جمعه، 22 اردیبهشت 1402 - 11:57

۱۰ روش آسان برای تقویت ناخن‌ها

ناخن‌های قوی و سالم نه تنها دست‌ها را زیبا نشان می‌دهند بلکه می‌توانند نشان دهنده سلامتی و پیشگیری از بیماری باشند. با این راهکارهای ساده ناخن‌ها را تقویت کنید.

مدآرت. امیدبانوان؛ برگرفته از پزشکت؛ مشخصات ناخن‌های سالم بافت صاف و رنگ یکنواخت و فاقد هرگونه گودال و تغییر رنگ است. با این وجود، خشکی، تیرگی، چاله‌ها، فرورفتگی، برجستگی‌های عمودی، تغییر رنگ، شکستگی و ضعف در ناخن‌ها از مشکلات رایج است.

ناخن‌های ناسالم به راحتی خرد می‌شوند و رشد آن‌ها دشوار است. ناخن‌های فراموش شده نیز احتمال دارد به دلیل کمبود ویتامین  یا عفونت‌های قارچی زرد شوند.

استحکام ناخن ضعیف اغلب در نتیجه افزایش سن است. زیرا با گذشت زمان، تولید کراتین کندتر می‌شود. کراتین یک پروتئین اصلی در ناخن‌ها (همچنین در مو و پوست) است. کمبود آن می‌تواند ناخن‌ها را ضعیف، خشک و کسل کند.

ضعف ناخن‌ها همچنین احتمال دارد در اثر بیماری مانند پسوریازیس، کم کاری تیروئید، پوکی استخوان و سندرم رینود ایجاد شود. علاوه بر این، مراقبت از ناخن اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر با قرار گرفتن مداوم در معرض آب و هوای شدید، مواد شیمیایی و شستشوی بیش از حد دست همراه شود، می‌تواند مشکل ضعف ناخن‌ها را افزایش دهد.

برای غلبه بر بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامت ناخن و تقویت آن‌ها، می‌توانید این نکات و راهکار‌های مراقبت از خود را امتحان کنید:

 

از سرم‌های کوتیکول استفاده کنید

کوتیکول‌های سالم، کلید اصلی سلامت ناخن‌ها هستند. با این حال، بسیار معمول است که به کوتیکول خود آسیب برسانید و یا آن‌ها را بیش از حد تحت فشار قرار دهید، که اغلب خطر عفونت در بستر ناخن را افزایش می‌دهد. همچنین احتمال دارد به دلیل شرایط پزشکی مانند دیابت که گردش خون را در اندام‌های انتهایی کاهش می‌دهد، کوتیکول‌ها آسیب ببینند.

پیشنهاد می‌شود برای تقویت کوتیکول ناخن و افزایش جریان خون در آن‌ها، ماساژ سریع انجام دهید. برای ماساژ کوتیکول‌های خود می‌توانید از روغن نارگیل و زیتون، روغن بذر کتان، روغن بادام، پماد‌های دو منظوره، کرم دست و محافظ پوست استفاده کنید.

برای خرید یک روغن کوتیکول سرمایه‌گذاری کنید که نه تنها کوتیکول‌ها را مرطوب می‌کند. بلکه آن‌ها را تغذیه و ترمیم کرده و به بهبود سلامت آن‌ها کمک می‌کنند.

کافی است به مدت ۵-۱۰ دقیقه ناخن‌های خود را به آرامی با محصول ماساژ دهید. پس از جذب محصول دستکش نخی بپوشید و بگذارید یک شب بماند. صبح ناخن‌های خود را با استفاده از آب گرم بشویید. کرم‌های مناسب اگزما نیز برای مبتلایان به اگزما مفید است.

اقدامات بهداشت ناخن خود را بهبود ببخشید

بهداشت ناخن اغلب نادیده گرفته می‌شود، و این امر منجر به مشکل ضعف و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود. بنابراین، توجه به بهداشت ناخن و بهبود رژیم مراقبت از ناخن بسیار حیاتی است.


نکات زیر می‌تواند برای بهبود و حفظ سلامت ناخن‌ها مفید باشد:

ناخن‌های خود را مرتب کوتاه کنید تا از شکستگی آن‌ها پیشگیری کنید. برای کاهش احتمال شکستن، ترک خوردن یا لایه‌برداری از ناخن‌ها، پیشنهاد می‌شود که آن‌ها را کوتاه و گرد نگه دارید. بسته به میزان رشد ناخن شاید مجبور شوید ناخن‌های خود را به صورت هفتگی یا دو هفته کوتاه کنید.

ناخن‌های خود را با استفاده از سوهان ناخن و میکرولیاف یکنواخت کنید. آن‌ها را با حرکات آرام، سریع و ملایم بچرخانید تا لبه‌های تیز آن باعث آویزان شدن پوست ناخن و پارگی آن نشود. علاوه بر این، سطح ناخن‌های خود را صاف کنید تا برجستگی‌ها صاف شود. اگر مستعد شکنندگی ناخن‌ها هستید می‌توانید از یک پرونده بلوری نیز استفاده کنید.

ناخن‌های خود را با استفاده از برس ناخن به آرامی مالش دهید. با این حال، از پاکسازی شدید یا استفاده از ابزار‌های دیگر برای پیشگیری از عفونت استفاده کنید. به همین ترتیب، به‌مانیکور خود در مورد تکنیک‌های تمیز کردن ناخن که در گذشته مشکلات ناخن را ایجاد کرده‌اند، توصیه کنید.



برای پدیکور یا‌مانیکور ناخن اقدام کنید. در حالی که این روش‌های درمانی می‌توانند برای ناخن‌های بسیار مفید باشند، اما رفتن به مکان‌های نامناسب و غیر بهداشتی می‌تواند ضرری بیش از فایده داشته باشد. بنابراین، مطمئن شوید که به دنبال خدمات تکنسین‌های مجاز هستید و از آن‌ها می‌خواهید کوتیکول‌ها را بردارند. علاوه بر این، قبل از هر بار استفاده، از تمیز شدن حمام پا و بهداشت مناسب ابزار اطمینان حاصل کنید.

از استفاده مکرر ضد عفونی‌کننده‌ها خودداری کنید زیرا محتوای الکل در آن‌ها باعث خشک و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. برای تمیز کردن دست‌ها بهتر است از دستمال مرطوب به جای مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.



برای تقویت ناخن، رژیم خود را بهبود ببخشید

خوردن غذای سالم یا به طور کلی مصرف یک رژیم غذایی متعادل، یک قسمت اساسی در حفظ سلامتی کلی، از جمله قدرت ناخن‌ها است.

همچنین خوب است بدانید که گروه‌های غذایی خاصی می‌توانند سلامت ناخن را تقویت کرده و از ضعف و شکنندگی آن‌ها پیشگیری کنند. رژیم غذایی خود را از غذا‌های سالم پر کنید تا کمک کند بر مشکل ضعف ناخن‌ها غلبه کرده و از آن پیشگیری کنید.

برخی از مواد مغذی ضروری برای سلامت ناخن، عبارتند از:

آهن

پروتئین

ویتامین  A

کلسیم. در حالی که کلسیم شاید به طور مستقیم بر قدرت ناخن‌ها تأثیر نمی‌گذارد. ولی نشان داده شده که افراد با سطح کلسیم پایین (همراه با شرایطی مانند پوکی استخوان) بسیار مستعد ضعف ناخن‌ها هستند. بنابراین، مصرف مقادیر مطلوب کلسیم در روز مهم است.

سایر مواد معدنی. جدا از آهن و کلسیم، مشخص شده که مواد معدنی مانند منگنز، مس و روی به سلامت ناخن کمک می‌کنند. این مواد معدنی را می‌توان از طریق مصرف دانه‌های آفتابگردان و جو دوسر بدست آورد.

بیوتین. غذا‌هایی مانند سیب زمینی شیرین، ماهی قزل آلا، سبزیجات برگ دار، آووکادو، آجیل و دانه‌ها سرشار از بیوتین هستند. باعث تقویت سنتز کلاژن می‌شوند و به بهبود قدرت و سلامت ناخن‌ها کمک می‌کنند.

دیگر مواد غذایی. همچنین پیشنهاد می‌شود ماهی شیرین، قارچ، روغن جوانه گندم، سیب زمینی شیرین، نارنگی، صدف، فلفل دلمه‌ای قرمز و مغز‌های برزیل مصرف کنید تا به سلامت ناخن‌ها کمک کند.

آب. علاوه بر بهبود رژیم غذایی، مصرف مقدار زیادی آب، حداقل ۸ لیوان در روز ضروری است. این نه تنها باعث افزایش قدرت ناخن‌ها می‌شود بلکه از کم آبی و خشکی که باعث ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود نیز پیشگیری می‌کند. همچنین می‌توانید از آب نارگیل و آب مرکبات به عنوان بخشی از آب مصرفی روزانه خود استفاده کنید.

استفاده از مکمل‌ها

اگر ناخن‌های ضعیف، ناشی از کمبود مواد مغذی زمینه‌ای مانند کمبود آهن هستند، می‌توانید در مورد استفاده از مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید. مکمل‌های زیر اغلب برای بهبود سلامت ناخن پیشنهاد می‌شوند و می‌توانند با مشورت پزشک مصرف شوند:

ویتامین . ویتامین  B۹ که به عنوان اسید فولیک شناخته می‌شود، در حبوبات و غلات سبوس دار یافت می‌شود و برای ترمیم سلول‌ها و در نتیجه بازگرداندن سلامت ناخن ضروری است. مصرف مکمل‌های ویتامین  B۹ می‌تواند به تقویت ناخن‌ها کمک کرده و احتمال لایه‌برداری یا شکستگی را کاهش دهد.

کراتین. کراتین پروتئینی است که برای تقویت ناخن مورد نیاز است. بنابراین، استفاده از مکمل‌های کراتین و حتی روغن آن می‌تواند سلامت ناخن را تقویت کند.

بیوتین. ثابت شده است که این ویتامین  محلول در آب باعث تقویت قدرت ناخن می‌شود. پیشنهاد می‌شود هر روز حدود ۳۰ میکروگرم بیوتین مصرف کنید یا با مصرف مکمل‌ها این نیاز را تأمین کرد. مکمل‌های بیوتین می‌توانند سلامت ناخن را در ۴-۹ ماه استفاده بهبود بخشند.


از تقویت‌کننده‌های ناخن استفاده کنید

همچنین می‌توانید از لاک‌های ناخن معروف به تقویت‌کننده یا سفت‌کننده ناخن، برای بازسازی و تقویت ناخن‌ها استفاده کنید. این لاک‌های تقویت‌کننده حاوی روغن جوجوبا و کاملیا هستند و برای پیشگیری از آسیب ناخن استفاده می‌شوند، یک لایه سخت، ضخیم و براق روی ناخن‌ها ایجاد می‌کنند.

کدخبر: 13702


 هموطن با تو ايران روشن است
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise