یکشنبه، 13 اسفند 1402 - 16:18

مدیرعامل آبفای البرز

تغییر نگاه به مدیریت مصرف آب ضروری است/ پاییز فرا نرمال در البرز رخ نداد

امید بانوان؛ مدیرعامل آبفای البرز در نشست خبری با اصحاب جراید ضمن تأکید بر ضرورت تغییر نگاه به مدیریت مصرف آب گفت: از آنجایی که پاییز فرا نرمال در البرز رخ نداد، باید برای نجات منابع آبی با برنامه‌ریزی مدبّرانه و همراهی همدلانه مردم مانع تنش آبی در استان شد.

البرز. امید بانوان؛ عفت السادات حسینی - مدیرعامل آبفای البرز در نشست خبری که به مناسبت 13 اسفند روز ملی آب برگزار شد، در ابتدای سخن با بیان اینکه رویکرد مهم آبفا ایجاد فضایی است تا نوعی دیگر به مقوله حفظ آب نگریست، گفت: باید با تغییر دیدگاه به حفاظت و نجات منابع آبی - این منابع غیرقابل بازگشت - کمک کرد.

 

نامداری ضمن بیان این مهم که طی سالیان اخیر به‌واسطه آب‌وهوای معتدل و موقعیت جغرافیایی البرز شاهد رشد مهاجرت از سایر استان‌ها به البرز هستیم، افزود: این امر سبب بارگذاری جمعیتِ بیش از ظرفیت اکوسیستمِ استان در البرز شده است به‌گونه‌ای که در حال حاضر ما در آبفای استان به یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد خدمات ارائه می‌دهیم؛ یعنی با میانگین جمعیتی حدود 4 میلیون نفر ساکن البرز روبرو هستیم!

 

او با بیان اینکه از سال گذشته با تغییر نگاه و پیش‌گرفتن رویه‌ای جدید سعی کردیم در گام اول به رفع مشکلات بارگذاری جمعیتی در البرز بپردازیم، اظهار داشت: در این راستا پروژه‌های بزرگی از سال گذشته آغاز شده و امید است با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های مورد نظر تا قبل از خردادماه و آغاز پیک مصرف به نتیجه مطلوب برسیم.

 

 پاییز فرا نرمال در البرز محقق نشد

 

 نامداری گام دوم برون‌رفت از تنش آبی در البرز را تأمین نیاز آبی بر اساس ۳ سناریوی بدبینانه، نرمال و خوش‌بینانه تشریح و تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و از آنجایی که پاییز فرا نرمال در البرز محقق نشد، ما سناریوی بدبینانه را در زمینه تأمین آب لحاظ و طرح‌های تأمین آب را از این منظر اجرایی کردیم.

 

وی ادامه داد: در این راستا ۱۲۰ حلقه چاه جدید طی یک سال گذشته حفر شده و 100 حلقه چاه مهندسیِ مجدد، احیا و بازسازی شده است. همچنین ظرفیت تصفیه‌خانه شماره 3 به 570 لیتر در ثانیه، ظرفیت تصفیه‌خانه شماره دو 20 درصد افزایش یافته و ظرفیت تصفیه‌خانه شماره 1 نیز به گونه‌ای افزایش داده شده تا تأمین آب از 165 لیتر در ثانیه به 430 لیتر در ثانیه برسد. امیدواریم با تکمیل تصفیه‌خانه‌های بال غربی استان با ظرفیت 25 میلیون مترمکعب در سال مشکلات آب در این مناطق به‌ویژه در چهارباغ نیز مرتفع شود.

 

  میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی البرز 70 درصد است

 

 وی در ادامه به لزوم تغییر نگاه ما به مصرف آب و نوع استفاده از این مایه حیات اشاره و بیان کرد: حدود 90 درصد از آب کشور جهت مصارف کشاورزی استفاده می‌شود که باید در این حوزه با تغییر در نوع کاشت، آبیاری، بهره بردن از گیاهان متناسب با اقلیم و... تغییر اساسی ایجاد کرد تا به مصرف بهینه آب دست یابیم.

 

 او در ادامه بیان کرد: در البرز میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی 70 درصد است. گرچه این عدد با توجه به وسعت استان منطقی به نظر می‌رسد ولی باز هم باید آن را کاهش داد.

 

 نامداری با بیان این مهم که 90 درصد بازدهی آبیاری گیاهی با اجرای آبیاری قطره‌ای بهبود می‌باید، تأکید کرد که البرز در حوزه کشاورزی نیازمند آبیاری قطره‌ای است.

 

او با بیان اینکه در حوزه آب شرب نیز هیچگاه نگاه ما ترویج کم مصرف کردن نبوده؛ بلکه همواره بر مصرف بهینه آب تأکید شده است، افزود: در راستای نیل به این هدف آبفا تنها متولی این امر و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیست و باید ارگان‌های دخیل دیگر ازجمله جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای البرز و... نیز پای کار و در حفظ و حراست از آب کوشا باشند.

 

 وی نظارت بر چاه‌های غیرمجاز را در حیطۀ وظایف آب منطقه‌ای اعلام کرد و افزود: معضل اساسی ما در این زمینه ساخت‌وساز غیرمجاز و وجود چاه‌های غیرمجاز در باغ ویلاها است که می‌طلبد قوه قضاییه به این امر نگاه جدی‌تری داشته باشد.

 

مبادا ضربان حیات با مصرف زیاد آب به تپش بیفتد

 

  نامداری در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که در حوزه مصرف 330 میلیون مترمکعب تولید و استحصال آب انجام شده است، اما 23 درصد آب بدون درآمد نیز وجود دارد که بخشی ناشی از تلفات ظاهری ازجمله کنتورها و مصارف غیرمجاز شهروندان است و بخشی دیگر به نشت شبکه‌های آب یا فاضلاب و حوادث غیرمترقبه مربوط است که در هر دو حیطه اقدامات مهمی انجام شده است. چون باور داریم نباید به گونه‌ای عمل کرد که ضربان حیات با مصرف زیاد یا غیرمتعارف آب به تپش بیفتد.

 

 تماس با 122 در آغاز پیک مصرف آب در تابستان امسال به حداقل می‌رسد؟!

 

 مدیرعامل آبفای استان البرز در ادامه به افزایش کمیت و کیفیت پاسخگویی به شهروندان اشاره کرد و گفت: با هدف احترام به ارباب رجوع و شهروندان محترم، پرسنل طی مصاحبه‌هایی که صورت گرفت بر اساس ویژگی‌های شخصیتی جابه‌جا شدند. همچنین بخش 122 را از 30 خط به 90 خط و از 5 اپراتور پاسخگو به 17 اپراتور افزایش دادیم و با ارتقای نرم افزاها سعی کردیم در آغاز پیک مصرف آب در تابستان تماس‌ها به حداقل برسد و همین تعداد تماس‌های دریافتی نیز به خوبی مدیریت شود.

 

 وی با تأکید بر تغییر نگاه به مقوله آب گفت: باید تلاش کنیم استفاده از آب‌های غیرمتعارف را به آب‌های متعارف تغییر دهیم تا از این طریق شرکت آبفا به درآمد و اعتبار مناسبی دست یابد. نگاه دولت نیز این است که آب شرب را برای مصارف صنعتی و کشاورزی مصرف نکنیم. به عنوان مثال، اگر پساب لازم در اختیار نیروگاه منتظرقائم قرار گیرد، حدود 11.8 میلیون لیتر در سال به چرخه آب شرب بازگردانده می‌شود.

 

 به گفته نامداری میزان شبکه تحت پوشش فاضلاب در شهر کرج 65 درصد و در کل استان 38.2 درصد است که زیبنده استان نیست و قطعاً برنامه‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌ها تدوین شده است.

 

 او در ادامه اظهار داشت: طی یک سال گذشته بالغ بر 100 کیلومتر از زیرساخت‌های فرسوده آب در البرز اصلاح و بازسازی شده است که جهت افزایش اثرگذاری این موضوع دو اقدام مهم صورت گرفته است. اولاً اصلاح هیدرولیکی شبکه در دستور کار قرار گرفته و در گام دوم در بخش حوادث، هم عامل ایجاد حادثه بررسی و در حال رفع است و هم ارتقای تجهیزات بر اساس الویت‌بندی در حال انجام است.

 

 مدیرعامل آبفای البرز در ادامه ضمن پاسخ به سؤالات خبرنگاران پروژه‌های عمرانی آبفا و همچنین سایر اقدامات صورت گرفته در حوزه آبفای البرز را تشریح کرد و ضمن تأکید مجدد بر ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب از اصحاب رسانه خواست آبفای البرز را در تحقق این امر یاری رسانند.


کدخبر: 17096

عکاس: تیلدا حسینی

روزنامه‌نگار: عفت السادات حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise