شنبه، 30 اردیبهشت 1402 - 09:33

معاون وزیر کار اعلام کرد

رشد 202 درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۲۰۲ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی در سال گذشته خبر داد.

اقتصاد. امیدبانوان؛ «محمود کریمی بیرانوند» با حضور در میز پاسخگویی مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌جمهوری، مستقر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به پرسش‌ها و دغدغه‌های مردم پاسخ گفت.

 کریمی اظهار داشت: تسهیلات اختصاص‌یافته به این مشاغل در سال ۱۴۰۱ به سه هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد و همین مقدار هم جذب شده است.

 وی در ادامه درباره مهم‌ترین اقدامات دولت در حمایت از کارآفرینان مشاغل خانگی، توضیح داد: مشاغل خانگی تا قبل از دولت سیزدهم موضوعی در حاشیه و به‌اصطلاح در گوشه رینگ و قانون مصوب آن مربوط به سال ۱۳۸۹ بود؛ اما در دولت سیزدهم این حوزه موردتوجه ویژه قرار گرفت.

 معاون وزیر کار اولین اتفاق و اقدام دولت در این حوزه را فوری شدن صدور مجوزها اعلام کرد و گفت: پیش از این صدور مجوز برای ۹۵ درصد طرح‌های مشاغل خانگی بیش از هشت تا ۹ ماه زمان می‌برد که امروز این زمان بسیار کوتاه و صدور مجوز به‌صورت آنی است. ۵ درصد باقی‌مانده از مشاغل به دلیل دسته‌بندی در حوزه مربوط به بهداشت، درمان و سلامت مردم، نیازمند نظارت و دقت بیشتری است؛ اما زمان صدور مجوز برای این موارد هم به حداقل ممکن رسیده است.

 کریمی افزود: اشتغال ایجادی مشاغل خانگی ۱۰۳ هزار نفر بود که تقریباً ۱۰ درصد از سهم کل مشاغل ایجادی در سال گذشته را به خود اختصاص داد و این رقم با دولت‌های قبل که ۲ یا ۳ درصد بود، قابل‌مقایسه نیست.

 وی راه‌اندازی بیش از ۵۰۰ بازارچه مشاغل خانگی و پنج تعاونی تأمین نیاز استانی در سال گذشته را از اقدامات مهم وزارت کار برشمرد و درباره هدف‌گذاری سال جدید هم گفت: هدف‌گذاری دولت سیزدهم در حوزه مشاغل خانگی، کسب سهم ۱۵ درصدی در ایجاد اشتغال، در پایان دولت بود که با تلاش‌های صورت‌گرفته این هدف در سال سوم محقق خواهد شد.

 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار سامان‌دهی بازار حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ را برنامه اصلی وزارت کار اعلام کرد و توضیح داد: منابع مشاغل خانگی با همراهی و همکاری بانک مرکزی با ۳۳ درصد رشد به چهارهزار میلیارد تومان رسیده است که در صورت رسیدن به عملکرد ۶۰ تا ۷۰ درصدی بازهم در مهرماه، بانک مرکزی منابعی را به این مهم اختصاص خواهد داد.

 

 

کدخبر: 13827


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise