شنبه، 05 فروردین 1402 - 14:28

ارتباط مواد شیمیایی ماندگار با شانس بارداری زنان

داده‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مشتقات پلی‌فلوروالکیل (PFAS) معروف به مواد شیمیایی ماندگار ممکن است شانس بارداری زنان را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

تازه‌های سلامت – امید بانوان؛ ایسنا به نقل از یورونیوز نوشت، متخصصان دانشکده پزشکی آیکان در نیویورک که این مطالعات را انجام داده‌اند می‌گویند زنانی که قصد بارداری دارند باید از محصولات حاوی «مواد شیمیایی ماندگار» مانند ظروف نچسب، ذرت بو داده در مایکروویو یا پارچه‌های ضد لک اجتناب کنند.

 دکتر «ناتان کوهن»، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مشتقات پلی‌فلوروالکیل باروری را در زنان کاهش می‌دهد و زنانی که قصد باردار شدن دارند باید قرار گرفتن در معرض این مواد را کاهش دهند تا باردار شدن برای آنها آسان‌تر شود.

 او و همکارانش در یک مطالعه پیش از بارداری در سنگاپور نمونه خون ۳۸۲ زن ۱۸ تا ۴۵ ساله را که در تلاش برای بارداری بودند، بررسی کردند. آن‌ها نمونه‌هایی از این زنان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی جمع‌آوری کردند و حداقل به مدت یک سال این زنان را زیر نظر داشتند.

 متخصصان در این مطالعه دریافتند هر چه زنانی که قصد باردار شدن دارند بیشتر در معرض ترکیبی از «مواد شیمیایی ماندگار» قرار گیرند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا تست بارداری‌شان مثبت شود. 

مواد شیمیایی ماندگار چیست؟

مشتقات پلی‌فلوروالکیل یا مواد شیمیایی ماندگار دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که چندین دهه است در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در هشتاد سال گذشته مشتقات بسیاری از این ترکیبات ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره مانند رنگ، مواد نچسب و عایق، ظروف و البسه، ظرف غذای یک‌بار مصرف، کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی)، مبلمان و ... استفاده می‌شوند.

به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن، این مواد شیمیایی به راحتی در محیط زیست و بدن ما تجزیه نمی‌شوند. در عوض، ماه‌ها یا سال‌ها بدون تجزیه شدن باقی می‌مانند. امروزه ردپایی از آن‌ها تقریباً در همه‌جای دنیا حتی دورافتاده‌ترین مکان‌های کره خاکی از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال یافت شده است.

مطالعات قبلی بر روی تاثیر این مواد شیمیایی نشان داده بود این مواد می‌توانند با بروز برخی از سرطان‌ها مرتبط باشند.

 

 

کدخبر: 13138


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise