سه‌شنبه، 06 دی 1401 - 09:41

مشاور امور ایثارگران در معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری مطرح کرد

لزوم توجه به کسری خدمت همسران شاغل جانبازان

مشاور امور ایثارگران در معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم توجه به کسری خدمت همسران شاغل جانبازان، گفت: در برخی موارد همسر شاغل یک جانباز که با پنج درصد جانبازی از کار افتاده شده است، کسری خدمت نمی‌گیرد.

جامعه- امید بانوان؛‌ ایسنا نوشت، «معصومه شهلایی» در دویست و یکمین نشست شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران که با موضوع زنان ایثارگر برگزار شد، با تاکید بر لزوم توجه به کسری خدمت همسران شاغل جانبازان اظهار کرد: در برخی موارد همسر شاغل یک جانباز که با ۵ درصد جانبازی از کار افتاده شده است، کسری خدمت نمی‌گیرد؛ چراکه زیر ۲۵ درصد شامل کسری خدمت نمی‌شود و این در حالی است که این زن به شدت برای همسر از کار افتاده خود زحمت می‌کشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به تشریح برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص خانواده ایثارگران و به ویژه زنان ایثارگر پرداخت و گفت: ما در معاونت امور زنان فعالیت خود را با طرح «احترام و اکرام زنان خانواده ایثارگران» آغاز کردیم. موضوع مردمی سازی فعالیت خانواده ایثارگران مد نظر ما است که در نشست‌های خود با دستگاه‌ها بر روی این امر تاکید کردیم.

شهلایی با بیان اینکه تشکل‌های بانوان خانواده‌های ایثارگران در تمام استان‌ها در حال شکل‌گیری است، توضیح داد: ان‌شاءالله بخشی از فعالیت‌های ما به این تشکل‌های بانوان خانواده‌های ایثارگران که شامل همسران، مادران و دختران شهدا و ایثارگران می‌شود؛ ارجاع داده خواهد شد و اینگونه بانوان خانواده‌های شهدا از طریق این تشکل‌ها با هم ارتباط می‌گیرند.

مشاور امور ایثارگران در معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود به طرح «اشتغال بانوان ایثارگر» نیز اشاره کرد و توضیح داد: بعد از بازدیدهای استانی نگاه خانم دکتر خزعلی این بود که بسیاری از این بانوان جامعه ایثارگری نیاز دارند در کنار فرزندان خود به کار بپردازند و باید به کارآفرینی این بانوان نگاه ویژه داشت. با بنیاد شهید مطرح کردیم و متوجه شدیم در بنیاد شهید به این موضوع نیز توجه ویژه شده است. در این راستا قرار است تفاهم نامه‌ای مجموعا بین دستگاه‌های مرتبط از قبیل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت کار و... منعقد شود.

به گفته وی، پایش سلامت بانوان خانواده‌های ایثارگران، شهدا و رزمندگان از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه توجه به سلامت این بانوان نیز مد نظرمان بود، ادامه داد: الحمدلله سلامت جسمی این بانوان از سوی معاونت سلامت و درمان بنیاد شهید بسیار مورد توجه است اما آنچه بیشتر مد نظر ما است توجه به سلامت روان این بانوان است که در دستور کار قرار دارد.

شهلایی همچنین به ضرورت اصلاح برخی مواد مرتبط با زنان ایثارگر در قانون برنامه ششم توسعه و تکمیل آن در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: به این نتیجه رسیدیم که برخی وزارتخانه‌ها وقتی قوانین مرتبط با جامعه ایثارگری را بررسی می‌کنند، از قسمت بانوان خانواده ایثارگران می‌کاهند. این در حالی است که اهمیت توجه به جامعه بانوان ایثارگران شاید از اهمیت به خود جامعه ایثارگران بیشتر باشد؛ چراکه هرچه همسر و مادر ایثارگر در آرامش باشد راحت‌تر می‌تواند از ایثارگر حمایت کند.

وی در پایان سخنان خود از ثبت خاطرات بانوان ایثارگر توسط معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری خبر داد و اظهار کرد: ثبت خاطرات ایثارگران را از آزادگان شروع کردیم. به این نتیجه رسیدیم آزادگان محیط کاملا بکری برای ثبت خاطرات دارند. در این خصوص برای ثبت خاطرات مادران و دختران و همسران ایثارگران از سوی معاونت زنان اعتباری در نظر گرفته شده است. این کار در قالب مستند ۱۲ قسمتی در حال تهیه است و خاطرات عزیزانی که تمایل به تهیه مستند ندارند نیز از طریق چاپ کتاب ثبت خواهد شد. این امر در روز زن اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

کدخبر: 11958


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise