جمعه، 16 دی 1401 - 13:27

برنامه ویژه دولت برای آموزش، فرهنگ و گردشگری در بودجه ۱۴۰۲

بر اساس اطلاعات منتشر شده از لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت تدابیر ویژه‌ای برای بخش آموزش، فرهنگ و گردشگری اتخاذ کرده و خبرهای خوبی برای دانشجویان و اساتید، فعالان صنایع دستی و گردشگری در لایحه بودجه آمده است.

سیاسی- امیدبانوان؛ ایرنا نوشت: پس از آنکه مجلس دولت را مکلف به ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه پیش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کرد، تاریخ ارسال لایحه بودجه سال آتی به پس از تدوین و ارسال لایحه برنامه هفتم موکول شد. با این حال دولت کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را چندی پیش به مجلس تقدیم کرد.

با پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی ایرنا، اطلاعاتی از تدابیر سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال آتی به دست آمد. در گزارش حاضر به تدابیر دولت در حوزه آموزش، فرهنگ و گردشگری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره می‌شود.

کاهش هزینه‌ها و افزایش اعتبارات مدارس

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مدارس رعایت کننده الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف شده‌اند. همچنین مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعابات قانونی معافیت ۵۰ درصدی خواهند داشت. امکان استفاده مدارس از سهم ۲۷ صدم واحد ارزش افزوده، تقویت اعتبارات تغذیه دانش آموزان و تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین از دیگر بخش‌های مهم لایحه بودجه در حوزه آموزش و پرورش است.

رشد اعتبارات آموزش عالی؛ تدابیر ویژه برای دانشجویان و اساتید

رشد عملی و تقویت تحقیقات دانشگاه‌ها در راستای حل مشکلات کشور از سیاست‌های مهم دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است، از این رو منابع صندوق تحقیقات علوم و فناوری تقویت شده و امکان اخذ تسهیلات مالی خارجی برای تجهیز دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز فنی و حرف‌های با تضمین دولت نیز پیش‌بینی شده است.

برقراری ارتباط یک درصد پژوهش با صندوق تحقیقات علوم و فناوری و سامانه نظام اطلاعات و اجازه استفاده متمرکز استان‌ها از یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های جاری که به امور پژوهشی اختصاص دارد؛ از دیگر تصمیمات دولت در لایحه بودجه برای حمایت رشد عملی و توسعه تحقیقات است.

لایحه بودجه، سه بخش خوب برای دانشجویان هم دارد؛ افزایش اعتبارات برای تغذیه دانشجویی، تقویت اعتبارات صندوق رفاه دانشجویی و افزایش منابع برای تعمیر و احداث خوابگاه با اولویت خوابگاه دانشجویی از جمله مصوبات دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است. خبر خوب برای اساتید هم اینکه کارانه پزشکان و حق‌التدریس، حق‌التحقیق و عناوین مشابه از سقف حقوق پرداختی به اساتید خارج شده است.

حمایت جدی دولت از گردشگری

یکی از اجزاء مهم افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور توجه به صنعت گردشگری و صنایع دستی است؛ در هر دو حوزه، کشور دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است که نیاز به توجه و حمایت دارد؛ از همین رو تقویت اعتبارات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد صندوق حمایت از صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، معافیت منابع ارزی حاصل از صادرات صنایع دستی از اخذ تعرفه، عوارض صادراتی و تعهد ارزی برای صادرات صنایع دستی و کاهش تعرفه گاز مصرفی شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری از جمله مصوبات خوب دولت در لایحه بودجه برای حمایت از این بخش است.

در بخش فرهنگ هم با توجه به هجمه‌های گسترده به فرهنگ ایرانی اسلامی، تقویت اعتبارات این بخش مدنظر قرار گرفته است؛ بر همین اساس به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شده بخشی از اعتبارات خود را به امور قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند. همچنین دستگاه‌ها مجازند تا دو درصد از اعتبارات خود را برای هزینه در حوزه فرهنگ هزینه کنند.

 

 

 

کدخبر: 12097


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise