سه‌شنبه، 19 دی 1402 - 22:38

تفکیکی از اقشار مختلف؛ تایید صلاحیت زنان ۳ برابر کرسی‌های مجلس

از میان بیش از ۲۱ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان داوطلبی انتخابات مجلس دوازدهم بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شده‌اند که در این بین، حضور زنان قابل توجه است.

سیاست. امید بانوان؛ حضور زنان در عرصه سیاست، حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که تصاحب کرسی‌های مجلس، یکی از آن‌هاست. فعالیت زنان جامعه امروز نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و امروزه در تمامی عرصه‌ها حضور فعال دارند.

در انتخابات مجلس یازدهم 18 زن به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و رکورد حضور زنان در ادوار مجلس شکسته شد.

 در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، در دوره چهارم ۹ زن، در دوره پنجم ۱۴ زن، در دوره ششم ۱۳ زن، در دوره هفتم ۱۳ زن، در دوره هشتم ۸ زن ، در دوره نهم  ۹ زن و در دوره دهم 17 زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند.

حالا بر اساس آن‌چه شورای نگهبان اعلام کرده است؛  تعداد بالایی از زنان برای رقابت در راهیابی به مجلس دوازدهم تأیید شده‌اند.

وضعیت اقشار  مختلف تایید صلاحیت شده برای انتخابات مجلس دوازدهم بر اساس آن‌چه اعلام شده به این شرح است:

 - بیش از ۸۰۰ نفر از اساتید دانشگاه

- بیش از ۱۵۰ نفر از پزشکان

- بیش از هزار و  ۲۰۰ نفر از فرهنگیان

- بیش از ۲۰۰ نفر از وکلا

 - بیش از سه برابر کرسی‌های مجلس از بانوان

-  بیش از ۴۰۰ نفر از دهه هفتادی‌ها

- بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از دهه شصتی‌ها

اگر بخواهیم جامعه‌ای متوازن بسازیم باید نقش سیاسی زنان را در کنار مردان ببینیم و بپذیریم و از توانایی بالقوه زنان در این زمینه کمک بگیریم. نقش زنان در هر عرصه‌ای چه خانوادگی،چه اجتماعی و چه جهانی اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر از آنان نیست. زنان به علت برخورداری از جایگاه موثر تربیتی در خانواده در جلب مشارکت سایر اعضای خانواده در انتخابات مجلس می‌توانند تاثیر بیشتری داشته باشند.

در ماده بیستم قانون اساسی آمده است که: « قانون از همه افراد ملت، اعم از زن و مرد یکسان حمایت کرده و همه مردم با رعایت موازین اسلامی، حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکسان دارند». در بعد سیاسی، همانطور که اسلام هیچ مخالفتی با شرکت زنان در انتخابات -چه رأی دهنده باشند و چه انتخاب شونده - ندارد، این حق در قانون اساسی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مشارکت سیاسی به عنوان یکی از معیارهای سنجش میزان توسعه‌یافتگی سیاسی جوامع در سطوح مختلف همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده؛ به طوری‌که در راستای کارآمد کردن نظام اجتماعی و سیاسی امری مقبول است؛ بنابراین نباید با نگاه جنسیتی به موضوع حضور در جامعه پرداخت. اگر کسی توان خدمت به مردم در مجلس را دارد باید وارد عرصه شود. نماینده مردم شدن وظیفه بسیار خطیری است، اگر زنی به عنوان نماینده مردم وارد مجلس شود مسئولیت خود را سنگین‌تر کرده است. اگر هر زنی فکر می‌کند توان و علاقه لازم را برای خدمت‌ به مردم دارد نه فقط برای دفاع از حقوق زنان بلکه برای قانونگذاری در یکی از مهمترین قوای کشور باید آمادگی لازم را داشته باشد. 

کدخبر: 16830


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise