رونمایی کتاب نگاهی به تجارب زنان کارآفرین در ایران:
کار اقتصادی زنان را به تحقق خواستههایشان میرساند + عکس
به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی، رونمایی کتاب «نگاهی به تجارب زنان کارآفرین» برگزار شد.

کرج -امید بانوان؛ به نقل از روابطعمومی شهرکتاب مرکزی، در این نشست که در شهرکتاب مرکزی و با همکاری انجمن زنان مدیر کارآفرین برگزار شد؛ فریبا مهدیون، آسیه علینژاد و شهلا لاهیجی حضور داشتند و درباره اهمیت ثبت تجارب زنان کارآفرین، روند تدوین کتاب مذکور و هفته جهانی کارآفرینی به گفتوگو نشستند.
یکی از مهمترین معیارها جهت ارزیابی توسعه کشورها میزان اهمیتی است که به زنان آن کشورها در زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داده میشود.
کتاب «نگاهی به تجارب زنان کارآفرین در ایران» که به کوشش انجمن زنان مدیر کارآفرین و انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده، به معرفی چند تن از زنانی پرداخته که توانستهاند در زمینههای مختلف در استانهای آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و هرمزگان کسب و کاری بومی راهاندازی کنند و گامی در راستای پیشرفت و توسعه اقتصادی منطقهی خود بردارند.
همچنین، این کتاب به نقش سازمانهای مردم نهاد در توانافزایی زنان و بسترسازی و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی نیز اشاره دارد.
در ابتدای نشست مهدیون به معرفی انجمن زنان مدیر کارآفرین پرداخت. انجمن زنان مدیر کارآفرین از سال ۸۳ با مجوز وزارت کار، فعالیت خودش را آغاز کرد. این انجمن با برگزاری سمینارها، نشستها و همایشهای مرتبط با موضوع زنان و توانمندسازی آنان فعالیت میکند.
وی درباره شکلگیری انجمن گفت: «شروع کار انجمن با پروژه یکی از اعضای انجمن، خانم فیروزه صابر و با حضور تعدادی از زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار که شناسایی و دور هم جمع شدند، شکل گرفت. پس از انتقال تجربه، برای وسعت بخشیدن به انتقال تجربه به دختران جوان لازم بود در قالب تشکل این کار صورت بگیرد. بنابراین از وزارت کشور هم مجوز انجمن ملی زنان کارآفرین را اخذ کردیم. بحث ما ترویج و توسعه کارآفرینی زنان و دختران است. کمیتههای این دو انجمن به صورت بازوهای مشترک فعالیت میکنند و کارگروههای تخصصی متنوعی فعال هستند. هدف اصلی توانمندسازی زنان و توانافزایی زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین است که از طرق مختلف این کار را اجرا میکنیم. آخرین همایش ما با عنوان زنان کارآفرین، زندگی و کار در دانشگاه بین المللی قزوین و با توجه به اهمیت موضوع توانمندسازی این زنان و بررسی چالشهای آنان برگزار شد. تا با فرهنگسازی و تعادل بین کار -زندگی و خانواده هایشان نقش خودمان را ایفا کنیم».
همچنین، از دیگر فعالیتهای انجمن بخش مشاوره و آموزش و پژوهش است که در خدمت این زنان است.
شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، با اشاره به اهمیت نشر آثاری از این دست که به توانمندی زنان میانجامد و بر اساس تجربیات خود در این زمینه بر این باور است که توانمندی اقتصادی زنان در بر طرف کرد مانعها تاثیر گذار است.
وی گفت: «با اینکه سالهاست در حوزه حقوق زنان کار میکنم اما با چاپ کتاب زنان کارآفرین که توسط فیروزه صابر نوشته شده به این نتیجه رسیدم که کار اقتصادی برای زنان چقدر موثر است و چقدر میتواند به تحقق خواستههای آنها و توانمندیهایشان کمک کند.»
لاهیجی در ادامه درخصوص کارآفرینی گفت: «کارآفرینی کاری است خلاقه که تا پیش از آن نبوده است و از این منظر کاری بسیار بزرگ است». وی به عنوان مثال از زنی یادکرد که در معدن سنگ نمک با همسرش مشغول به کار بود بعد از بیماری همسر او به کار ادامه داد تا اینکه به پیشنهاد یکی از راننده ها با نمک صنعتی آشنا شد و به تولید نمک صنعتی برای ایرانخودرو پرداخت. او اولین زنی بود که تولید نمک صنعتی را در ایران راه اندازی کرد.
لاهیجی که خود اولین زن ناشر ایران است، گفت: «اکنون میتوان گفت که این دیوار فاصلهها بین زنان و مردان ترک برداشته است. پس باید هر یک از شما تلاش کنید و اگر زنی توانمند را میبینید که میتواند کارآفرین باشد تشویقش کنید. در این کتاب، زنان به کارهایی پرداختند که قبل از آن باور نمیشد که زنان بتوانند انجام دهند. اینها نمونههایی منحصر به فرد نیستند؛ نمونههایی انتخاب شده هستند. نمونهها به شما نشان میدهد که مسئله کارآفرینی زنان، صرف کارکردن نیست. کارآفرینی این است که چطور کاری انجام دهیم که کسی به ذهنش نرسیده یا توانایی عملی کردنش را نداشته و برای عده دیگری فرصت شغلس ایجاد کنیم.
در ادامه آسیه علینژاد در مورد جمعآوری مطالب کتاب «نگاهی به تجارب زنان کارآفرین»، با توجه به اینکه در مقدمه کتاب آمده که برای پرهیز از محدودیتها بین زنان کارآفرین و زنان صاحب حرفه و مشاغل در کتاب از آوردن نام کارآفرین پرهیز شده، گفت: ما تفاوت بین این دو گروه را می دانستیم اما در مقدمه هم اشاره کردیم که با علم به این تفاوت همه را در یک دسته قرار دادیم.
علینژاد با توجه به شرایط امروز گفت: «جامعه امروز ما نیاز به زنان و مردانی دارد که مولد اقتصادی باشند. و با راه اندازی کسب و کار ارزشی را خلق کنند که مسئلهای را از جامعه امروز ما حل کند. این کتاب و انجمن زنان کارآفرین، امروز از امید صحبت میکند. چیزی که این روزها در جامعه ما در حال کمرنگ شدن است. این کتاب الگوهایی را معرفی میکند که شما امروز با آن همذات پنداری کنید. هدف انجمن توانافزایی زنانی است که صاحب حرفه و عضو انجمن هستند. و سعی میکنیم با روش های مختلف به این زنان و زنان کارآفرین کمک کنیم، تا شبکه ارتباطیشان برقرار و هم دیگر را تقویت کنند. همچنین، یکی از رسالت های انجمن بحث الگوسازی است. در تمام این کتابها و با ابزارهای مختلف سعی شده الگوهایی برای دختران جوان ترسیم شود تا تصویر روشنتری از آینده شغلی خود داشته باشند.»
وی با اشاره به جشنواره سال گذشته و با اشاره به زنانی که از این هشت استان کمتر برخوردار انتخاب شده بود۷ گفت: «سعی شد تا در این استانها امکان نقش پذیری از این آدمها را تصویر شود.»
علینژاد در ادامه گفت: «همانطور که خانم لاهیجی گفتند در این کتابها سعی نداریم این زنان را به عنوان اولین زنان در حوزه خودشان معرفی کنیم. هدف اراده افراد در آن استان است تا دختران جوان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و با درنظر گرفتن شرایط بومی الگو ارائه بدهد.»
در این کتاب زنانی از مناطق کمتربرخوردار انتخاب شدهاند، این زنان از شیوه و سختیهای کار خود گفتهاند تا الگویی باشند برای دیگر زنان. زنانی در حرفههای مختلف و از اقشار مختلف جامعه با میزان تحصیلات گوناگون. اما همه این زنان با پشتکار و همراهی و ایجاد تعادل در زندگی خانوادگی و کار سعی کردند تا بتوانند در جامعه فعالیت کنند و به نوعی نوآوری داشته باشند. برخی از این زنان توانستهاند در توانمندسازی و کارآفرینی دیگر زنان نقش ایفا کنند. در کتاب یکی از زنان کارآفرین چنین میگوید: «به جای قربانی شرایط بودن، بخشی از تغییر فرآیند باشید.» و تلاش انجمن و کتاب همین است که زنان توانمندی تغییر شرایط را داشته باشند.
این کتاب با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان هم اکنون در کتابفروشیها و در اختیار علاقهمندان قرار دارد.
انتهای پیام/
کدخبر: 2393