یکشنبه، 24 اردیبهشت 1402 - 09:54

وندی شرمن، دیپلمات حامی برجام اعلام بازنشستگی کرد

وندی شرمن، دیپلمات کارکشته دولت‌های آمریکا که توافق برجام در دوره فعالیت او محقق شد، روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، قصد خود را برای بازنشستگی اعلام کرد.

بین الملل. امیدبانوان؛ اعتماد نوشت؛ وندی شرمن، دیپلمات کارکشته دولت‌های آمریکا که توافق برجام در دوره فعالیت او محقق شد، روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، قصد خود را برای بازنشستگی اعلام کرد.

 او در ایمیلی به همکاران خود در وزارت خارجه آمریکا که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده، نوشت که آخرین دوره کاری او با تغییرات ژئوپلیتیک ناشی از خروج آمریکا از افغانستان، افزایش رقابت با چین و جنگ در اوکراین مقارن شده است.

 وزیر خارجه آمریکا با تقدیر از کوشش‌های خانم شرمن، او را دیپلماتی نامید که «موانع» بر سر راه زنان را در انجام پست‌های پرچالش دیپلماتیک برداشت و رابطه آمریکا با متحدان، مانند کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا را «عمیق‌تر» کرد.

 به‌ نوشته آنتونی بلینکن، ملت آمریکا به دلیل رهبری خانم شرمن «امن‌تر و قوی‌تر شده است». خروج او از کار دیپلماتیک آخرین روز ماه ژوئن، ۹ تیر، خواهد بود. وندی شرمن اولین زن در سمت قائم‌مقام وزیر خارجه در دولت‌های آمریکا بود.

 وندی شرمن در زمان مذاکرات سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ که به برجام منجر شد، نقش مهمی ایفا کرد و از منتقدان سرسخت خروج دولت دونالد ترامپ از آن بود.

 وندی شرمن، ۷۳ ساله، در دوره وزارت خارجه آقای بلینکن، عمدتا مسئول تنظیم و نظارت بر اجرای سیاست دولت جو بایدن در قبال چین و روسیه بود.

 مذاکرات او با مقامات روسیه در زمستان سال ۱۴۰۰ مانع از لشگرکشی ارتش روسیه به اوکراین نشد اما تماس‌های منظم وی با مقامات چین، با وجود تنش‌های شدید میان واشینگتن و پکن، از جمله بر سر جزیره تایوان، مدیریت بحران تلقی شده است.


کدخبر: 13727


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise