خبرفوری!

مدارسِ فاقد زیرساخت، معلمانِ مادر و روند کُند واکسیناسیون؛

آذرماهی با سه رأس مجهول!

چهارشنبه، 12 آبان 1400 - 17:17 زیر ذره بین 6880 پرینت خبر
درحالی از روزهای گذشته تا کنون اخباری مبنی بر بازگشاییِ حضوری مدارس از ابتدای آذرماه به صورت روتین از شماری از رسانه‌های داخلی در حال بازتاب است که دورکاریِ بسیاری از مادران شاغل و بازگشایی مدارس با ظرفیت زیرِ 300نفر همچنان در تیتر اخبار است و سیر واکسیناسیون دانش‌آموزان روند سرعتی ندارد؛ اما در سطح شهر، اخبار موجود حاکی از روایت دیگری است.

زیر ذره‌بین- امیدبانوان؛ سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، پنجم آبان‌ماه جاری دربارۀ نحوه بازگشایی مدارس، ماجرای تعهدنامه‌های اجباری و واکسیناسیون دانش‌آموزان توضیحاتی را ارائه داد.

علیرضا کمرئی با اشاره بر این مهم که در زمینه بازگشایی مدارس از یک ماه پیش، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به یک دریافت واحدی از حیث ضرورت بازگشایی رسیدند و بر همین اساس و تأکیداتی که شخص ریاست جمهور داشتند، الگوی بازگشایی مدارس تدوین شد و از 26 شهریور الگو برای مدارس ارسال شده است؛ مطرح کرد: این الگو برای دولت هم ارسال شده است. خانواده‌ها هم آگاهی دارند؛ ضمن اینکه اگر ابهامی باشد در مقاطع مختلف متناسب با اجرای فازهای مختلف از الگو، توضیح می‌دهیم و این ابهامات رفع می‌شود.

وی در ادامه با توضیح کامل درخصوص بازگشایی مدارس با تعداد بالای 300 نفر تبیین کرد: فرآیند بازگشایی برای مدارس کمتر از ۳۰۰ دانش‌آموز از اول آبان آغاز شد. یک عده مجوز را گرفتند و باز شدند و یک عده فرایند را انجام دادند و از نیمه دوم آبان شروع می شود. وی درخصوص تکلیف مدارس بالای ۳۰۰ دانش‌آموز تبیین کرد: این مدارس از نیمه دوم آبان به بعد مجاز هستند مدارس را باز کنند که فکر می‌کنیم در آذر نهایتاً شاهد این باشیم بخشی یا تمام فعالیت‌های تمام مدارس به صورت حضوری باشد.

در این میان اما شماری از مدارس با ظرفیتِ بالای 300نفر درحالی از آغاز بازگشایی مدارس در هفته جاری خبر داده‌اند که زیرساخت‌های معمولی برای تشکیل کلاس در حال و هوای سرد پاییزی بعضاً در شماری از مدارس مهیا نشده و با تأسف، بسیاری از مسئولان و مدیران مدارس با اطلاع‌رسانیِ چون: «شوفاژ نداریم، لباس گرم به همراه داشته باشید»، از دانش‌آموزان استقبال کرده‌اند.

این مهم درحالی یک رأس از سه ضلعی بازگشایی مدارس است که در این اثنا، کمرئی در پاسخ به سوالی مبنی براین موضوع که: یک سری مدارس هم از خانواده‌ها درخواست کردند که فرزندشان را به مدرسه بیاورند اما نمی‌آورند؛ اگر یک عده‌ای از خانواده‌ها، وقتی مدارس باز شود، فرزندشان را به مدرسه نیاورند چه می‌شود؟ حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری است یا اختیاری؟ مطرح کرد: مایل نیستیم از واژه اجباری یا اختیاری اصلا استفاده کنیم به این دلیل که مأموریت داریم فرصت‌های تعلیم و تربیت را بر اساس آنچه که دولت و حاکمیت متعهد به آن هست، ایجاد کنیم.

این مهم درحالی از زبانِ سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس بیان شده که از سوی بعضی مدارس، تلویحاً واژۀ اجباری بودن شنیده می‌شود و البته تجهیزات ابتداییِ شماری از مدارس نیز در نقصان است.

روی دیگر سکه، معطوف به سخنان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است که از ادامۀ دورکاری مادران شاغل دارای فرزند کمتر از ۶ سال و دبستانی خبرداد.

انسیه خزعلی بیستم مهرماه جاری با بیان این موضوع که بحث بانوانی که در ایام کرونا به صورت دورکاری به شغل خود ادامه داده و به بحث بچه‌ها و فرزندان به ویژه فرزندان کوچک‌شان که در منزل هستند رسیدگی می‌کردند، در هیئت دولت مطرح شد؛ از ادامه دورکاری مادران شاغل خبرداد و گفت: «با توجه به نیاز فرزندان زیر شش سال و مقطع ابتدایی به در کنار مادر بودن و با توجه به تعطیلی مهدهای کودک، بنا شد بحث دورکاری برای این خانم‌ها ادامه پیدا کند و بخشنامه‌ای که در ارتباط با حضور تمام وقت ابلاغ شده در مورد خانم‌هایی که فرزند دبستانی و زیر شش سال دارند، استثناء است و اگر بخواهند می‌توانند از این مزیت استفاده کنند».

این سخنان اگرچه به طور صریح در اکثریت پایگاه‌های خبری بارگذاری شده که بسیاری از مادران شاغل از مزیت دورکاری محروم هستند و بانوانِ معلمی که دارای شرایط فوق از زبانِ خزعلی می‌باشند قرار است در هفته جاری، پای ثابت مدارس باشند!

و در حالی واکسیناسیون کامل دانش‌آموزان همچنان صورت نگرفته که ماجرای بازشدن بعضی مدارس با عدم زیرساخت‌های موجود در هفته جاری از جمله موضوعاتی است که ضرورت بازبینی در این امر را دارد که در معرض بیماری قرار گرفتن دانش‌آموزان در شرایط کنونی قطعاً اولویت هیچ مسئول و دستگاه و مدیر و کارشناسی نیست و رصد تمام زوایا در این زمینه، الزام فعلی در جامعه حاضر است که باید منتظر اخبار موجود در این مجرا بود.