شنبه، 16 اردیبهشت 1402 - 23:00

گزارشگر ویژه سازمان ملل: حاکمیت طالبان کاملاً زن‌ستیزانه است

گزارش اولیه هیأت سازمان ملل متحد از سفر به افغانستان که توسط ریچارد بنت و رئیس کار گروه تبعیض علیه زنان تهیه شده، نشان می‌دهد که «طالبان با افراطی‌ترین شکل زن‌ستیزی حکومت می‌کنند. »

بین‌الملل. امیدبانوان؛ خبرگزاری افق‌نیوز نوشت، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان و دوروتی استرادا تانک، رئیس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران سازمان ملل، روز جمعه گزارش اولیه خود را از وضعیت افغانستان زیر سلطه طالبان ارائه کردند.

سفر این هیأت به افغانستان از ۲۷‌آوریل تا چهارم مه در شرایطی صورت گرفت که طالبان دستور منع کار زنان برای سازمان ملل در امور بشردوستانه را صادر کردند.

این هیأت علاوه بر کابل، از مزار شریف مرکز ولایت بلخ نیز دیدن کرده است.

این هیأت می‌گوید: «می‌خواهیم به همه این زنان و دختران شجاع و الهام‌بخش افغان که با وجود حاکمیت توتالیتر و فضای ترسناک، به مقاومت و مبارزه طاقت‌فرسا برای کرامت انسانی خود ادامه می‌دهند، ادای احترام کنیم. »

به گفته گزارشگران سازمان ملل طالبان با «افراطی‌ترین اشکال زن‌ستیزی حکومت می‌کنند و پیشرفت نسبی را به سوی برابری جنسیتی که در دو دهه گذشته به دست آمده از بین برده‌اند. طالبان تفسیر‌های خاصی از دین، ظاهراً اکثریت افغان‌ها هم‌عقیده نیستند را تحمیل می‌کنند. »

زنانی که با این هیأت در افغانستان دیدار داشته‌اند گفتند که «ما زنده‌ایم؛ اما زندگی نمی‌کنیم. »

این هیأت می‌گوید: «جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چشم خود را ببندند. موضوع حقوق زنان و دختران در افغانستان و حضور معنادار آن‌ها در هر بحثی باید همچنان به عنوان بالاترین اولویت در دستورکار بین‌المللی باشد. زنان و دختران نباید ابزار مقاصد سیاسی شده و هرگز نباید به عنوان ابزار چانه‌زنی مورد استفاده قرار بگیرند. »

گزارش کامل این هیأت بر اساس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه ژوئیه به پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد شد.

کدخبر: 13642


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise