دوشنبه، 25 اردیبهشت 1402 - 11:24

تبعیض جنسیتی چگونه بر مغز زنان تأثیر می‌گذارد؟

«تبعیض بین زن و مرد» در سال‌های اول شکل گیری فرد بخش هایی از مغز زنان را نازک تر از مغز مردان می کند.

 دخترانه. همسرانه. مادرانه. امیدبانوان؛ شفقنا به نقل از العربی الجدید نوشت، در بررسی جدیدی که اخیرا در نشریه «آکادمی ملی علوم» آمریکا منتشر شد، یک تیم تحقیقاتی بین المللی متشکل از متخصصان اعصاب، سلامت روان و روانشناسان به دنبال اثرات بالقوه تبعیض جنسیتی در دوران کودکی بر مغز زنان، مجموعه داده هایی از 29 کشور را تجزیه و تحلیل کردند.

 این تیم داده های مربوط به 7876 بیمار را که تحت اسکن ام آر آی مغز قرار گرفته بودند بررسی کرد؛ این مطالعه بر روی 4078 زن و 3798 مرد بین 18 تا 40 سال از 19 کشور از جمله انگلیس، آمریکا، چین، آمریکای لاتین، هند و آفریقای جنوبی انجام شد و اطلاعاتی مانند وضعیت اجتماعی و سوابق تحصیلی بیماران در آن مورد بررسی قرار گرفت.

 «نیکلاس اندرس»، مؤلف ارشد این مطالعه و استاد روانپزشک دانشگاه آکسفورد در مورد نتایج این بررسی اظهار کرد:«« تفاوت مغز زنان و مردان در بخش‌های معینی به خصوص ضخامت قشر مغز در نیم کره چپ با سطح نابرابری جنسیتی در هر کشور مرتبط است؛ به این معنا که در کشورهای دارای تساوی جنسیتی اختلافی بین زن و مرد در این ویژگی نیست و تنها هرچه نابرابری بین زن و مرد در یک کشور بیشتر باشد، این تفاوت به چشم می خورد.»

 بر اساس نتایج این بررسی، سه ناحیه مغزی زنان کشورهای با شاخص بالا در نابرابری جنسیتی نازک تر از قشر مغز زنانی است که در آن میزان کمی از نابرابری وجود دارد؛ نواحی تحت تأثیر نقاطی از مغز بودند که به طور خاص با احساسات و استرس مرتبط هستند.

 پژوهشگران معتقدند اگر «رهبران کشورها بر این باورند که زنان از هوش کمتری نسبت به مردان برخوردارند، قوانین و اقدامات اجتماعی ممکن است منجر به تبعیض جنسیتی شود و این به مغز زنان در حین رشد آنها آسیب زده و چه بسا بر هوش وی در این فرآیند اثر بگذارد » و پیشنهاد دادند که «رهبران این کلیشه‌ها را رد و چنین چرخه‌هایی را از میان ببرند.»

کدخبر: 13756


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise