سه‌شنبه، 23 اسفند 1401 - 09:41

۱۲ خواص چای لیمو عسل برای بدن

چای لیمو و عسل یک نوشیدنی خوش طعم و مفید برای پاکسازی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی است که خواص زیادی برای سلامتی دارد و یک جایگزین فوق‌العاده برای چای ساده و دمنوش‌های گیاهی است.

بوی نان- بوی تنور- امید بانوان؛‌ از مهم‌ترین خواص چای لیمو عسل می‌توان به درمان گلودرد، تسکین سرفه، بهبود هضم و کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. اما فواید بی‌نظیر چای و عسل تنها به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید چای لیمو عسل و همچنین طرز تهیه چای لیمو عسل آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خواص لیمو و عسل در طب سنتی پاسخ خواهیم داد.

چای لیمو و عسل خواص زیادی برای سلامتی دارد و یک جایگزین فوق‌العاده برای چای ساده و دمنوش‌های گیاهی است. استفاده از لیمو ترش تازه و عسل طبیعی در این چای هم خواص بی‌نظیری به آن می‌بخشد و هم موجب خوش طعم شدن چای می‌شود.

برای درست کردن چای لیمو و عسل می‌توانید از ترکیب چای سیاه یا چای سبز نیز استفاده کنید و یا این نوشیدنی را بدون هیچ‌گونه چای و تنها با استفاده از لیموترش تازه، آب جوش و مقداری عسل تهیه کنید. در ادامه می‌توانید با خواص چای لیمو عسل آشنا شوید.

۱- کمک به هضم غذا

اولین و مهم‌ترین خواص چای لیمو عسل کمک به هضم سریع غذا و بهبود عملکرد سیستم گوارش است. نوشیدن یک فنجان چای لیمو و عسل می‌تواند به افزایش ترشح اسید معده و صفرا کمک کند و موجب بهبود تجزیه و جذب مواد غذایی شود.

زمانی که غذا به درستی هضم نشود، ما احساس نفخ و سنگینی را در معده تجربه می‌کنید. نوشیدن چای لیمو و عسل برای بهبود حرکات روده و سلامت سیستم گوارش نیز بسیار مفید است.

۲- سم‌زدایی بدن

یکی دیگر از فواید چای لیمو و عسل سم‌زدایی بدن و دفع سموم بدن است. بدن ما روزانه در معرض آلودگی‌ها و سموم شیمیایی زیادی قرار دارد. نوشیدن چای لیمو با عسل بدن را از این سموم پاکسازی می‌کند.

این نوشیدنی برای سم‌زدایی کبد و جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن نیز بسیار مفید است و برای افرادی که محیط‌های آلوده زندگی می‌کنند، انتخاب فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

۳- سلامت پوست

شاید برایتان جالب باشد، اما نوشیدن چای لیمو و عسل می‌تواند از پوست در برابر جوش و آکنه محافظت کند. لیمو چربی پوست را کنترل می‌کند و از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوست جلوگیری می‌کند.

بنابراین اگر در فکر راهی برای بهبود سلامتی پوستتان هستید و دوست دارید پوستی سالم و درخشان داشته باشید، بهتر است روزانه یک فنجان چای لیمو و عسل میل کنید.

۴- تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص چای لیمو عسل می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی اشاره کرد. نوشیدن یک فنجان چای لیمو عسل می‌تواند از بدن در برابر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کند و برای درمان خانگی سرماخوردگی و درمان خانگی آنفولانزا مفید است.

از طرف دیگر عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و مانع ایجاد عفونت در بدن می‌شود.

۵- چای با عسل و لیمو برای لاغری

اضافه کردن مقداری لیمو ترش تازه و عسل به چای موجب بهبود متابولیسم و منظم کردن حرکات روده می‌شود. مصرف این نوشیدنی با معده خالی چربی سوزی را افزایش می‌دهد و برای تناسب اندام و کاهش وزن مؤثر است. چای لیمو و عسل کالری پایینی دارد و یک میان وعده خوشمزه و مفید برای افرادی است که از رژیم‌های غذایی پیروی می‌کنند.

۶- درمان گلودرد و سرفه

یکی از مهم‌ترین خواص چای لیمو عسل برای درمان گلودرد و رقیق شدن مخاط است. مصرف چای لیمو و عسل تخلیه مخاط را راحت می‌کند و به عنوان یک ضدعفونی‌کننده روی باکتری‌های عامل ویروس تأثیر می‌گذارد. برای درمان سرفه و از بین بردن خلط گلو می‌توانید روزانه از چای لیمو و عسل همراه با مقداری زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل استفاده کنید.

نوشیدن چای لیمو عسل سرفه را درمان می‌کند و در درمان عفونت‌های تنفسی و گلودرد مؤثر است. به خاطر داشته باشید که کودکان زیر ۲ سال نباید از عسل استفاده کنند.

۷- افزایش انرژی بدن

از دیگر فواید چای لیمو عسل مثل معجون لیمو عسل می‌توان به افزایش انرژی بدن اشاره کرد. مصرف عسل انرژی زیادی به بدن می‌بخشد و یک جایگزین مناسب برای شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. به جای مصرف شیرینی و یا غذاهای اضافی در طول روز می‌توانید یک لیوان چای لیمو و عسل در طول روز بنوشید.

۸- سلامت قلب

از مهم‌ترین خواص لیمو و عسل در طب سنتی می‌توان به سلامت قلب اشاره کرد. چای لیمو عسل یک نوشیدنی سالم و سرشار از پتاسیم است و پتاسیم نقش مؤثری بر کنترل فشار خون و جلوگیری از بروز حملات قلبی کمک می‌کند. برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و بهبود سلامت قلب بهتر است روزانه از این نوشیدنی استفاده کنید.

۹- رفع استرس و اضطراب

مطالعات انجام شده در مورد خواص چای لیمو عسل نشان می‌دهد که مصرف این چای برای رفع استرس و اضطراب مفید است و به طور واضحی روی سلامت روان مؤثر است. چای لیمو و عسل احساس سرزندگی و نشاط را افزایش می‌دهد و برای رفع خستگی، استرس و رخوت نیز مفید است.

۱۰- افزایش جذب آهن

مصرف چای لیمو و عسل برخلاف چای سیاه موجب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود. ویتامین C موجود در این نوشیدنی برای جذب آهن مفید است و برای افرادی که از عارضه کم خونی رنج می‌برند، بسیار مناسب است. بهتر است این نوشیدنی را بعد از غذا میل کنید تا آهن غذا بهتر جذب بدن شود.

۱۱- افزایش ادرار

چای لیمو و عسل یک نوشیدنی ادرارآور است و به پاکسازی مجاری ادراری کمک می‌کند. اسید سیتریک موجود در لیمو ترش موجب تحریک کبد و دفع سموم بدن می‌شود. از طرف دیگر این نوشیدنی در رفع عفونت مجاری ادراری و پاکسازی مثانه نیز مؤثر است.

۱۲- تعادل PH بدن

لیموترش یک میوه اسیدی است که در بدن ما حالت قلیایی پیدا می‌کند. در واقع لیمو حاوی اسید سیتریک و اسکوربیک است که در بدن به راحتی متابولیزه می‌شوند و موجب قلیایی شدن بدن می‌شوند. زمانی که بدن ما قلیایی باشد، کمتر بیمار می‌شویم و به دردهای عضلانی و التهاب مبتلا می‌شویم.

مواد لازم برای تهیه چای لیمو و عسل

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

لیمو ترش: ۱/۲ یک لیمو

عسل: ۱ قاشق چای‌خوری

چای سیاه یا چای سبز (اختیاری): ۱ قاشق چای‌خوری



طرز تهیه چای لیمو عسل بسیار ساده است. برای تهیه این چای باید آب را بجوشانید، سپس در صورت تمایل به چای سبز یا چای سبز اضافه کنید و قوری را روی حرارت غیرمستقیم بخار کتری قرار دهید تا چای دم بکشید. بعد از چند دقیقه برش لیمو را اضافه کنید و سپس چای را داخل فنجان بریزید و مقداری عسل در چای بریزید تا کمی شیرین شود.

سوالات متداول

فواید چای لیمو عسل به صورت ناشتا چیست؟

از مهم‌ترین خواص لیمو عسل ناشتا می‌توان به بهبود حرکات روده و دفع سموم بدن اشاره کرد. مصرف این چای موجب چربی سوزی و کاهش وزن نیز می‌شود.

عوارض مصرف چای لیمو و عسل چیست؟

 برخی افراد ممکن است با خوردن چای لیمو و عسل دچار عارضه اسهال شوند. افرادی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است در حد اعتدال از چای لیمو و عسل استفاده کنند. از آن جایی که برای تهیه این چای از عسل استفاده می‌شود، بهتر است افراد دیابتی به مقدار کم از آن استفاده کنند.

اگر معده حساسی دارید بهتر است از لیمو ترش کمتری در چای لیمو و عسل استفاده کنید.

طرز تهیه چای سبز با لیمو و عسل چگونه است؟

برای تهیه چای سبز با لیمو و عسل می‌توانید ابتدا چای سبز را آماده کنید، سپس چند برش لیمو و یک قاشق عسل در آن بریزید تا چای شما آماده شود. می‌توانید این چای را هم به صورت داغ و هم سرد میل کنید.

 

 

کدخبر: 12986


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise