دوشنبه، 21 آذر 1401 - 11:10

کامواهای این بانوی ۸۸ ساله در دنیای هنر غوغا به پا کرد+ تصاویر

«شیلا هیکس»‌ یکی از بزرگترین هنرمندان حوزه هنر پارچه است که مدت‌ها به مطالعه روش‌ها و فرهنگ‌های باستانی پرداخته است. او برای ارتقاء مهارتش در بافندگی‌، مجسمه‌سازی و چیدمان و چندین هنر دیگر به قاره‌های مختلف سفر کرد.

مد آرت- امید بانوان؛‌ «شیلا هیکس»‌ (Sheila Hicks) یک هنرمند ۸۸ساله آمریکایی است که فعالیت در حوزه هنر را در دوران دانشجویی در «مدرسه هنر ییل»‌ و در دهه ۵۰ میلادی آغاز کرد. «هیکس»‌ در این مدرسه هنر تحت تعلیم «جوزف آلبرس»‌ استاد هنر با کاربرد و اهمیت رنگ آشنا شد و در نتیجه آشنایی با «جورج کوبلر»‌،‌ محقق هنر پیشا کلمبی به فرهنگ‌های باستانی علاقه‌مند شد.

«هیکس»‌ در دورانی که هنر پارچه را تجربه می‌کرد با «انی آلبرس»‌ همسر «جوزف آلبرس»‌ آشنا شد. «انی»‌ یک بافنده بود که تجربه فعالیت در کارگاه پارچه مدرسه هنر کاربردی «باوهاوس»‌ را داشت. در نتیجه «انی آلبرس»‌ نقش مهمی را در یادگیری این هنرمند ایفا کرد؛ چراکه دنیای بزرگ حوزه پارچه و حتی الیاف و سایر مواد اولیه را به او نشان داد.

«هیکس»‌ به دنبال یک سال تحصیل در شیلی در رشته پارچه‌های پیشا کلمبی، به مکزیک مهاجرت کرد و پنج سال در آنجا ساکن شد. او در این زمان علاوه بر تدریس در دانشگاه با معماران مطرح برای طراحی داخلی همکاری کرد. در سال ۱۹۶۴، این هنرمند به پاریس مهاجرت کرد و تاکنون در همان شهر به فعالیت ادامه داده است.

«شیلا هیکس»‌ در دوران فعالیت هنری‌اش، مرزهای هنر پارچه را بارها به چالش کشیده است. او مجسمه‌های بزرگ و کوچک،‌ پرده‌های نگارین و آثار هنری چیدمانی خلق کرده و در عین حال با معماری و طراحی داخلی نیز تعامل داشته است. مهارت او در استفاده از رنگ، نقش پررنگی در خلق‌ آثار هنری او داشته است. آثار هنری «هیکس»‌ به نحوی دعوتنامه‌ای برای لمس الیاف،‌ حس کردن تفاوت بافت‌ها و توجه به قدرت طیف رنگ‌ها است.

 

این چیدمان بزرگ یکی از آثار هنری «هیکس»‌ به شمار می‌رود و «ستون جستار» نام دارد. در این اثر هنری می‌توانیم طناب‌های بلند رنگارنگ را ببینیم که از سقف بیرون آمده‌اند.

همانطور که «هیکس»‌ می‌گوید، او همیشه در حال فعالیت است، حتی زمانی که سفارشی در دست ندارد و قرار نیست نمایشگاهی برگزار کند. در نتیجه او نوع مشخصی از آثار هنری که در دوران زندگی‌اش خلق می‌کند را «مینیمال‌ها»‌ نامیده است. این آثار هنری کوچک را «هیکس»‌ با استفاده از دستگاه‌های بافندگی کوچک خلق می‌کند و مواد اولیه جدید و ایده‌های مختلف را تجربه می‌کند. این مجموعه آثار را می‌توان در قالب یک کتاب خاطرات یا کتاب طراحی توصیف کرد.

«دوسالانه ونیز ۲۰۱۷»‌ ماندگارترین نمایشگاه هنری است که «شیلا هیکس»‌ در آن شرکت کرده است. «صعود بر فراز سرزمین رنگ‌ها» یک اثر هنری چیدمان عظیم بود که او در این رویداد هنری به نمایش گذاشت. این اثر هنری دیوارهای بزرگ متشکل از توپ‌هایی بزرگ پشمالو پارچه‌ای است که در رنگ‌های مختلف خلق شده‌اند و از کف تا سقف روی هم قرار گرفته‌اند. مسوولان بینال ونیز از بازدیدکنندگان خواسته بودند روی این توپ‌های پشمالو نپرند و چرت نزنند.

«هیکس»‌ از همان دوران ابتدایی فعالیت هنری‌اش، در نقاط مختلف جهان نمایشگاه‌هایی برگزار کرده است. برخی از آثار او در مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو به نمایش درآمده‌اند.

کدخبر: 11618


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise