سه‌شنبه، 31 مرداد 1402 - 14:14

احساس مسئولیتی که سفره زنان سرپرست خانوار را رنگین‌تر کرد

یک بانوی کارآفرین زاهدانی با همت والای خود توانست با مهارت‌آموزی و آموزش صنایع‌دستی زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر از زنان حاشیه‌نشین را فراهم کند.

شهربانو. امیدبانوان؛ ایسنا نوشت؛ عضو هیئت‌مدیره خانه مردم‌نهاد هدی زاهدان با بیان اینکه «خانه امید زنان حاشیه‌نشین» در مرکز استان سیستان و بلوچستان در چهار محله حاشیه‌نشین این شهرستان از جمله شیرآباد، همت‌آباد، دایی آباد و باقری مشغول به فعالیت است، گفت: هدف از راه‌اندازی این کسب‌وکار توانمندسازی و ایجاد اشتغال بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست و آسیب‌دیده است.

 «زهرا حسن زهی» بیان کرد: خانه هدی با حمایت مردم و خیرین و همچنین خیریه‌ها و سازمان‌های مردمی نهادی که حمایتمان می‌کنند، از بدو تأسیس، سعی کرده تا با برگزاری رده‌های آموزشی، زنان و کودکان منطقه را در زمینه تحصیل، کارآفرینی و آموزش توانمند کند که در تحقق این هدف از ظرفیت موجود در سیستان و بلوچستان مبنی بر سوزن‌دوزی بهره‌مند شده‌ایم.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۱۹ سال است که همراه اعضای خانواده‌ام در این مسیر فعالیت می‌کنیم، افزود: به یاد دارم آغازین روزهای فعالیتم را از یک سوله به‌عنوان سرگروه شروع کردم که در این راستا به بانوان و دختران هنرهای دستی مانند سوزن‌دوزی، حصیربافی، چرم، نمد، البسه محلی و آسترکشی را آموزش داده و برای آنان رده‌های مهارت‌های زندگی، کسب‌وکار، فرزندپروری، کاهش آسیب‌های اجتماعی و غیره را با حضور مربیان و مشاوران مربوطه برگزار کرده چنان که هنوز هم این سیر تداوم دارد.

 این بانوی کارآفرین زاهدانی ادامه داد: دراین‌بین علاوه بر برپایی رده‌های آموزشی و مهارتی اقدام به برگزاری جلسات ماهیانه کرده و با ایجاد صندوق‌های پس‌انداز از بانوانی که در این مسیر گام نهاده حمایت می‌کنیم، به‌گونه‌ای که هم اکنون، ۱۵ سرگروه هریک دارای ۵۰ تا ۶۰ نیرو بوده که این مهارت‌ها را ارائه داده و حمایت‌ها نیز به‌صورت فراگیر از آنها انجام می‌شود.

 وی تصریح کرد: در این راستا بانوانی که آموزش فراگرفته و پس از دوره‌های مربوطه که با حمایت میراث‌فرهنگی و فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود مدرک معتبر دریافت می‌کنند علاوه بر بهره‌مندی از تسهیلات کم‌بهره، بازار فروش آنان را برای کمک به معیشت و اقتصاد افراد بر عهده گرفته‌ایم به‌طوری‌که این محصولات تولید شده بانوان علاوه بر عرضه در نمایشگاه‌های داخلی برای فروش راهی کشورهای خارجی مانند پرتقال می‌شود.

 حسن زهی اذعان کرد: هم اکنون ۶۰۰ نفر از بانوان مناطق حاشیه‌نشین شهر زاهدان آموزش و مهارت‌های تخصصی را فراگرفته‌اند، علاوه‌برآن برای دخترانی که در این نقاط زندگی کرده رده‌های اوقات فراغت تابستانه دایر کرده‌ایم و به آنها در کنار آموزش هنرهای صنایع‌دستی، آشنایی با کامپیوتر، زبان خارجه، داستان‌نویسی، کتاب‌خوانی و قصه‌خوانی، نقاشی و کاردستی را آموزش می‌دهیم.

 وی اظهار کرد: توان بانوان و ذوق آنان در این عرصه باعث شده تا با برخی از شرکت‌ها قرارداد منعقد کرده تا محصولاتمان را از این طریق معرفی و به فروش برسانیم از این حیث سفارش‌ها را پذیرفته و امرارمعاش می‌کنیم.

 این بانوی کارآفرین خاطرنشان کرد: سوزن‌دوزی هویت زنان این منطقه است و آن را از مادران خود به ارث برده‌اند، از طرفی سوزن‌دوزی از صنایع‌دستی این استان به‌حساب می‌آید و بسیار نفیس و زیبا بوده به همین دلیل خیلی از شرکت‌ها در مناسبت‌ها برای هدیه‌دادن به کارمندان خود سفارش کارهای سوزن‌دوزی مثل کیف، شال و غیره می‌دهند و هزینه آن صرف خانه هدی و دستمزد خانم‌ها می‌شود.

 عضو هیئت‌مدیره خانه مردم‌نهاد هدی از متولیان امر خواستار برپایی نمایشگاه در راستای حمایت از صنعتگران در رشته‌های صنایع‌دستی شد و گفت: این امر علاوه بر شناساندن صنایع‌دستی و هنر دست زنان این خطه، به رونق بازار فروش آنها نیز کمک کرده و انگیزه کار را در افراد دوچندان می‌کند.

کدخبر: 14879


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise