پنجشنبه، 01 دی 1401 - 10:31

طالبان تحصیل دانشگاهی برای زنان افغان را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد

طالبان در اقدامی جدید تحصیل زنان در دانشگاه‌های افغانستان را تا مدتی نامعلوم تعلیق کرد.

بین‌الملل- امید بانوان؛ مهر به نقل از فرانس۲۴ نوشت؛  بر اساس دستوری که به تمامی دانشگاه‌های دولتی و آزاد افغانستان ابلاغ شده، تحصیل زنان در مقاطع آموزش عالی تا اطلاع ثانوی تعلیق شد.

در این ابلاغیه که وزیر آموزش عالی طالبان آن را امضا کرده، اطلاعیه فوق با فوریت اجرا به دست تمام موسسات آموزش عالی افغانستان رسیده است.

پس از روی کار آمدن طالبان در آگوست سال گذشته، آنها اعلام کردند که هیچ تبعیضی میان زنان و مردان قائل نخواهند شد. با این حال، تصمیم مذکور با ادعای قبلی طالبان در تضاد است.

سازمان ملل متحد این اقدام را «عهدشکنی» تصویف کرده است. استفانی دوجاریک، سخنگوی این نهاد بین‌المللی در گفت‌وگو با الجزیره گفت: از زمان روی کار آمدن طالبان، شاهد محدود شدن فضا برای زنان نه تنها در حوزه آموزش بلکه در حوزه دسترسی به اماکن عمومی بوده‌ایم. تصمیم جدید، اقدامی بسیار دردسرساز بوده و دشوار است که تصور کنیم یک کشور بدون مشارکت فعال زنان و تحصیل آنها، چگونه می‌تواند توسعه پیدا کند.

این اقدام در حالی اتخاذ شده که اوایل سال جاری و ساعاتی پس از بازگشایی مدارس راهنمایی به روی دختران افغان برای نخستین بار از آگوست ۲۰۲۱، طالبان این مدارس را تعطیل کرد.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 11835


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise