یکشنبه، 28 اسفند 1401 - 11:53

خواص چای ماسالا

چای ماسالا یکی از نوشیدنی‎های خوش‌طعم و گرمی است که به هند تعلق دارد. خوردن یک لیوان چای ماسالا در طول روز، خواص درمانی بسیاری دارد. این نوشیدنی از ترکیبات معطر همانند، زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه تهیه می‎شود.

بوی نان – بوی تنور- امید بانوان؛‌ روشهای زیادی برای تهیهی چای ماسالا وجود دارد، اما برای تهیه این نوشیدنی، به مواد اولیه یکسانی نیاز داریم. در این مقاله قصد داریم دربارهی خواص این نوشیدنی صحبت کنیم. همراه ما باشید.

ارزش غذایی چای ماسالا

همانطور که می‌دانید، چای ماسالا ارزش غذایی بسیاری دارد. هر فنجان چای ماسالا بسیار کمتر از 100 کالری دارد. اگر اضافه وزن دارید و به دنبال نوشیدنی کم کالری هستید، خوردن چای ماسالا را به شما پیشنهاد میکنیم. روش تهیه این نوشیدنی بسیار ساده است. اگر تمایل دارید با روش تهیه چای ماسالا آشنا شوید، به مقاله‌ی طرز تهیه چای ماسالا هندی سر بزنید.

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا نوعی دمنوش هندی است که از ترکیب چای، انواع ادویه و شیر تهیه می‏‌شود. این دمنوش فوقالعاده خوش‌‏طعم است. مواد اصلی تشکیل‎‌دهنده چای ماسالا عبارتند از: رازیانه، جوز هندی، میخک، چوب دارچین، شیر، زنجبیل، هل، فلفل سیاه، عسل، بادیان ستارهای و آب ولرم. طبع چای ماسالا گرم و خشک است.

طرز تهیه چای ماسالا به روش هندی کمی پیچیده است. هندیها برای تهیهی چای ماسالا تک تک ادویه‎‌های لازم را میکوبند و سپس به سراغ آمادهسازی این نوشیدنی میروند، در حالیکه در آمریکا برای تهیه این نوشیدنی از ادویههای آماده استفاده می‏کنند.


مزایای چای ماسالا

چای ماسالا به علت ترکیبات مقوی موجود در آن، خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم.

1- پیشگیری از سرماخوردگی

معمولا پزشکان، به افرادی‌که گرفتگی گلو دارند و بدن‌ آن‌ها ملتهب است، توصیه می‏کنند که چای ماسالا میل کنند. چای ماسالا خواص ضدالتهابی دارد و به رفع باکتریهای موجود در بدن کمک میکند. میخک و زنجبیل موجود در چای ماسالا برای رفع سرفه بسیار مفید است.

حتی اگر به سرماخوردگی مبتلا نشدید، به شما پیشنهاد میکنیم که چای ماسالا را در برنامه نوشیدنی خود قرار دهید. خوردن یک لیوان چای ماسالا در طول روز، شما را از سرماخوردگی دور نگه میدارد.

2- رفع التهاب بدن

تمام ترکیبات موجود در این نوشیدنی گرم، در رفع التهاب بدن تاثیر بسیاری میگذارند. بر اساس مطالعات، میخک و زنجبیل دو مادهی مهم برای رفع التهاب بدن است. اگر بدن شما در اثر عوامل مختلف ملتهب شده، میتوانید با خوردن یک فنجان چای در طول روز این التهاب را به حداقل برسانید.

3- انرژیزا و مقوی برای بدن

یکی از عناصر مهمی که در افزایش انرژی بدن نقش دارد، کافئین موجود در چای است. کافئین موجود در چای ماسالا مناسب است و برای بدن ضرری ندارد.

4- تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

میخک و دارچین موجود در چای ماسالا از ورود التهاب در بدن جلوگیری و با ایجاد یک خط دفاعی در بدن، از سیستم ایمنی بدن محافظت میکند.

5- مفید برای هضم غذا

یکی از مهمترین مشکلات گوارشی، اختلال در هضم غذا است. یکی از فواید مهم دیگر چای ماسالا، کمک به هضم غذا است. هل، زنجبیل و میخک موجود در چای ماسالا، روند هضم غذا در معده را بهبود میبخشند. در واقع خوردن چای ماسالا باعث تولید بزاق بیشتر میشود و تولید بزاق به هضم غذا کمک بسیاری میکند.

6- آنتی‌اکسیدان قوی

چای ماسالا همانند یک آنتیاکسیدان قوی در بدن عمل میکند. هل و میخک موجود در چای ماسالا باعث کاهش کلسترول بد بدن میشود و به افزایش کلسترول خوب بدن کمک می‏‌کند. این کار از بدن در برابر ابتلا به بیماریهای قلبی محافظت می‏کند.

7- کنترل فشار خون

کنترل فشار خون یکی دیگر از خواص چای ماسالا است. در واقع، چای ماسالا برای افرادی‌که به‏طور مدام، فشارشان نوسان دارد و بالا و پایین میرود، بسیار مناسب است. در واقع چای ماسالا گردش خون در بدن را تنظیم و از نوسانهای فشارخون جلوگیری میکند.

8- پیشگیری از سرطان

بر اساس تحقیقات، چای ماسالا خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که این خاصیت به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک بسیاری میکند. زنجبیل، دارچین و هل موجود در این چای از تولید سلولهای سرطانی جلوگیری می‏‌کند.

9- بهبود متابولیسم بدن

متابولیسم موجود در بدن باید در حالت تعادل قرار گیرد. در واقع اگر سوختوساز بدن مناسب باشد، غذا به خوبی هضم میشود و اندامهای بدن عملکرد خود را به خوبی انجام میدهند.

10- جلوگیری از نفخ شکم

برخی از مواد غذایی که میخوریم، قابل هضم نیستند و هوا و آب زیادی در معده نفوذ میکند. خوردن چای ماسالا روند هضم را بهبود میبخشد و باعث کاهش نفخ معده می‏‌شود.

11- کاهش گرفتگیهای قاعدگی

یکی از مزیت‌های مهم چای ماسالا، مبارزه با گرفتگیهای دوران قاعدگی است. در واقع این نوشیدنی به کاهش درد بدن کمک بسیاری میکند.

یکی از مشکلات سختی که معمولا خانم‌ها از وجود آن رنج میبرند، گرفتگیهای دوران قاعدگی است. چای ماسالا به علت آنکه خاصیت آرامبخشی دارد، به بهبود گرفتگیهای این دوران کمک بسیاری میکند.

12- پیشگیری از دیابت

یکی از بیماریهای شایع در دنیا، دیابت است. چای ماسالا، سطح قند خون را کاهش میدهد و از بدن در برابر ابتلا به بیماری دیابت محافظت میکند.

خواص چای ماسالا برای لاغری

چای ماسالا از شیر سویا و شیر گاو تهیه می‏‌شود. شیر گاو و شیر سویا منبع پروتئین است و پروتئین باعث کاهش گرسنگی میشود. همچنین ترکیبات موجود در این نوشیدنی باعث کاهش چربی بدن می‏‌شود. فلفل موجود در این چای از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‏‌کند و باعث کاهش وزن می‏‌شود.

عوارض مصرف زیاد چای ماسالا

چای ماسالا مزایای بسیاری دارد، اما مصرف زیاد آن عوارضی بهدنبال دارد. در برخی از مواقع با خوردن زیاد چای ماسالا ممکن است حالت تهوع بگیرید و بدن شما بیحس شود. در واقع مصرف زیاد کافئین در بدن تاثیر منفی میگذارد.

ادویه‌های موجود در چای ماسالا متفاوت است، به همین دلیل، مصرف چای ماسالا برای خانمهای باردار اصلا پیشنهاد نمیشود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید چای ماسالا خواص بسیاری برای بدن دارد. از جمله مهمترین خواص چای ماسالا میتوان به کمک به کاهش وزن، کنترل فشارخون، بهبود متابولیسم بدن، کاهش گرفتگیهای قاعدگی، آنتی اکسیدان قوی و کمک به هضم غذا اشاره کرد.

البته ناگفته نماند که مصرف زیاد چای ماسالا عوارضی بهدنبال دارد. بیحسی بدن، حالت تهوع و اختلال در سیستم گوارش بدن از تاثیرات منفی مصرف زیاد این نوشیدنی است.

 

کدخبر: 13072


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise