یکشنبه، 24 اردیبهشت 1402 - 23:13

در همایش سراسری فعالان حوزه بانوان سازمان تأمین‌اجتماعی مطرح شد؛

جنگ شناختی دشمن در موضوع زنان ناشی از رشد جایگاه زن در ایران است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: همه دوگانه‌هایی که دشمن در جنگ شناختی علیه زنان طراحی کرده ناشی از رشد جایگاه زن در جمهوری اسلامی است.

 جامعه. امیدبانوان؛ برگرفته از سازمان تأمین‌اجتماعی؛ اولین همایش سراسری فعالان حوزه بانوان سازمان تأمین‌اجتماعی روز یکشنبه با عنوان «بالندگی، تحکیم خانواده و جوانی جمعیت» به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

«میرهاشم موسوی» در این مراسم با اشاره به حضور و فعالیت سی‌ویک هزار نفر از بانوان در سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: بخش اعظم دستاوردهای حکمرانی تأمین‌اجتماعی، محصول تلاش بانوان گرامی و ارجمند است.

وی با طرح این پرسش که بسامدی که جنگ شناختی دشمن علیه جمهوری اسلامی در موضوع زنان پیدا کرده ناشی از چیست، گفت: پاسخ به این پرسش را در چارچوب اینکه جایگاه و مقام زن در سال‌های پس از انقلاب اسلامی چه مسیری را طی کرده است باید جستجو کرد. وقتی به صورت کلی نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه دوگانه‌هایی که دشمن طراحی کرده و در این دوگانه‌ها زیست نامأنوس با هویت فرهنگی ما را ترویج می‌کند، ناشی از رشد جایگاه زن در جمهوری اسلامی است.

 وی با اشاره به طراحی دوگانه‌های متعدد از سوی دشمنان جمهوری اسلامی، به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: یکی از دوگانه‌های طراحی شده از سوی دشمن، دوگانه جنسیتی یعنی دوگانه مرد-زن است. در همین چند وقت اخیر که دشمنان دوباره در یک جنگ شناختی در چارچوب دوگانه جنسیت بلوایی درست کردند، عمدتاً به هر دو طرف نگاه ابزاری و نه هویتی داشتند.

 موسوی با اشاره به اینکه دوگانه دیگری که از سوی دشمنان مطرح می شود، دوگانه اسارت - آزادی است، اظهار داشت: وقتی به این دوگانه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تجربه چهل و اندی ساله ما نشان می‌دهد که زنان جامعه ما با رهایی از اسارت ایسم‌های متعدد به آزادی‌ واقعی رسیدند و هویت خود را مبتنی بر نگاه اسلامی بنا کردند. در مقابل طرف دیگر، آزادی را آزادی از قیود اسلامی و انسانی و اخلاقی تعریف می‌کند. از این جهت به همان اندازه که ما در این مسیر رشد کردیم شدت دشمنی‌ها نیز افزایش یافته است.

 مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تجرد - خانواده را دوگانه دیگری دانست که دشمنان سعی در ترویج آن دارند و گفت: اساس تحول و تکامل را در اقتضای زندگی اجتماعی ما «خانواده محوری» باید به دوش بکشد. وقتی از دور به این سه دوگانه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بعد از بیش از چهار دهه بانوان و مادران عزیز ما مسیرهای تکاملی را طی کردند و به همین نسبت الگوی سوم به جامعه جهانی عرضه شده و عزیزان ما در فضای تعامل و حضور اجتماعی مسیر رشد را طی کرده‌اند. البته در نظام اداری باید تفاوت و اقتضائات تفاوت میان زن و مرد را در بخش‌های مختلف در نظر بگیریم، اما به هر حال حضور و فعالیت سی‌ویک هزار نفر از بانوان در حکمرانی تأمین‌اجتماعی به خوبی نشان می‌دهد که دستاوردهایی که ما در این حکمرانی داریم بخش اعظم آن محصول تلاش بانوان گرامی و ارجمند است.

 وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید درباره افق پیش رو در حوزه زنان تأمل جدی داشته باشیم و اقدام و عمل‌های مقتضی را طراحی کنیم، گفت: یکی از نقطه‌های عزیمت ما در حوزه بانوان می‌تواند نقطه بازگشت مسیرهای دیگری باشد که برخی تمدن‌ها از آن مسیرها رفتند و امروز ناامیدانه به نقطه آغاز بازگشته‌اند؛ مثل مسیری که غربی‌ها پیمودند و امروز در حال بازگشت از آن مسیر هستند.

 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: یکی دیگر از رویکردهایی که در بحث محورهای اقدامی حوزه زنان می‌توان در نظر گرفت، مسیر پرافتخاری است که خود ما در ۴۰ سال گذشته رفتیم. باید معلوم شود مسیری که در چارچوب الگوی ایرانی اسلامی جلو رفتیم کدام اقدامات ما از اقداماتی بوده که به اهداف مورد نظر نزدیک شدیم و همان‌ها می‌تواند نقطه عزیمت ما در حرکت‌های بعدی باشد.

 موسوی با تأکید بر اینکه در تغییر و تحول باید هم به بیرون و هم به درون سازمان تأمین‌اجتماعی توجه کنیم، اظهار داشت: همواره تغییر را باید از خود آغاز کرد و در حوزه جوانی جمعیت و تحکیم خانواده و مسائل مربوط به زنان نیز باید کار را از درون سیستم شروع کنیم و بعد به آحاد جامعه برسیم.

 وی ادامه داد: امروز یکی از اولویت‌ها این است که ببینیم چه اقدامات داخلی می‌توانیم در حوزه بانوان در داخل سازمان انجام دهیم که آرامش و امنیت همکاران خود را چند درجه ارتقا دهیم و بعد از توفیق در این عرصه، به جامعه مخاطبان سازمان و نیازهای آنان توجه کنیم.

 وی افزود: باید ببینیم برای این ۳۱ هزار بانویی که در حکمرانی تأمین‌اجتماعی مشغول به کارند، چه خدماتی را می‌توانیم فراهم کنیم که این آرامش اول در درون خودمان به وجود بیاید، آن وقت با این آرامش می‌توانیم به سراغ آحاد جامعه برویم. اگر نتوانیم زمانی در هفته یا ماه را به‌عنوان ساعت خانواده برای کارکنان خودمان در نظر بگیریم، معلوم نیست برای بیرون از سازمان بتوانیم اقدامات بزرگ انجام دهیم.

 مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه همه پدیده‌ها عموماً چهار لایه را طی می‌کنند و در چهار لایه می‌توان برای آنها برنامه‌ریزی کرد، گفت: لایه فردی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی به ترتیب لایه‌هایی است که پدیده‌ها به ترتیب در آنها قرار می‌گیرند. برای همین پدیده حجاب اگر در لایه فردی بتوانیم برنامه و طرح داشته باشیم؛ مدیریت‌پذیرتر است و اگر نتوانیم وارد لایه اجتماعی می‌شود که باز از لایه‌های بعدی بهتر است و بعد از این هم وارد لایه‌های سیاسی و امنیتی می‌شود. اگر می‌خواهیم الگویی برای مدیریت پدیده خانواده داشته باشیم اول باید وارد لایه فردی و اجتماعی شویم و با کمترین هزینه مسائل را مدیریت کنیم.

 موسوی با اشاره به اینکه بعضاً هزینه‌هایی که برای تقویت خانواده در قانون پیش‌بینی شده از سوی برخی دستگاه‌ها نادیده گرفته می‌شود، گفت: در این نشست باید موضوعات اساسی و اقداماتی که باید به لحاظ مأموریتی در حوزه زنان و خانواده انجام دهیم مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در دستور قرار گیرد. اگر ما خدمت ناباروری را در سال گذشته برای ۳۰۰ هزار زوجین نابارور تدارک دیدیم این می‌شود یک اقدام اساسی. اگر برای مهار پدیده تجرد مشوق‌هایی قرار دادیم تا به سمت تشکیل خانواده حرکت کنیم این یک اقدام اساسی است.

کدخبر: 13749


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise