شنبه، 06 خرداد 1402 - 12:26

با حضور 19 نماینده از کشورهای عضو آیورا صورت گرفت؛

برگزاری نشست توانمندسازی اقتصادی بانوان اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در دانشگاه الزهرا

اعضای کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان (WGWEE) اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) از دانشگاه الزهرا بازدید کردند.

سیاست. امیدبانوان؛ بنا بر اعلام  روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، در ابتدا هیئت اعزامی آیورا با حضور زیفلینا حسن، وزیر جنسیت مالدیو و راجیب تریپورا، رئیس دبیرخانه کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان آیورا با همراهی نمایندگان معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و وزارت امور خارجه، به بازدید از نگارخانه هنر دانشگاه الزهرا پرداختند و پس از آن، آثار طراحی و چاپ پارچه دانشجویان دانشکده هنر این دانشگاه الزهرا مورد توجه بسیار اعضای هیئت میهمان قرار گرفت.

سپس بازدید از کتابخانه مرکزی دانشگاه انجام شد و معرفی بخش ویژه نابینایان، سالن‌های مطالعه و مخزن کتابخانه مرکزی انجام پذیرفت.

در این نشست دکتر ناظم بکائی، رئیس دانشگاه الزهرا، طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه و روز دختران گفت: زنان در ایران طی 44 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده‌اند و امروزه بیشتر زنان و دختران در کشور ما تحصیلات عالیه دارند.

وی با بیان اینکه حدود 36 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف پزشکی، پیراپزشکی، علوم پایه، علوم ورزشی، مهندسی و هنر را بانوان تشکیل می‌دهند و این تنها بخشی از موفقیت‌های زنان در ایران است، افزود: بخش دیگر آموزش‌های دختران در ایران، آموزش مهارت‌های زندگی است.

رئیس دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، آموزش‌های غیررسمی اما موثر در اقتصاد خانواده که نسل به نسل از مادران به دختران به ارث رسیده است، در واقع میراث فرهنگی عظیم گذشتگان به آیندگان بوده و تلاش ما این است که این بخش عظیم فعالیت‌های زنان را شناسایی و ضبط کنیم.

ناظم بکائی تاکید کرد: زنان ما این موفقیت‌ها را به سه دلیل به دست آورده‌اند: تلاش، همت و اراده و پشتکار برای تحمل سختی‌ها، فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران و وجود امنیت و محیط امن برای اینکه زنان بتوانند با آرامش خاطر به تلاش‌های خود ادامه دهند. ما این امنیت را مدیون شهیدان خود هستیم که نمونه بارز آن شهید قاسم سلیمانی است. بزرگمردی که در راه امنیت زنان و دختران منطقه ایستادگی کرد و به شهادت رسید.

وی در ادامه سخنان خود به معرفی دانشگاه الزهرا پرداخت و گفت: دانشگاه الزهرا با حدود 60 سال سابقه فعالیت علمی، هم اکنون بیش از 10 هزار دانشجو و 380 عضو هیئت علمی و پژوهشگران برجسته و متخصص در 160 رشته آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به هدف دانشگاه الزهرا با شعار "زن فرهیخته، جامعه بالنده"، تربیت زنان متخصص در رشته‌های مختلف و اشتغال آنان مطرح کرد: دانشگاه الزهرا با دانشگاه‌های چندین کشور حاشیه اقیانوس هند از جمله مالزی، اندونزی، هند، افریقای جنوبی و ... همکاری دارد. ما معتقدیم که با هم‌افزایی می‌توانیم در جهت بهبود وضعیت زنان در منطقه، در آسیا و جهان تاثیرگذار باشیم.

دکتر بکائی افزود: در حال حاضر ما در دانشگاه الزهرا در زمینه‌های مختلف از قبیل انجام پروژه‌های مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با حضور متخصصان، توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی محلی، مهارت‌افزایی و دانش کاربردی بانوان با توجه به نیازهای جامعه، رشد هنرهای اسلامی در جوامع مسلمانان کشورهای عضو و تبادل دانش و فناوری با دانشگاه‌های کشورهای عضو، آماده همکاری هستیم.

در ادامه نشست، دکتر تاجیک، مدیر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا ضمن ارائه اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا گفت: موضوع توانمندسازی زنان در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جزو مسئولیت‌های ما است. تعامل فعال دانشگاه الزهرا با دانشگاه‌های بین‌المللی در زمینه ارتقای مشارکت اجتماعی زنان و توسعه پایدار، آموزش دختران در سطوح دانشگاهی، کمک به نوآوری و کارآفرینی دختران با برگزاری سمینارها، وبینارها و کارگاه‌های آموزشی و همکاری علمی با سایر دانشگاه‌های جهان با هدف رشد و ارتقای زنان در جامعه انجام می پذیرد.

وی با بیان اینکه هدف ما آماده‌سازی دختران و زنان برای پیگیری رویاهایشان و افزایش نقش قابل توجه آنان در جامعه است، افزود: زنان ما نه تنها معلمان، مدیران، مهندسان و پزشکان موفقی در جامعه‌اند، بلکه در کنار آن همسران، مادران، خواهران و دختران تاثیرگذار در خانواده‌هایشان نیز هستند. همکاری با کارگروه آیورا در زمینه توانمندسازی زنان در زمینه هنر، فرصت مغتنمی برای انجام این رسالت دانشگاه الزهرا خواهد بود.

در پایان نشست دکتر طالب‌پور، رئیس دانشکده هنر و عضو هیئت علمی گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا به ارائه پروپوزال توانمندسازی زنان در زمینه طراحی و چاپ پارچه پرداخت.

وی توضیحات مبسوطی در خصوص اهداف ایجاد و تقویت گروه‌های فعال در زمینه آموزش و ارتقای مهارت زنان در تولید و برندسازی طراحی و چاپ طرح‌های سنتی ایرانی روی لباس، روسری، کفش، روانداز، رومیزی و روفرشی به منظور کارآفرینی موثر برای زنان و دختران و همچنین نیازسنجی و بازاریابی تولیدات با توجه به نیاز و سلیقه مشتریان ارائه کرد

دکتر طالب‌پور در پایان بر اهمیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مشارکت در رویدادهای صنعت طراحی و چاپ پارچه و لباس، بر اهمیت پشتیبانی مالی دولت‌ها و ارگان‌های تجاری تاکید کرد.

در پایان یکی از آثار طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا به وزیر جنسیت مالدیو اهدا شد.

کدخبر: 13896


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise