چهارشنبه، 27 دی 1402 - 14:08

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یک طرح اساسی، جهادی و بی سابقه

در جلسه فرماندار و معاون فرماندار شهرستان چهارباغ و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیرداری البرز در محل فرمانداری، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مورد بررسی قرار گرفت.

چهارباغ. امید بانوان؛ «اصغر بیات» مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور یک طرح اساسی، جهادی و بی‌سابقه است که از ابتدا تا انتهای آن با حضور و ظرفیت و توان مردم علاقه‌مند به کشور و دوستداران طبیعت اجرا و باعث ارتقا امنیت زیستی کشور خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: سهم استان البرز در سال جاری و در قالب اجرای این طرح که در عرض چهار سال آینده در سطح کشور اجرا خواهد شد کاشت دو میلیون اصله نهال خواند که از این مقدار سهم شهرستان چهارباغ ۳۰۰هزار اصله می باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در منابع طبیعی امر مهمی است، ابراز کرد: این مهم از آن جهت اهمیت دارد که همه افراد رفتار با طبیعت را بلد نیستند.

وی ایران را جزء ۱۰کشور نخست دنیا در تولید دی‌ اکسیدکربن برشمرد و افزود: کارخانه‌ها، معادن و بیشتر تولیدی‌ها مصرف انرژی دارند و این امر باعث تولید دی‌اکسیدکربن می‌شود که گاز کربنیک زیست‌کره را به‌شدت افزایش می‌دهد؛ همچنین ایران جزء ۴۰کشور ترسیب کننده کربن دنیا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه اظهار داشت: مشارکت در بحث احیای جنگل‌های مخروبه، احیای جنگل‌ها و فضاهای سبز به همراه تدوین برنامه‌ای مناسب، کمک‌کننده خواهد بود.

اصغر بیات با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم به منابع طبیعی توجه ویژه‌ای شده ، اظهار کرد: اقدام به کاشت نهالهای سال جاری تمرینی جهت پیشرفت با برنامه‌ریزی برای کاشت یک میلیارد درخت در مدت چهار سال آینده است.

وی تصریح کرد: برای تحقق این مهم با سپاه، بسیج سازندگی، آموزش و پرورش نیز تفاهم‌نامه هایی منعقد شده است.

در ادامه «داوود جعفری» سرپرست فرمانداری شهرستان چهارباغ در  خصوص اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت عنوان کرد: بهتر است در این طرح از مشارکت و  همکاری انجمن های مردم نهاد و ظرفیت مشارکت مردمی  در استان و شهرستان استفاده کرد.

داوود جعفری تصریح کرد: می توانیم مشوق هایی نیز برای کاشت درخت، توسعه و احیای عرصه‌های مرتعی در نظر بگیریم.

سرپرست فرمانداری شهرستان چهارباغ ابراز امیدواری کرد: حضور صدا و سیما و رسانه استان با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی زمینه را برای مشارکت بیشتر فراهم آورند.

وی با تاکید براینکه، در این خصوص اطلاعات درستی در اختیار مردم قرار بگیرد، گفت: برای تولید و کاشت در شهرستان باید گونه‌های بومی مناسب رویشی در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: این طرح مردمی است و برای این منظور باید با حرکت مردمی و همراهی خیرین، یک بنیاد درختکاری شکل بگیرد.

با استقبال مردمی، همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی به خصوص شهرداری‌ها و محیط زیست برای اجرای این طرح که حفظ شرایط موجود و تقویت جنگل و منابع سبز استان و شهرستان است تأکید کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه این طرح یک طرح ملی و مرومی و به دستور رئیس جمهور است، ما همه بر خود تکلیف می‌دانیم که تمامی دستگاه‌های اجرایی را به همکاری همه جانبه فراخوانده و خود نیز حامی اجرای بی‌عیب و نقص طرح باشیم.

وی با اشاره به اهمیت مستندسازی در حوزه منابع طبیعی اظهار داشت: تمام اقدامات در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مستندسازی شود.

در ادامه «اکرم عزیزی» سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چهارباغ گزارشی از عملکرد همکاران مجموعه جهت تشویق و مشارکت باغداران، کشاورزان و جوامع محلی در خصوص اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ارائه نموده و عنوان کرد: تا کنون حدود ۶۰هزار درخواست اصله نهال متقاضیان جهت دریافت نهال رایگان به اداره کل ارسال که حواله ها نیز صادر گردیده است.

کدخبر: 16914


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise