پنجشنبه، 17 اسفند 1402 - 10:13

پیشتازی رمان‌اولی‌ها در جایزه «ادبیات داستانی زنان»

فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبیات داستانی زنان درحالی اعلام شد که نویسندگان رمان‌اولی نیمی از این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

کتاب خوب. امید بانوان؛ «آن انرایت»، «کیت گرنویل» و «ایزابل حماد»‌ از جمله نویسندگانی به شمار می‌روند که به فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبیات داستانی زنان امسال راه یافتند.

«گاردین»‌ نوشت، فهرست ۱۶نفره نامزدهای اولیه جایزه «ادبیات داستانی زنان»‌ درحالی اعلام شد که نویسندگان رمان‌اولی نیمی از این فهرست را تشکیل داده‌اند. «چنتا مارو»،‌ نویسنده بریتانیایی که پیش‌تر در فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر قرار گرفته بود، برای نگارش نخستین رمان خود که با عنوان «مسیر غربی» منتشر شده است و به موضوعاتی همچون اندوه،‌ روابط خواهری و ورزش می‌پردازد به فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبیات داستانی زنان راه یافت. همچنین «مایا بینیام»‌،‌ نویسنده آمریکایی برای نگارش رمان «مامور اعدام»‌ به عنوان نامزد اولیه انتخاب شد.

«انرایت»‌ به همراه «مگان نولان» و «کلر کیلروی» سه نویسنده ایرلندی به شمار می‌روند که در فهرست نامزدهای نهایی امسال به چشم می‌خورند. «انرایت»‌ که تاکنون دو مرتبه برای دریافت جایزه ادبیات داستانی زنان در فهرست نامزدهای نهایی قرار گرفته است با نگارش رمان «الیکایی، الیکایی» برای پنجمین‌بار به فهرست نامزدهای اولیه این جایزه راه یافت. «نولان» نیز با انتشار دومین رمان خود به نام «ناکامی‌های انسان معمولی»‌ که درباره خانواده یک کودک متهم به قتل است، به عنوان نامزد اولیه امسال انتخاب شد. «کیلروی»‌ هم با انتشار رمان «ملوان سرباز»‌ به جمع نامزدهای اولیه ادبیات داستانی زنان پیوست.

«ایزابل حماد» نیز به عنوان یک نویسنده بریتانیایی-فلسطینی برای نگارش رمان «شبح را وارد کنید» به عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب شد.

«کیت گرنویل» که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ادبیات داستانی زمان که در آن زمان «جایزه اورنج»‌ نام داشت، شده بود این بار با رمان «دالی ماندر بی‌قرار» در فهرست نامزدهای اولیه این جایزه دیده می‌شود.

«وی. وی. گانشانانتان‌» که در سال ۲۰۰۹ نیز با رمان «ازدواج عاشقانه» در فهرست نامزدهای اولیه ادبیات داستانی زنان قرار گرفته بود، امسال برای نگارش رمانی درباره جنگ داخلی سریلانکا به عنوان نامزد انتخاب شده است.

فهرست نامزدهای اولیه امسال با «در دفاع از قانون»‌ نوشته «افی بلک»،‌ «و سپس آن زن سقوط کرد» نوشته «آلیشیا الیوت»، «دوشیزه» به قلم «کیت فاستر»، «8 جان یک شیاد صدساله»‌ اثر «میرینائی لی»،‌ «دنیای آبی و زیبا»‌ به قلم «کارن لورد» و «ردی از خورشید» نوشته «پم ویلیامز»‌ تکمیل می‌شود.

فهرست شش‌نفره نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان در بیست و چهارم آوریل اعلام خواهد شد و برنده نهایی نیز در سیزدهم ژوئن به همراه نخستین برنده جایزه ادبیات غیرداستانی زنان معرفی خواهد شد.

از برندگان قبلی جایزه ادبیات داستانی زنان به «مگی اوفارل»، «سوزانا کلارک» و «روث اوزکی»‌ می‌توان اشاره کرد. سال گذشته «باربارا کینگ‌سالور»‌ برای رمان «دیو کاپرهد» برنده این جایزه و پولتیزر شد.

کدخبر: 17151


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise