پنجشنبه، 16 آذر 1402 - 06:52

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

بانوان در هیئت دولت در اقلیت مطلق هستند

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه خانم‌ها در هیئت دولت در اقلیت مطلق هستند، گفت: در دولت تلاش داریم شغل‌هایی که امکان دورکاری دارند از دورکاری استفاده کنند.

سیاست. امید بانوان؛ ایرنا نوشت؛ « انیسه خزعلی» روز سه‌شنبه - 14 آذر- در دیدار با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: در خیلی از موارد قوانین کافی هستند؛ اما در برخی موارد قانون نیاز به اصلاح دارد و گاهی نیز قانون باید تکمیل شود در حال حاضر قوانین موجود هم در عمل سلیقه‌ای اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر مجری اعتقادی به اجرای درست قانون نداشته باشد دستورالعمل‌ها روی زمین می‌ماند.

خزعلی با بیان اینکه ساختار زنان ضعیف است و ساختار در برنامه ششم قرار بود اصلاح شود، بیان کرد: در برنامه ششم یکی از مسائل این بود که ساختارها اصلاح شود؛ اما این اتفاق در سال‌های اول نیفتاد و در سال پایانی برنامه ششم دولت مردمی بخشی از این اصلاح ساختار را انجام داد اما کافی نیست. معتقدیم معاونت امور زنان باید سازمان زیر مجموعه داشته باشد تا قدرت تاثیرگذاری و اجرا داشته باشد.

وی درباره اینکه قانون جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود، گفت: در موضوع استاد راهنما جوی که برخی از اساتید و مدیران ایجاد می‌کنند جو همراهی نیست و باید کار فرهنگی انجام شود.

در دولت به ایجاد شغل منعطف اعتقاد داریم

خزعلی با تأکید بر اینکه در دولت به شغل منعطف اعتقاد داریم و تلاش داریم که این امر اتفاق بیفتد، گفت: در حال حاضر مشاغل خانگی رشد زیادی داشتند و ۸۰ درصد مجوزهایی که ارائه شده است در خصوص مشاغل خانگی به بانوان بوده است و ۸۰ درصد کسانی که در این مشاغل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز زن بوده‌اند.

وی با اشاره به برخی کم کاری‌ها در سال‌های گذشته، نیز گفت: مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال در این دولت برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است در حالی که این مبلغ در دولت قبل ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

خزعلی افزود: در حوزه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده این دولت ارتقای وضعیت مهد کودک را در دستور کار قرار دارد و برخی از دستگاه‌ها این موضوع را اجرایی کرده‌اند و این امر به عنوان امتیاز در جشنواره شهید رجایی نیز مورد توجه قرار دارد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه خانم‌ها در هیئت دولت در اقلیت مطلق هستند، افزود: در دولت تلاش داریم شغل‌هایی که امکان دورکاری دارند از دورکاری استفاده کنند.

خزعلی درباره موضوع مطرح شده از سوی دانشجویان که اعلام کردند در برخی موارد الگوهای درستی به جوانان ارائه نمی‌شود و برخی بازیگران به عنوان الگوی جوانان در نظر گرفته شده‌اند، بیان داشت: روی این‌ موضوع که چه کسی الگو هست و قهرمان کیست کار شده است اما باید الگوی سومی را به جوانان ارائه کنیم، الگویی که چندگانه باشد و با توجه به شرایط ظرفیت‌ها و موقعیت‌ها تعریف شود.

وی‌ گفت: در موضوع فرزندآوری نیز در حال حاضر تلاش کرده‌ایم تا بانوانی که در پست‌های مختلف حضور دارند و فرزند می‌آورند پستشان حفظ شود و در ارزیابی‌ها نیز بالاترین نمره ارزیابی به آنها ارائه شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: الگوی زن مسلمان و الگوی سوم را باید ارائه کنیم و شاخص‌های که در سطح بین‌المللی مورد طرح و مطالبه قرار گیرد نیز در خصوص زن مسلمان الگوی زن مسلمان در نظر گرفته شود.

وی‌ گفت: در این خصوص کم کاری شده است و وظیفه داریم این کم کاری‌ها را جبران کنیم.

در اجرای قانون ازدواج آسان و تسهیل ازدواج جوانان توجه لازم نشده است

وی درباره سؤالات دانشجویان در خصوص ازدواج و تسهیل ازدواج جوانان بیان کرد: قانون ازدواج آسان و تسهیل ازدواج جوانان از سال ۸۴ مصوب شده است و در اجرا به این قانون توجه لازم نشده است.

خزعلی درباره توسعه مشاغل خانگی صنایع خلاق و آی تی و غیره گفت: بانوان فارغ التحصیل می‌توانند مشاغل خانگی را آنگونه که با تحصیلات آنها منطبق باشد ادامه دهند و توانمندی خود را در این شرایط نشان دهند.

وی ادامه داد: مجوز کسب و کار در حال حاضر به ۳ و ۵ روز کاهش داده شده است و بیکاری ۱۷ درصدی خانم‌ها به ۱۵ درصد رسیده است و بیمه زنان روستایی ۳۵۵ درصد رشد داشته است.

کدخبر: 16549


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise