شنبه، 23 اردیبهشت 1402 - 10:50

سخنگو و قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد؛

ثبت بیش از ۲۱ میلیارد فروش مجازی در روز سوم نمایشگاه کتاب

علی رمضانی گفت: تا ساعت ۱۳ روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ مجموع فروش بخش مجازی نمایشگاه کتاب، ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

فرهنگ. امیدبانوان؛ به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی؛ قائم مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین نشست خبری روزانه نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم، بیان کرد: روز  جمعه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) حضور خانوادگی و استفاده از بخش‌های مختلف را شاهد هستیم؛ امروز روز متفاوتی را دیدیم، چراکه پیش از بازگشایی نمایشگاه مردم در مسیر و در حال مراجعه به نمایشگاه بودند.

وی با اشاره به اینکه ساعت آغاز به کار نمایشگاه ۱۰ صبح است، گفت: امروز جمعه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) هم مثل پنجشنبه یک ساعت، زمان نمایشگاه را افزایش دادیم تا مردم از فرصت تعطیلی بیشتر استفاده کنند. همچنین پنجشنبه و جمعه آینده نیز یک ساعت افزایش زمان کاری نمایشگاه را خواهیم داشت.

رمضانی با اشاره به اینکه در گروه‌های مجازی مختلف شاهد حضور ناشران و گفت‌وگوهایی درباره نمایشگاه هستیم، بیان کرد: به ویژه کتابفروشان به‌عنوان کسانی که اولین بار است در نمایشگاه حضور دارند. این‌ها بعضا اعلام کردند برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان مجبور به بسته نگه‌داشتن درهای کتابفروشی‌های خود شدند؛ البته این مسئله به‌نحوی است که سهم ناشران از فروش محفوظ است.

سخنگو و قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: هدف ما رساندن کتاب به دست مخاطبان است و از امروز (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) رسیدن بسته‌های خریداری‌شده از بخش مجازی نمایشگاه آغاز شده است و کارکنان شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و پستچیان که این روزها یاور یار مهربان هستند، در تلاشند که این کار را به ثمر برسانند. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران طبق توافق بنا دارد که میانگین وصول بسته‌ها بیش از ۷۲ ساعت نشود. البته سال گذشته هم ظرف ۲۴ ساعت یا حدود ۳۵ ساعت بسته‌ها به دست مخاطبان رسید.

وی درباره آمار فروش کتاب افزود: آمار فروش در بخش مجازی تا ساعت ۱۳ جمعه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) در مجموع ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که از این میزان ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سهم ناشران و ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سهم کتابفروشان است. همچنین تاکنون ۱۷۸ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب توسط ناشران و کتابفروشان به فروش رسیده است.

سخنگو و قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: از آنجا که سال گذشته آمار فروش را به صورت روزانه اعلام کردیم، این مبالغ قابل قیاس است و اگر افزایشی در رقم فروش رخ داده، در تعداد نسخه هم مشهود است. روز گذشته اعلام کردم که اگر افزایشی در حوزه ریالی داشتیم، به لحاظ تعداد هم شاهد این افزایش بودیم.

رمضانی با اشاره به اینکه رویداد ایده‌پردازی «نمایشگاه دوست داشتنی من» تا ۱۵ خرداد برای دریافت ایده دایر است، بیان کرد: این رویداد به ساخت نمایشگاه در سال آینده کمک می‌کند. همچنین بخش کلینیک نشر برای رشد و توسعه توانمندی ناشران در دو سطح راه‌اندازی و احداث شده است و ناشران می‌توانند به این بخش‌ها مراجعه کنند تا نتایج بهتری بگیرند.

سخنگو و قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد: مرکز پاسخگویی نمایشگاه کتاب با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ تاکنون تلاش کرده است مجموعه اشکالات ناشران را پاسخ دهد. در مرکز تماس نمایشگاه نیز تا ۲۱ اردیبهشت به ۷ هزار تماس پاسخ داده شده که از ساعت یک دقیقه بامداد این روز به ۶ هزار و ۹۵۹ تماس ورودی و ۵۲۶ تماس خروجی پاسخ داده شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ هزار نسخه نقشه بین مخاطبان توزیع شده، درباره حضور میهمانان در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم، گفت: تاکنون میزبان تعدادی از نمایندگان مجلس از استان‌های مختلف بودیم.

سخنگو و قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران یک مورد ناشر متخلف را در بخش عمومی با فروش کتاب غیرقانونی شناسایی کردند که تعطیلی چندساعته آن را در پی داشت.

رمضانی با اشاره به اینکه روز جمعه میزبان معاون اول قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازدید سفرای کشورهای مختلف از نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم بودیم، در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی مخاطبان برای بازدید از نمایشگاه کتاب بیان کرد: اعدادی که در این خصوص ارائه می‌شود، به‌صورت برآوردی است.

رمضانی  با اشاره به اینکه ارز صرافی ملی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت برای خرید کتاب‌های خارجی مبنا قرار گرفته است، درباره کمبود فضای پارکینگ در مصلی امام خمینی (ره) بیان کرد: روز جمعه با توجه به حجم مراجعه مخاطبان مجموعه پارکینگ مصلی امام خمینی (ره) تکمیل شد و خواهشمندیم مخاطبان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

سخنگو و قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره تخصیص بن‌های معلمان و کارگران افزود: بانک ملی ایران در تلاش بوده است که این کار انجام شود و اگر منابع تامین شود بستر نمایشگاه برای تخصیص این مسئله آمادگی دارد.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد کتابفروشان و ناشران در بخش مجازی گفت: کتابفروشان غیرتهرانی سهم بیشتری را نسبت به کتابفروشان تهرانی در بخش مجازی دارند و از میزان استقبال شگفت‌زده‌اند. چنانچه می‌بینید آمار فروش نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و به ناشران آسیبی وارد نمی‌شود.

 وی افزود: کتابفروشان برای اولین بار است که در بخش مجازی حضور دارند و باید گفت آئین‌نامه نمایشگاه با جدیت پیگیر این است که در بازه زمانی مشخصی بسته‌های پستی به دست مخاطبان برسد. طبیعی است که اگر ناشران نتوانند این فرایند را درست انجام دهند، حتما ممنوعیت‌هایی را خواهند داشت، چراکه ما موظفیم ذائقه خریداران کتاب و کتابفروشان را شیرین نگه داریم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

 

کدخبر: 13708


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise