انجام شده و به صورت خودجوش مبادرت به ایجاد نهالستان و کاشت درخت کرده‌اند.

 

کاشت درخت در کنار داشت آن فرهنگ‌سازی شود

 

وی با بیان اینکه در کنار کاشت، داشت درختان نیز مورد تأکید است، گفت: جمعیت ۵۰۰ هزارنفری دانش‌آموزی استان البرز پتانسیل خوبی برای ترویج این فرهنگ هستند و آموزش به آنان به‌عنوان سفیران منابع طبیعی لحاظ شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اعلام شعار «۳ نهال برای هر نفر» گفت: اگر درصدی از این جمعیت ۳ میلیونی استان در این امر مشارکت کنند به عدد ۹ میلیون خواهیم رسید.

 

بیش از ۷۵ درصد مناطق استان البرز سیل‌خیز است

 

وی در بخش دیگری از سخنانش وضعیت پروژه‌های آبخیزداری استان را تشریح کرد و گفت: به دلیل شیب کوهستانی منطقه و موقعیت زمین‌شناسی البرز، بیش از ۷۵ درصد مناطق استان سیل‌خیز است که متأسفانه عمده مناطق شهری و روستایی در این مناطق سیل‌گیر قرار دارد.

 

بیات ضمن اشاره به اعتبارات تخصیص یافته در زمینه مهار سیلاب اظهار داشت: طی سه سال ۹۶ تا ۹۹ اعتبارات خوبی از صندوق ملی توسعه به این امر اختصاص یافت که منجر به انجام اقدامات اثرگذاری در استان شد که اثربخشی آن در سیلاب‌های اخیر مشهود است به طوری که با اعتبار کمتر از میلیارد از خسارات میلیاردی مالی و جانی جلوگیری شد.

 

وی افزود: بالای ۲۲ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی دارای نقشه و برنامه دقیق است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات ملی و استانی این طرح‌ها اجرایی شود تا از مخاطرات بحرانی جلوگیری شود.

 

مهمترین هدف منابع طبیعی حفظ منابع آبی است

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ ازجمله تعداد سازه‌های احداث شده، سطح اجرای عملیات، اعتبارات تخصیص یافته اشاره کرد و با بیان اینکه مهم‌ترین هدف از انجام این اقدامات حفظ منابع آبی استان است، گفت: استحصال آبی که از این اقدامات بدست آمده حدود 7 میلیون مترمکعب و تغذیه سفرۀ آب‌های زیرزمینی 13 میلیون مترمکعب است که اینها منجر به عمر مفید سدهای امیرکبیر و طالقان شده و به تأمین آب شرب البرز و تهران نیز کمک شایانی می‌کند.

 

تخصیص اعتبار بیشتر، مخاطرات زیست محیطی کمتر

 

وی در ادامه به سلسله برنامه‌هایی که قرار است در سال 1403 اجرا شود پرداخت و مهم‌ترین نگرانی در اجرای دقیق آنها را میزان اعتبارات اعلام کرد و گفت: هر سال که پیش می‌رویم به منظور مدیریت بهینه هزینه‌ها از حجم عملیات کاسته می‌شود و متأسفانه هر چه‌قدر این اقدامات با تأخیر صورت گیرد، مخاطرات جدی‌تری برای البرز در پی خواهد داشت.

 

بیات همچنین وضعیت کاداستر استان البرز را به تفکیک شهرستان‌ها تشریح کرد و گفت: در مجموع 4 هزار و 698 هکتار در سال 1402 حدنگاری زمین در استان البرز انجام شده است.

 

ارائه آماری از یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در بحث جلوگیری، رفع تصرف و تجاوز اراضی؛ اجرای احکام خلع‌ید؛ آزادسازی اراضی ملی؛ تعداد پرونده‌های تخریب، کشفیات قاچاق چوب و غیره بخش دیگری از سخنان بیات را به خود اختصاص داد.

 

وی همچنین آماری از میزان حریق رخ داده در البرز طی سال گذشته ارائه کرد و روند اقدامات در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین که در سطح ملی با هدف پایش زمین و رسیدگی به استعلامات در کوتاه‌ترین زمان در حال اجرا است، را تشریح نمود.

 

 در پایان این نشست مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

 

کدخبر: 17116

روزنامه‌نگار: عفت السادات حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise