شنبه، 12 آذر 1401 - 14:08

۲۰ سال کاهش طول عمر در چاقی‌های مفرط

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ۶۰ درصد جمعیت کشور از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند و با اشاره به بیماری‌های نشات‌ گرفته از چاقی، گفت: جراحی چاقی یک ضرورت درمانی است و مردم نباید آن را جراحی زیبایی بدانند بلکه این عملی برای سلامتی است.

جامعه- امیدبانوان؛ ایسنا نوشت: عبدالرضا پازوکی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد: یکی از معضلات امروز جوامع، چاقی و اضافه وزن است؛ به گونه‌ای که بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند و این یعنی بالغ بر ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور با این معضل دست به گریبان هستند.

وی گفت: بیماری‌هایی مثل دیابت که ۱۲ درصد مردم دیابتی هستند یا فشارخون که یک چهارم جمعیت کشور به آن مبتلا هستند، از چاقی سرچشمه می‌گیرند. از سنین کودکی تا میانسالی و کهولت، چاقی می‌تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و حتی ممکن است سبب بروز بیماری‌هایی شود که طول عمر افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: معیار ما برای اضافه وزن و چاقی نمایه توده بدنی است. عدد ۱۸.۵ تا ۲۵ نمایه توده بدنی نرمال، ۲۵ تا ۳۰ اضافه وزن و بیش از ۳۰ چاقی محسوب می‌شود. زمانی که نمایه توده بدنی به چاقی مفرط برسد تا ۲۰ سال کاهش طول عمر در این بیماران را خواهیم داشت. باید بدانیم جراحی چاقی در سال ۱۹۹۱ برای نمایه توده بدنی از ۴۰ گذاشتند و امسال به نمایه توده بدنی ۳۵  کاهش یافته است. این نوع جراحی‌ها نتایج بسیار مثبتی بر طول عمر و کیفیت زندگی افراد دارد و به طور جدی یک ضرورت درمانی است و مردم نباید آن را جراحی زیبایی بدانند بلکه این عملی برای سلامتی است.

او تاکید کرد: میزان عوارض و مشکلاتی که با این جراحی پیش می‌آید، مساوی یا کمتر از اعمال جراحی مشابه کیسه صفرا است. ما از سال ۱۳۸۴ دوره‌های کوتاه مدت و از سال ۱۳۸۶ دوره فلوشیپ جراحی را در کشور راه‌اندازی کردیم. اولین مرکزی که به عنوان قطب علمی جراحی چاقی و متابولیک در منطقه فعالیت می‌کند، بیمارستان حضرت رسول(ص) دانشگاه علوم پزشکی ایران است. اکنون نیز تعداد شش مرکز دانشگاهی ایران، تهران، شهید بهشتی،   مشهد، شیراز و اصفهان مشغول تربیت فلوشیپ هستند و بیش از ۱۰۰ فلوشیپ تاکنون تربیت شدند.

رئیس پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک، ادامه داد: در سال ۲۰۲۲ نیز بیشترین تعداد مقالات در ژورنال جراحی چاقی و متابولیک از کشور ما بوده است و بعد از آمریکا و چین، سومین کشور به لحاظ تعداد مقالات، ایران است.

وی درباره شعار امسال کنگره، تصریح کرد: «نوآوری‌ها در جراحی چاقی و متابولیک» به عنوان شعار امسال انتخاب شده است. امیدواریم بتوانیم نوآوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در رابطه با ساخت تجهیزات مورد نیاز این نوع اعمال جراحی را استفاده کنیم.

 

 

 

کدخبر: 11421


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise