یکشنبه، 08 بهمن 1402 - 23:56

صلاحیت 62 درصدی زنان برای مجلس

62 درصد از بانوانی که برای مجلس دوازدهم شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند، تأیید صلاحیت شدند. این تعداد نسبت به کل بانوان ثبت‌نام شده، نشان دهنده صلاحیت‌های این قشر در مدیریت‌ها و مشاغل مختلف اجتماعی و دولتی است.

سیاست. امید بانوان؛ فارس نوشت؛ بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های نظارت در ۱۵ دی ماه به پایان رسید و نتایج از طریق پیامک به ثبت‌نام کنندگان اعلام شد. همچنین در روزهای اخیر تعداد دیگری از داوطلبان که تأیید صلاحیت نشده بودند، صلاحیت آنها مجدد بررسی شده است و به آن‌ها اعلام شده است، از میان بیست و چهار هزار و ۸۲۹ نفر بیش از ۱۲ هزار نفر تایید صلاحیت شده‌اند که در این بین ۲۷۵ نفر از نمایندگان فعلی مجلس هم حضور دارند.

 «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در برنامه‌ تلویزیونی صف اول درباره آمار نهایی تأیید صلاحیت شده‌ها گفت: «تعداد بانوان تأیید صلاحیت شده بیش از ۴ برابر تعداد کرسی‌های مجلس است.»

 در پیش ثبت‌نام دوره دوازدهم تعداد ۱۸۵۲ نفر زن ثبت‌نام کرده بودند، بر طبق این گفته سخنگوی شورای نگهبان، نزدیک به ۱۱۶۰ نفر از بانوانی که ثبت‌نام کرده بودند تأیید صلاحیت شدند و هیچ یک از بانوان فعلی مجلس یازدهم رد صلاحیت نشده‌‌اند.

براساس این آمار درصد تأیید صلاحیت شده‌ها از بین بانوان در این دوره نزدیک به ۶۲.۶ درصد است درصورتی که در بین آقایان ۴۷.۱ درصد است. این اعداد نشان دهنده این است که زنان سابقه و عملکرد بهتری داشته‌اند.

پیش‌تر «فاطمه محمد بیگی» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: « پایش‌ها و مطالعات علمی نشان داده است که خانم‌ها کمتر دچار فساد اداری و مالی می‌شوند.»

در گزارش قبل به تعداد کم بانوان در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی نسبت به جمعیت بانوان جامعه، نیاز جامعه به بانوان تراز انقلاب با توجه به الگویی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است و اینکه اصلاح جامعه نیازمند حضور هردو جنس زن و مرد است اشاره کردیم؛ اما باید توجه داشت که براساس تحقیقات بسیاری از نظریه‌پردازان حوزه زنان و اقتصاد، معتقدند بانوان کمتر دچار فساد‌های اداری و اختلاس شده‌اند. این موضوع نشان دهنده این است که زنان در پست‌های مهم می‌توانند به خوبی ظاهر شوند و اختلاس‌ها و مشکلات مالی هم به تبع کمتر خواهد شد.

بنابر فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع بانوان که فرمودند: «در مدیریت‌های و مشاغل مختلف اجتماعی و دولتی، حضور باید براساس شایسته‌سالاری باشد.» همچنان نیازمند تدوین سازوکارهایی برای حضور پررنگ‌تر زنان در عرصه‌هایی چون وزارت و مجلس هستیم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲  برای انتخاب نمایندگان  دوازدهمین دوره مجلس (۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهار ساله) برگزار خواهد شد.

 

 

کدخبر: 17011


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise